بررسی میزان مصرف اینترنت روبیکا ؛ آیا استفاده از خدمات روبیکا رایگان است؟


مطلب بررسی میزان مصرف اینترنت روبیکا ؛ آیا استفاده از خدمات روبیکا رایگان است؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ اپلیکیشن روبیکا (Rubika) پلتفرمی است که با تبلیغات بسیار گسترده و ارائه خدمات چندرسانه‌ای رایگان ، تلویزیون را به تسخیر خود درآورده...

اپلیکیشن روبیکا (Rubika) پلتفرمی است که با تبلیغات بسیار گسترده و ارائه خدمات چندرسانه‌ای رایگان ، تلویزیون را به تسخیر خود درآورده است. در این نوشته با بررسی میزان مصرف اینترنت این اپلیکیشن، به پاسخی برای پرسش آیا خدمات روبیکا رایگان است؟ خواهیم رسید.

اپلیکیشن روبیکا که پیش از این با نام “رسانه اول” نیز شناخته می‌شد، بستری است برای نمایش انواع محتوای چند رسانه‌ای، فیلم، انیمیشن ، سریال و موسیقی و خدمات پرداخت که در نوشته “نحوه دانلود و بررسی اپلیکیشن روبیکا؛ اپلیکیشنی جامع برای محتوای صوتی و تصویری” به طور کامل به معرفی، بررسی و نحوه دانلود آن پرداختیم.

حواشی روبیکا

با توجه به ناشناخته بودن سازندگان و تبلیغات بسیار گسترده در رسانه رسمی کشور که در ساعات پرمخاطب هزینه‌ای چند صد میلیون تومانی را برای چند ثانیه نمایش به سفارش دهنده تحمیل کرده و با توجه به پخش متعدد در برنامه‌های پرمخاطب نوروزی (که به احتمال بسیار زیاد تامین هزینه آن خارج از توان یک مجموعه شخصی و غیر وابسته است) همچنین کپی برداری محض لوگوی Rubika، عواملی بودند که حواشی بسیاری برای آن ایجاد نموده که در نوشته “از تبلیغات میلیاردی تا اینترنت رایگان در اپلیکیشن روبیکا، آیا Rubika از تلگرام جاسوسی می‌کند؟” به طور کامل به آن پرداخته شد.

علاوه بر این، نقض حریم خصوصی کاربران نیز یکی دیگر از مسائلی بود که در موج مخالفت گسترده نظام حاکم با پیام رسان تلگرام، شائبه‌هایی را در خصوص دسترسی اپلیکیشن روبیکا به اطلاعات شخصی و جاسوسی ایجاد نمود که در نوشته‌های “بررسی موارد امنیتی مربوط به دو اپلیکیشن بومی روبیکا و توسکا توسط مرکز ماهر” و “بررسی حریم خصوصی کاربران در اپلیکیشن روبیکا” به آن پرداخته شد تا موج رسانه‌ای ایجاد شده توسط این نرم افزار موبایلی و فیلترینگ تلگرام، اوضاع فاجعه بار اقتصادی و ناکارآمدی مطلق سیستم تصمیم گیری کشور را تحت شعاع قرار دهد.

مصرف اینترنت روبیکا (Rubika) ؛ روبیکا رایگان است؟

اما یکی دیگر از نکاتی که این نرم افزار موبایلی به اصطلاح بومی را در کانون توجه متخصصین و رسانه‌های قرار داد، مانور رسانه‌ای گسترده بر عواملی مانند رایگان بودن و عدم محاسبه ترافیک مصرفی در اپراتورهای مختلف بود که بخش عمده از مطلب “از تبلیغات میلیاردی…” و “اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی ؛ پنیر مفت روی تله موش؟!” به آن اختصاص یافته بود.

با شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تبلیغات جدید این اپلیکیشن بر موج تازه‌ای قرار گرفت و به کرات در تمامی مسابقات این تورنمنت و پخش‌های زنده، زیرنویس‌ها و جملات مجریان برنامه ۲۰۱۸ به تبلیغ و تاکید بر روی رایگان بودن روبیکا و عدم محاسبه ترافیک مصرفی پرداختند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که بار دیگر به راستی آزمایی این ادعا با استفاده از اینترنت همراه اول بپردازیم.

بسته اینترنت عادی همراه اول

در این بخش به بررسی میزان مصرف اینترنت روبیکا با استفاده از اینترنت همراه اول و بدون استفاده از فیلترشکن خواهیم پرداخت. در صورت یکسان بودن میزان ترافیک باقیمانده در اپلیکیشن همراه من، استفاده از امکانات اپلیکیشن روبیکا رایگان خواهد بود.

مرحله اول : بررسی حجم باقیمانده بسته اینترنت

برای بررسی اینترنت رایگان روبیکا در مرحله اول با استفاده از اپلیکیشن همراه من ، میزان و حجم ترافیک اینترنت خط تلفن استفاده شده به شرح زیر است:

بسته اینترنت فعال، ۲ گیگابایت آلفا پلاس یک ماهه بوده که ۱.۰۳۹ مگابایت از آن مطابق شکل زیر باقی مانده است. بر اساس اطلاعات موجود در بخش Data Usage گوشی، میزان مصرف اینترنت اپلیکیشن روبیکا در تاریخ ۲۵ ژوئن سال ۲۰۱۸ برابر با ۷۶.۳۵ مگابایت است.

مرحله دوم : اجرای اپلیکیشن و تماشای ویدیوها

در این بخش، اپلیکیشن روبیکا را اجرا کرده، گزینه بیست هجده مخصوص نمایش مسابقات ۲۰۱۸ روسیه را انتخاب کرده و یکی از ویدیوهای موجود را انتخاب می‌کنیم:

مرحله سوم : مراجعه به بخش ترافیک مصرف شده روبیکا در بخش Data Usage گوشی

دوباره به بخش Data Usage گوشی بازگشته و میزان ترافیک مصرفی روبیکا را بررسی می‌کنیم.

بر اساس اطلاعات موجود، حجم اینترنت بارگذاری شده توسط اپلیکیشن برای تماشای این ویدیو، در بازه زمانی ذکر شده برابر با ۱۰۳ مگابایت است و روبیکا در حدود ۳۰ مگابایت اطلاعات از اینترنت دانلود نموده است.

مرحله چهارم: مراجعه به اپلیکیشن همراه اول

به منظور اطلاع از میزان ترافیک کسر شده از بسته همراه اول، به اپلیکیشن این سازمان مراجعه می‌کنیم.

بر اساس اطلاعات درج شده، میزان ترافیک باقیمانده برابر با ۱.۰۳۹ مگابایت است.

مرحله پنجم: مقایسه نتایج

با مقایسه اطلاعات بخش‌های ۲ و ۳ و ۴ به این نتیجه می‌رسیم که در این بازه زمانی چند دقیقه‌ای، با وجود مصرف اینترنت، حجم بسته تغییر نکرده است.

مرحله ششم: استفاده از روبیکا رایگان است

با مقایسه آمار به دست آمده از اپلیکیشن همراه اول و میزان دیتای مصرف شده گوشی، می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده از اپلیکیشن روبیکا رایگان بوده و حداقل در زمان فعلی و دیتای همراه اول، ترافیک مصرف شده محاسبه نشده و مبلغی از بسته شما کسر نخواهد شد.

بخش دوم : استفاده از فیلترشکن

با توجه به از دسترس خارج شدن بسیاری از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، یوتیوب، تلگرام و…، بسیاری از کاربران از سیستم‌های رفع فیلترینگ مانند VPN و فیلترشکن‌های مختلف استفاده می‌کنند. به همین دلیل تمامی مراحل فوق را با استفاده از یک فیلترشکن تکرار می‌کنیم.

نتیجه

با توجه به منتقل شدن ترافیک از اپلیکیشن روبیکا به فیلترشکن، اطلاعات دریافت شده توسط این اپلیکیشن در ذیل ترافیک مصرفی فیلترشکن قرار گرفته و به همین دلیل، در هنگام استفاده از فیلترشکن و یا هر IP خارج از سیستم‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت موبایل، ترافیک به صورت عادی محاسبه شده و در این حالت استفاده از اپلیکیشن روبیکا رایگان نخواهد بود.

البته باز ذکر این نکته ضروری است که در هر حالت، اطلاعات به نمایش درآمده در بخش مصرف اینترنت گوشی بر اساس میزان دیتا دریافت شده بوده و ربط مستقیمی به میزان کسر هزینه از بسته اینترنت فعال شما نخواهد داشت.

تصاویر قرار گرفته در بررسی رایگان بودن اپلیکیشن روبیکا نیز بدون ویرایش و با فرمت PNG استاندارد برای مشاهده قرار گرفته که به دلیل حجم بالاتر نسبت به فرمت JPG ممکن است به زمان بیشتری برای لود شدن نیاز داشته باشد.

اگر شما هم تجربه‌ای در خصوص درستی یا نادرستی این نکته که خدمات روبیکا رایگان بوده و هزینه اضافه‌ای را به مجموع پرداختی‌های جنون آسای فعلی اضافه نمی‌کند دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار اپلیکیشن را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

تلگرام همچنان در صدر؛ ۷۹ درصد کاربران هنوز در تلگرام حضور دارند! تعطیلی بازار علاالدین و چارسو؛ اعتراض مغزه داران به نرخ دلار کار با پولیک؛ آیا می‌توان از اپلیکیشن پولیک درآمدزایی کرد؟ بررسی اپلیکیشن پولیک؛ برنامه‌ای برای کسب درآمد اینترنتی (به همراه لینک دانلود) معرفی و بررسی بهترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۱۸ میلادی معرفی بهترین فیلم‌های ایرانی سال ۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش