شهید بهشتی در حوزه تبیین و افشاگری بی‌نظیر بود


شهید بهشتی در حوزه تبیین و افشاگری بی‌نظیر بود

گروه سیاسی - مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور صنایع دفاعی گفت: شهید بهشتی در حوزه تبیین، افشاگری و ارائه حکیمانه مکتب اسلام و پاسخگویی به ابهامات بی‌نظیر بود. وی مسئولیت را امانت می‌دانست و رنگ‌و‌بوی مردم پیدا می‌کرد.

شهید بهشتی در حوزه تبیین و افشاگری بی‌نظیر بود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، شامگاه پنج‌شنبه ۷ تیرماه، سردار حسین دهقان وزیر پیشین دفاع و مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور صنایع دفاعی با حضور در مراسم یادبود شهدای هفتم‌تیر که در مصلای شهر سنجان برگزار شد، اظهار کرد: استان مرکزی در طول تاریخ دین خود را به اسلام و تشیع در والاترین سطح ادا کرده و جایگاه رفیعی توسط مردم، اندیشمندان، علما و مجاهدان این دیار در تاریخ ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: امام راحل با طرح نظریه ولایت‌فقیه در اصل نظام سیاسی مبتنی بر دین را بنیان نهادند.
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی بیان کرد: در عالم تشیع و حتی تاریخ اسلام هیچ جایی را نمی‌توان یافت، بین دیانت و معنویت و همه مبانی اصول معرفتی و حاکمیت سیاسی به این کیفیت ادغام و تلفیق ایجاد شود.
دهقان افزود: نظریه ولایت‌فقیه یک نظریه مدرن و قابل انطباق با همه آنچه که امروز در جوامع پیشرفته غربی در اصطلاح به عنوان دموکراسی و مردم‌سالاری دینی مطرح است انطباق دهد و از سمتی دیگر کاملا برآمده از آنچه که دین است، می‌باشد.
نقش شهید بهشتی در دوران مبارزه
وی بیان کرد: کسانی که قادر بودند فهم و درک کنند، مبانی اندیشه‌ای را در عرصه اجتماع و حکومت تبیین کنند، ضرورت‌های جامعه و دنیا را بشناسند و دین‌شناس باشند، معارف دینی را بدانند، فقیه و فیلسوف باشند در حوزه تببینی یک جامعه دینی صاحب نظر باشند، شهید بهشتی در راس این گونه افراد فردی فقیه،جامعه‌شناس، زبان‌دان، عالم به مسائل روز، آشنا به فرهنگ وادبیات غرب بود.
وزیر پیشین دفاع بیان کرد: شهید بهشتی از درک و فهم مسایل معرفتی و دینی بهره‌مند بود به طوری که می‌توانست اندیشه‌ای را تبلیغ، ترویج و در شاکله یک نظام سیاسی متولد کند.
دهقان گفت: معمولا با دو مفهوم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم، در حوزه‌های اجتماعی یک مفهوم، مفهوم نهاد و مفهوم دیگر ساختار است اما هنگامی که صحبت از نهاد مطرح می‌شود یعنی مجموعه اصول و قواعد، مقررات و آنچه که چیزی به عنوان اصول موضوعی بر روی آن یک امری در حوزه اجتماع بنا نهاده می‌شود.
وی افزود: وقتی در ارتباط با سازمان و ساختار صحبت می‌شود ، منظور این است که چگونه می‌تواند در یک قالب شکل بگیرد، در انقلاب اسلامی همه آرمان‌ها، اهداف و اصول به نام جنبه نهادی حرکت ملت است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان تجسد و بنا و سازمانی است که انقلاب در درون آن جریان پیدا کند.
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی بیان کرد: امروز در عرصه فکری در داخل و خارج ممکن است این پرسش مطرح شود که آیا انقلاب با شکل‌گیری و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به پایان حرکت عمومی خود رسیده‌ است و از امروز نظام جمهوری اسلامی باید این مسیر را طی کند یا انقلاب یک فرآیند مستقلی دارد که این حرکت در بازه‌های زمانی بلند و نظام یک ماموریت برای قطعه‌ای از جغرافیای دنیا که امروز جمهوری اسلامی ایران است، اینجا به ایفای نقش بپردازد؟ فهم و هضم همراهی و یک‌گانگی این موضوع بحث جدی است.
وزیرسابق دفاع افزود: حیات و عزت، استقلال نظام و هر چه که درون این جامعه وجود دارد که مورد بغض و کینه نظام سلطه که در راس آن آمریکا، اسرائیل و عربستان و... است، همین ماهیت و هویت انقلابی این نظام است.
وی ادامه داد: ما اگر یک نظامی باشیم با هر عنوانی که داشته باشیم مثلا جمهوری اسلامی خب باشیم، در پاکستان و افغانستان و خیلی از کشو‌رها وجود دارد اما چقدر اغتنای امور برمبانی ارزشی الهی است، آنجا یک حکومت عرفی است همانطور که در حکومت‌های دیگر وجود دارد، اینجاست که نقش افرادی مانند شهید بهشتی و همراهان ایشان که در همان زمان به شهادت رسیدند، هویدا می‌شود. یعنی همپاسازی یا در یک‌راستا‌دیدن یا یکپارچه‌سازی جنبه نهادی انقلاب با جنبه سازمانی ساختاری آن.
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی است که درآن شک و تردیدی وجود ندارد، انقلاب اسلامی به نظام جمهوری اسلامی تنها ختم نمی‌شود زیرا قرار است اسلام در همه مواقع زمانی و مناطق جغرافیایی نیاز بشر را با نگاه به آینده تامین کند و این یعنی زنده بودن و در جریان بودن انقلاب.
دهقان گفت: انقلاب یک جهت،مسیر، آرمان و آینده مطلوب نورانی است و نظام همواره در این مسیر گام برمی‌دارد تا به نقطه واقعی دست پیدا کند.
وی ادامه داد: این که شعار می‌دهیم رهبری پرچمدار نهضت اسلامی است و یا شعار می‌دهیم که باید پرچم انقلاب از دست رهبری به دست حضرت حجت (عج)سپرده شود، این به معنای زنده بودن و تداوم انقلاب است.
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی اظهار کرد: شهید بهشتی در بعد نظری یک شاخص است، وی تنها یک متفکر و فقیه نیست بلکه یک مدیر مدبر است که قادر به نهاد‌سازی و دولت‌سازی است و حرکت آینده جامعه مقتدر را بوجود آورد، یک هدفی را با تشکیلاتی با حزب جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند و آن هم تربیت، پرورش و کمک به توسعه توان مدیریتی کشور و دستیابی به نسلی که بار انقلاب و نظام را تحمل کند و شرایط، سختی‌ها و ناکامی‌ها، فرد را به شک و تردید وادار نکند.
دهقان گفت: شهید بهشتی در حوزه تبیین، افشاگری و ارائه حکیمانه مکتب اسلام و پاسخگویی به ابهامات بی‌نظیر بود. وی مسئولیت را امانت می‌دانست و رنگ‌و‌بوی مردم پیدا می‌کرد.
کارنامه نظام اسلامی باید درخشان باشد
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی بیان کرد: مسئول در نظام جمهوری اسلامی باید از درون مردم، برای مردم و با مردم باشد، این نظام باید دارای کارنامه‌ای درخشان باشد به طوری که الهام‌بخشی برای افرادی به دنبال نظام کارآمد هستند، ایجاد نماید که درآن اخلاق، معنویت، حقوق مردم، آزادی‌ها، رفاه مردم و ... تامین و تضمین شود و اینطور نیست که نظام ملت را به فقر و بدبختی بکشاند بلکه قرار است نظام اسلامی بسترها و امکاناتی را فراهم کند که تمامی آحاد انسانی ذیل این حکومت امکانی برایشان فراهم شود تا بتوانند بالاترین سطح توانمندی خود را شکوفا کنند.
دهقان افزود: جامعه اسلامی از بعد اجتماعی بک جامعه قدرتمند است، یک جامعه قوی مسئولین مناسب را برمی‌گزیند و بر رفتار، گفتار و کردار مسئولین نظارت می‌کند.
لزوم دلسوزی مسئولین برای مردم
وی ادامه داد: امروز یک جامعه سالم و قدرتمند و مجموعه‌ای از مسئولین که در مسند کار هستند، هنگامی ریشه در مردم دارند که نگران مردم باشند، گوش شنوایی باشند برای آنچه مردم مطالبه کنند و خودشان را پاسخگوی مردم بدانند.
وزیر اسبق دفاع گفت: هیچ مسئولی در هیچ مسندی بدون پشتوانه عظیم مردمی قادر به حل مشکلات مردم نیست، آنچه که سرمایه و مایه هدف است، خود ملت است. ملت هرچیزی را که بخواهد شدنی است پس وجود نقد و نقادی خردمندانه، هوشمندانه و مسئولانه ضابطه و لازمه یک جامعه قدرتمند و زنده است.
دشمن شناسی شهید بهشتی
دهقان بیان کرد: شهید بهشتی با یک درک عمیق و واقعیت‌گرایانه در مقابل اعمال سلطه و زور دشمن می‌ایستد.
وی تاکید کرد: هرجای جهان از جمله آمریکا، آسیا و... رد‌پای خبیثانه و انهدام‌کننده نصب و ترس ملت‌ها را از سمت کشورهای اروپایی می‌بینیم، کشور‌های اروپایی برای هیچ ملتی، هویت، استقلال و عزتی را نمی‌خواهند، الا اینکه نوکری آن‌ها را بپذیرند و در مقابل خواسته آن‌ها تسلیم شوند.
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی بیان کرد: امروز چه فجایع انسانی در عراق، سوریه، یمن، بحرین به وجود آمده‌است چه کسی این کارها را انجام داده است، آیا واقعا می‌توان آدرسی جز آمریکا را در اعمال این جنایات پیدا کرد. انقلاب و انقلاب اسلامی اجازه نمی‌دهد نسبت به این مسایل بی‌توجه بود و خداوند فردا مواخذه می‌کند.
دهقان اظهار کرد: شهید بهشتی دشمن‌شناس بود، دشمن‌شناسی به این است که بتوان دست، اقدام و برنامه دشمن را درست و واقع‌بینانه تحلیل کنیم و متناسب با آن اقدام عملی را انجام داد.
لزوم ایستادگی در برابر زیاده‌‌خواهی آمریکا
وی تصریح کرد: با حرف نمی‌توان با آمریکایی‌ها مقابله کرد، اگر‌چه با حرف باید تبیین کرد و جنایت‌ها را افشا کرد، اما در مقابل زیاده‌خواهی دشمن باید ایستاد.
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی گفت: امریکا تا کجا می‌خواهد پیش رود، در حال‌حاضر یک عده نامه می‌نویسند که با آمریکایی‌ها مذاکره کنند، این در حالی است که آمریکا اعلام کرد ایران باید ۱۲ اقدام را اعلام کند تا بعد از آن با کشور ایران صحبت کنیم.
دهقان ادامه داد: این ۱۲ اقدام یعنی چیزی به عنوان انقلاب اسلامی موجودیت نداشته باشد و اگر غیر‌این باشد باید با چه عنوان با آمریکا صحبت کرد؟ با عنوان یک ملت ضعیف، سرکوب‌شده، تسلیم شده پذیرای آن چیزی که خواسته ظالمانه و متجاوزانه دولت استکباری است و جمهوری اسلامی نیست.
وی ادامه داد: آمریکایی می‌گویند خواستار مذاکره مستقیم با ایرانیان هستند، این در حالی است که ایران در برجام با آمریکایی‌ها وارد مذاکره مستقیم شد و آن‌ها هم هر آنچه که در برجام توافق شد، پذیرفتند و آن را ضمیمه توافق‌نامه شورای امنیت کردند. آقای ترامپ با وقاحت تمام از برجام خارج می‌شود و آن را امضا نمی‌کند، بعد مدعی صحبت با ملت ایران است، آخر چه صحبتی؟
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی بیان کرد: ما به‌رغم یک تجربه تاریخی که نمی‌شود به انگلستان و آمریکا اعتماد کرد، یک‌بار دیگر با آمریکا مذاکره کردیم، دولت ایران بر مبنای اصول دینی به تعهدات خود عمل کرد اما آن‌ها از روز اول اخلال کردند، تاخیر در ایجاد توافقات کردند خب معلوم است آن‌ها در صدد نبودند که جمهوری اسلامی از هیچ دستاوردی استفاده کند.
دهقان گفت: آمریکا به دنبال تامین منافع ملت ایران نیست و از ابتدای پیروزی انقلاب به دنبال براندازی این نظام در بعد فکری بوده است و هیچ‌گاه از این هدف بر نمی‌گردد.
وی بیان کرد: ما می‌گوییم از برجام خارج نخواهیم شد زیرا برجام را یک توافق و موافقت با پشتوانه حقوقی شورای امنیت سازمان ملل می‌دانیم، امروز هزینه ماندن در برجام را بایستی اروپایی‌ها پرداخت کنند.
در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی بسر می‌بریم
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی گفت: امروز روزی نیست که فکر کنیم شرایط، شرایط عادی است بلکه در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی با آمریکا وارد شده‌ایم، اتاق جدید آمریکا از وزارت دفاع به وزارت خزانه‌داری آن منتقل شده است. به طوری که هر بانک و هر منبع تامین‌کننده کشور را رصد می‌کند و تحریم می‌کند.
شرط ماندگاری برجام
دهقان بیان کرد: اگر شرایطی که ما رسما اعلام کردیم، اروپایی‌ها پذیرفته باشند قطعا برجام پابرجا خواهد بود، قرار نیست به اروپایی‌ها امتیاز دهیم که در برجام بمانند بلکه باید امتیازاتی را به ما بدهند که ما از انتفاع برجام بهره‌مند شویم. این نمی‌شود که هم برجام را بپذیریم و هم تحریم‌ها را تحمل کنیم.
وی افزود: نگاه و رویکرد امروز باید به گونه‌ای باشد که آمریکا در یک جنگ فراگیر اقتصادی بر علیه جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها در کل دنیا وارد شده است. مدیرانی باید در مسند قرار گیرد که نگاهشان اینگونه باشد، ما نمی‌توانیم ذلت را بپذیریم و به منافع ملی، استقلال، و... پای‌بند هستیم.
مشاورفرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی گفت: استراتژی امروز نظام و مسئولین باید مقاومت در برابر زیاده‌خواهی آمریکا باشد، باید وحدت کلمه، انسجام ملی و حضور همگان در صحنه و پذیرش مسئولیت این بار سنگین اتفاق افتد، و دولت زمینه آن را فراهم سازد.
دهقان گفت: اگر صرف مقاومت باشدهزینه پرداخت خواهیم کرد و قادر به تامین منافع نخواهیم بود. امروز و هر روز نیاز داریم به اصول انقلاب بازگردیم. نیاز داریم بزرگان مانند شهید بهشتی، افکار و دیدگاه آن‌ها در جامعه را بیشتر فراگیر کنیم و تداوم حیات نظام در جامعه را تبیین کنیم.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان