شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی


مطلب شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ آدام (Adam)، اکسل (Axel) و بلیز (Blaze) سه شخصیتی بودند که در دهه 1990 میلادی در لوکیشن‌های مختلف شورش در شهر (Streets of Rage) به جنگ ایکس (Mr. X) و...

آدام (Adam)، اکسل (Axel) و بلیز (Blaze) سه شخصیتی بودند که در دهه ۱۹۹۰ میلادی در لوکیشن‌های مختلف شورش در شهر (Streets of Rage) به جنگ ایکس (Mr. X) و اندیشه‌های شیطانی و مستبدانه و ضد انسانی وی می‌رفتند.

اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی یکی از دوره‌های طلایی در تاریخ بازی‌های کامپیوتری به حساب می‌آید. با پیشرفت پردازنده‌ها و بهبود قابلیت‌های گرافیکی و همه‌گیر شدن کنسول‌های بازی مانند سگا (Sega) و نینتندو (Nintendo) در کنار ورود نسل دوم کامپیوترهای خانگی سری X86، بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری به محبوبیت بسیاری دست یافته و عناوین متعدد تولید شده نظر مثبت مخاطبین و منتقدین را به خود جلب نمودند.

بازی‌های سبک Beat ‘em up

بازی‌های سبک بیت ام آپ یا Beat em up یکی از زیرمجموعه‌های سبک اکشن بوده که به نوعی با استفاده از سبک پلتفورمر (مشابه با بازی لیمبو) و نمایش لوکیشن‌ها و شخصیت‌ها از زاویه کناری، تجربه مبارزه و جنگ را برای کاربران فراهم می‌کرد. از اولین بازی‌های مطرح این سبک می‌توان به بازی دابل درگون (Double Dragon)، گلدن اکس (Golden Axe)، استریت فایتر (Street Fighter) و P.O.W اشاره کرد که موجب موفقیت و فروش بسیار بالای کنسول‌های نینتندو، سگا و آمیگا (Amiga) شدند.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین و محبوب ترین کنسول های بازی تاریخ جهان

بازی شورش در شهر (Streets of Rage) ؛ بهترین بازی مبارزه‌ای تاریخ

یکی از مطرح‌ترین نمونه‌های بازی‌های Beat ‘em Up سری بازی‌های شورش در شهر بود. این بازی اولین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی منتشر و با تکیه بر گرافیک رنگارنگ و بالا نسبت به زمان و هیجان موجود در کنار قابلیت بازی چند نفره (Multiplayer)، به یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازی‌های دهه ۱۹۹۰ شرکت ژاپنی سگا برای کنسول مگا درایو (Mega Drive) تبدیل شد.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

در این بازی دشمنان از ۲ طرف وارد صفحه شده و کاربر برای گذر از هرکدام از ۸ مرحله موجود، مجبور به شکست دادن آنها بود. بازیکن که در ابتدا یکی از سه شخصیت موجود را انتخاب می‌کرد، این قابلیت را داشت که با استفاده از سلاح‌های موجود در محیط بازی و همچنین قابلیت‌های اختصاصی کاراکتر، به مبارزه با حریفان بپردازد. در انتها نیز یک رقیب قدرتمند که در بین بازیکنان با نام رییس یا Boss شناخته می‌شد، در برابر بازیکن قرار می‌گرفت.

قسمت سوم این بازی با نام شورش در شهر ۳ وارد بازار ایران شد و بسیاری از طرفداران بازی‌های ویدیویی نسل سوخته (دهه شصت) خاطراتی از آن را در ذهن دارند.

بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین بازی موبایلی ؛ کدام بازی ها محبوب ترند؟

قسمت‌های مختلف

بازی شورش در شهر که با نام Bare Knuckles نیز شناخته می‌شود، به طور رسمی در سه قسمت اصلی تولید و روانه بازار گردید:

Streets of Rage (سال ۱۹۹۱) Streets of Rage 2 (سال ۱۹۹۲) Streets of Rage 3 (سال ۱۹۹۴)

شخصیت‌های اصلی بازی

شخصیت های حاضر در بازی شورش در شهر با توجه به تکنولوژی مورد استفاده از تنوع نسبتا کمی برخوردار بودند. اما فرم گرافیک و حرکات کاراکترها به گونه‌ای بود که موجب جلب نظر بازیکنان می‌گردید. نمونه‌هایی از این شخصیت‌ها عبارتند از:

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

Adam Hunter

آدام هانتر یکی از شخصیت‌های اصلی حاضر در بخش اول بازی است. او که یک بوکسور حرفه‌ای بازنشسته نیز به حساب می‌آید به عنوان کارآگاه در اداره پلیس یکی از شهرهای آمریکا مشغول به کار است. در بخش دوم آدام توسط ایکس ربوده شده و از فهرست شخصیت‌های قابل انتخاب بازی خارج می‌گردد.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

Axel Stone

اکسل استون شخصیت اصلی سری بازی‌های شورش در شهر بوده که در تمامی ۳ قسمت رسمی، قابل انتخاب است. او در بخش اول از کارآگاهان پلیس بود ولی پس از مدتی و به دلیل علاقه به ورزش‌های رزمی، تصمیم به تاسیس یک باشگاه کاراته می‌گیرد. شخصیت اکسل در سال ۲۰۱۵ نیز حضوری در بازی مبارزه‌ای و نقش آفرینی Project X Zone 2 داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی‌ های پلی استیشن ۴ در نمایش هفته‌ گیم پاریس شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی Blaze Fielding

بلیز فیلدینگ نیز یکی از شخصیت‌های اصلی بازی شورش در شهر بوده که در تمامی ۳ قسمت اصلی حضور دارد. وی در ابتدا یک افسر جز پلیس بود ولی در قسمت‌های بعدی به فعالیت به عنوان مربی رقص و کارآگاه خصوصی پرداخت. بلیز در قسمت‌های دوم و سوم و پس از شکست دادن ایکس، به نوعی رهبری گروه را بر عهده می‌گیرد.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

Max Thunder

مکس تاندر یک کشتی‌ گیر حرفه‌ایست. او که از دوستان اکسل به حساب می‌آید، تنها در شورش در شهر ۲ قابل انتخاب است.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

Eddie Hunter

ادی برادر کوچک آدام بوده و در قسمت دوم بازی وارد ماجرا می‌گردد. او در قسمت سوم نیز حاضر بوده و علیرغم سرعت بسیار بالا، یکی از ضعیف‌ترین شخصیت‌های قابل انتخاب در بازی به حساب می‌آید.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

Dr. Gilbert Zan

دکتر گیلبرت زن یکی از سران گروه تبهکار در قسمت‌های اول بازی بود که اطلاعاتی در خصوص روبات‌ها را به بلیز انتقال می‌دهد. او که یک نیمه انسان/نیمه روبات یا Cyborg بوده، یکی از ۴ شخصیت اصلی قابل انتخاب در بازی شورش در شهر ۳ است.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های آیفون در سال ۲۰۱۷: ۴۹ بازی iOS که باید امتحان کنید شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی Ash

اش یکی از رییس‌های رده پایین و از زیردستان محبوب ایکس بوده که در قسمت سوم وارد بازی می‌گردد. اش با خصوصیاتی نامتعادل (رفتار مردانه/زنانه و هوموسکشوال)، قابلیت انتخاب به عنوان یکی از شخصیت‌های قابل انتخاب مخفی را نیز دارد.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

Roo

رو که با نام ویکتی (Victy) نیز در برخی از نگارش‌ها معرفی شده، یکی از مینی باس‌های موجود در این بازی است. رو در شورش در شهر ۳ وارد بازی شده و در صورت شکست توسط بازیکن، قابلیت انتخاب به عنوان کاراکتر انتخابی کاربر را نیز خواهد داشت.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

Shiva

شیوا (یکی از خدایان هندو) محافظ اختصاصی ایکس بوده و در قسمت‌های دوم و سوم و پیش از مواجهه با وی در مقابل بازیکن قرار می‌گیرد. این شخصیت به عنوان یکی از کاراکترهای مخفی در قسمت سوم قابل انتخاب توسط کاربر است.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

Mr. X

ایکس شخصیت اصلی و منفی سری بازی شورش در شهر بوده که با اندیشه‌های شیطانی خود، با اشکال مختلف در مراحل انتهایی بازی حاضر می‌شود. در قسمت سوم، تنها چیزی که از ایکس باقیمانده، یک مغز در یک ظرف بوده که به وسیله آن و با کنترل یک روبات مخصوص به مبارزه با شخصیت‌های اصلی می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: با بی ارزش‌ترین ارزهای جهان آشنا شوید

داستان بازی

در بخش اول، یک شهر آرام و امن مورد هجوم گروهی از تبهکاران قرار گرفته و به دلیل همکاری افراد پلیس، هیچکس زندگی آرامی را تجربه نمی‌کند. سه شخصیت اصلی بازی شورش در شهر به مقابله با این گروه پرداخته تا در نهایت رییس اصلی با نام ایکس را شکست دهند.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

در قسمت دوم و ۱ سال پس از شکست ایکس، سه شخصیت اصلی به زندگی عادی خود باز گشته‌اند. اما گروه‌های تبهکار در اقدامی تلافی جویانه پس از ربودن آدام، دوباره شروع به فعالیت نموده و آرامش را از شهر دور می‌کنند. بلیز و اکسل به همراه برادر کوچک آدام، ادی و مکس به محل اختفای ایکس در یک جزیره دور افتاده رفته و پس از آزاد کردن آدام و شکست شیوا و ایکس، با هلیکوپتر به شهر خود باز می‌گردند.

پس از دومین شکست، ایکس برای سرپوش گذاشتن بر روی فعالیت‌های مجرمانه و ضد انسانی و ملی خود، یک مرکز تحقیقاتی به نام RoboCy را راه اندازی می‌کند. او با همکاری جمعی از بهترین متخصصین علوم مدرن، در صدد است تا ارتشی از روبات‌های دست آموز خود را جایگزین مقامات بالارتبه شهر نموده و مردم را به زور به اطاعت از خود وادار نماید. پس از خروج از شهر، ایکس برای نابودی کل مردم، بمب‌هایی را در مناطق مختلف قرار داده که به وسیله کنترل از راه دور منفجر خواهند شد.

شورش در شهر ؛ خاطرات مبارزات نوجوانان دهه 1990 میلادی

دکتر گیلبرت زن از نیت پلید نظام حاکم ایکس و نقشه‌های آتی سیستم تحت فرمان وی مطلع شده و آنها را به بلیز منتقل می‌کند. بلیز به همراه اکسل و ادی و دکتر زن، تصمیم می‌گیرند که برای بار آخر با ایکس مبارزه کرده و شهر را برای همیشه از وجود وی پاک نمایند. اما آدام به دلیل مشغله‌های پلیسی فرصت همراهمی با گروه را پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: مروری بر بهترین بازی های معمایی اندرویدی

موسیقی متن

موسیقی بازی شورش در شهر نیز توانست موفقیت‌های بازی را تکرار نماید. این آثار که توسط Yuzo Koshiro و Kyoji Kato و Motohiro Kawashima ساخته شده بودند، با توجه به سبک الکترونیک و قرار گرفته در رده آثار Breakbeat, Dance, Techni, Trance با استفاده از بن مایه‌های موسیقایی Exprimental و Ambient و آثار موسیقی هنرمندان مانند انیگما (Enigma) و ترکیب آن با جز (Jazz)، هیپ هاپ (Hip-Hop) و اینداستریال (Industrial) به یکی از بهترین موسیقی‌های بازی در طول تاریخ تبدیل شدند.

به همین دلیل ۳ دیسک مختلف از موسیقی متن بازی شورش در شهر تحت عناوین Bare Knuckle Original Soundtrack در سال ۱۹۹۱، Bare Knuckle II/Streets of Rage 2 Soundtrack در سال ۱۹۹۳ و Bare Knucke III در سال ۱۹۹۴ منتشر و در کشورهای مختلف توزیع گردید.

بیشتر بخوانید: پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب با بیش از ۳۱ میلیارد بار مشاهده

پلتفرم‌ها

به دلیل موفقیت بسیار زیاد و استقبال مخاطبین و منتقدین، علاوه بر کنسول بازی مگا درایو سگا،این بازی برای پلتفرم‌ها و کنسول‌های دیگری نیز عرضه گردید که تعدادی از آنها عبارتند از:

کنسول دستی Game Gear شرکت سگا کنسول بازی Master System شرکت سگا کنسول Nintendo 3DS شرکت نینتندو سیستم عامل iOS شرکت اپل سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت کنسول بازی Xbox one و Xbox 360 شرکت مایکروسافت

بیشتر بخوانید: بازی لیلا و سایه های جنگ ، مرثیه ای بر جنگ سال ۲۰۱۴ غزه

دیدگاه‌ها و موفقیت‌ها

سری بازی‌های شورش در شهر یکی از موفق‌ترین بازی‌های ویدیویی دهه ۱۹۹۰ میلادی بود. این بازی با کسب امتیازات زیر از مجلات و نشریات معتبر جهانی وقت توانست در زمره بهترین بازی‌های کامپیوتری سبک Beat em up قرار گیرد:

امتیاز ۴ از ۵ از AllGameآمریکا امتیاز ۹۲% از مجله MegaTech انگستان رتبه B از مجله Wizard آمریکا نمره ۹۰ از ۱۰۰ از مجله Hobby Consolas اسپانیا

گالری تصاویر سری بازی‌های شورش در شهر

بیشتر بخوانید:

بررسی بازی میدان نبرد ۴ ، آخرین بازی اکشن اول شخص شرکت EA DICE معرفی انیمیشن آخرین داستان ؛ اثری متفاوت ساخته اشکان رهگذر بهترین بازی های پلی استیشن ۴ که صاحبان PS4 باید داشته باشند بازی اکشن اول شخص | معرفی یکی از محبوب ترین سبک های بازی های کامپیوتری بازی سبک شبیه سازی | معرفی و بررسی بازی های شبیه ساز مسابقات ورزشی بهترین بازی‌های کامپیوتری دهه ۹۰ میلادی ، جزیره میمون ۲: انتقام لی چاک بهترین بازی‌های کامپیوتری دهه ۹۰ میلادی ، ولفنشتاین ۳D

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی