رودخانه های زمین 44 درصد بیش از تخمین های قبلی است


رودخانه های زمین 44 درصد بیش از تخمین های قبلی است

تحقیقی جدید نشان می دهد رودخانه ها و جریان های سطحی آب روی کره زمین کمتر از 773 هزار کیلومتر مربع و 44 درصد بیش تر از تخمین های قبلی است.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزمودو، تحقیقی جدید نشان می دهد رودخانه و جریان های آبی روی زمین بیشتر از تخمین قبلی زمین شناسان است.

طبق این پژوهش که در نشریه ساینس منتشر شده است، مساحت رودخانه ها و جریان های آب روی زمین به استثنای خشکی و یخچال ها، کمتر از ۷۷۳ هزار کیلومتر مربع است. این مساحت بزرگتر از ایالت تگزاس و همچنین ۴۴ درصد بیشتر از تخمین های قبلی است.

این یافته ها در مطالعات تغییرات وضعیت آب و هوا تاثیر زیادی دارد زیرا رودخانه ها گازهای گلخانه ای را با اتمسفر زمین جابه جا می کنند. این روند به خصوص هنگامی که انسان آب ها را آلوده می کند، تشدید می شود.

جان داونینگ، آبگیرشناس و متخصص بیوشیمی در دانشگاه مینه سوتا در این باره می گوید: تا ۲۰۰۶ میلادی تصور بر آن بود که رودخانه ها و دریاچه ها فقط کربن را به اقیانوس منتقل می کنند. اما آنها گازهای گلخانه ای را در اتمسفر نیز منتشر می کنند.

هنگامی که آلاینده ها مانند کودها و فاضلاب وارد مخازن آبی می شوند، حباب گازهای متان، دی اکسید کربن و اکسید نیتروس در اتمسفر منتشر می شوند. بنابراین وجود رودخانه ها و آب های سطحی بیشتر بدان معناست که ما گازهای گلخانه ای بیشتری به آسمان می فرستیم.

داونینگ در این باره می افزاید: این دلیل دیگری برای آلوده نکردن آب هاست.

به هرحال محققان دانشگاه کارولینای شمالی برای تعیین مکان رودخانه ها هزاران تصویر ماهواره Landsat ناسا را بررسی کردند. آنها برای این منظور نرم افزاری مخصوص ساختند و در نهایت ابعاد ۵۸ میلیون رودخانه را به دست آوردند و در مرحله بعد از آن برای محاسبه پوشش رودخانه ها و جریان های آبی روی زمین استفاده کردند.

علاوه برآن گروه کوچکی از دانشجویان نیز استخدام شدند تا دقت و صحت نرم افزار را هنگام اندازه گیری رصد کنند.

کد خبر 4333550
رودخانه های زمین 44 درصد بیش از تخمین های قبلی است شیوا سعیدی قوی اندام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس