نگاهی به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوژی‌کش دنیا


نگاهی به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوژی‌کش دنیا

در نزدیکی شهر اوسر فرانسه، شرکت صنایع نیکولاس واقع است که به تولید قوی‌ترین و بزرگ‌تری کشنده‌های سنگین دنیا می‌پردازد. این بوژی‌کش‌ها که Tractomas نام دارند و در انواع مختلف 6×6، 8×8 و 10×10 ساخته می‌شوند، به‌قدری عظیم‌الجثه هستند که وقتی یک ولوو FH16 در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد همچون کودکی مظلوم به نظر می‌رسد!... نوشته نگاهی به...

در نزدیکی شهر اوسر فرانسه، شرکت صنایع نیکولاس واقع است که به تولید قوی‌ترین و بزرگ‌تری کشنده‌های سنگین دنیا می‌پردازد. این بوژی‌کش‌ها که Tractomas نام دارند و در انواع مختلف 6×6، 8×8 و 10×10 ساخته می‌شوند، به‌قدری عظیم‌الجثه هستند که وقتی یک ولوو FH16 در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد همچون کودکی مظلوم به نظر می‌رسد! مدل D75 TR8x8 دارای ابعاد غول‌آسایی برابر با ۱۰.۸۷ متر طول، ۳.۴۸ متر عرض و ۴.۵۲ متر ارتفاع است درحالی‌که وزن خالصی برابر با 36 تن دارد. نیکولاس برای این بوژی‌کش غول‌پیکر از کابین کامیون‌های رنو استفاده کرده است.

نگاهی به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوژی‌کش دنیا

D75 TR8x8 از پیشرانهٔ ساخت کاترپیلار و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آلیسون استفاده می‌کند و حداکثر سرعت آن نیز به 65 کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که در صورت بارگیری کامل نهایتاً می‌تواند به حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. نیکولاس می‌تواند در هرسال 20 دستگاه از این غول‌ها را تولید کند. پیشرانهٔ کاترپیلار این بوژی‌کش عظیم‌الجثه از نوع 12 سیلندر به حجم 27 لیتر است که 900 اسب بخار قدرت در 2100 rpm تولید می‌کند اما همه‌چیز قدرت نیست چراکه این موتور گشتاوری باورنکردنی برابر با 4000 نیوتن متر آن‌هم در دور موتور تنها 1400 rpm تولید می‌کند. مخزن گازوئیل این هیولا نیز یک هزار لیتر ظرفیت دارد.D75 TR8x8 با تکیه بر این پیشرانه می‌تواند تا رقم غیرقابل‌باور هزار تن را بِکِشد و از این طریق رکورد جهانی قوی‌ترین بوژی کش دنیا را بنام خود ثبت کرده است.

نگاهی به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوژی‌کش دنیا

نیکولاس D75 TR8x8 ترجیحاً در معادن زیرزمینی و یا برای حمل بارهای فوق سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد و خریدارانی از سراسر جهان همچون آفریقای جنوبی، چین و استرالیا اقدام به سفارش آن نموده‌اند. قیمت هر دستگاه از این هیولای غول‌آسا بسته به تجهیزات به یک‌میلیون یورو می‌رسد. همچنین بسته به نوع کاربری می‌توان تجهیزاتی اضافی را برای این کوه فولاد سفارش داد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به نگه‌دارندهٔ چرخ زاپاس، بلوک 18 تنی روی محورهای عقب (به جهت افزایش وزن بوژی‌کش) و اتاقک عقب اشاره کرد. این اتاقک در اصل یک واحد با وسایل کامل برای زندگی خدمهٔ بوژی‌کش در پروژه‌های طولانی است.

نگاهی به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوژی‌کش دنیا

در کابین برای راننده آینه‌های کافی به همراه دوربین‌های تعبیه شده که تصاویر را روی صفحه‌نمایش داخل کابین به نمایش درمی‌آورند. پیشرانهٔ دوازده سیلندر کاترپیلار C27 در زیر کابین نصب شده است. شروع حرکت با ارتعاشات ملایمی صورت می‌گیرد درحالی‌که پیشرانه پُر آوا است. D75 TR8x8 تقریباً شتابی برابر با 30 متر در ثانیه دارد که برای چین هیولای کوه‌پیکری بسیار زیاد است. با وجود صندلی‌های راحت اما حرکات تعلیق کامیون احساس می‌شود ولی به‌طورکلی سواری Tractomas بسیار دلپذیر است درحالی‌که در صورت وجود 500 یا 1000 تن بار در پشت به‌احتمال‌زیاد متفاوت خواهد بود. این غول فرانسوی به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند در گرما و گردوغبار و همین‌طور جاده‌های غیر مسطح نیز حرکت کند به‌نحوی‌که گفته شده در صورت بارگیری کامل توانایی پیمایش شیب‌های سه درصد را دارد.

نگاهی به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوژی‌کش دنیا

اما همان‌طور که در بالا اشاره شد، نیکولاس مدلی حتی بزرگ‌تر از D75 8×8 را هم تولید می‌کند که D100 10×10 نام دارد. وزن خالی این هیولا که پنج محور دارد، برابر با 41 تن بوده و رسماً نام آن به‌عنوان بزرگ‌ترین کامیون جاده‌ای دنیا در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. شرکت صنایع نیکولاس همچنین با استفاده از مدل D100 10×10 توانسته است رکورد طویل‌ترین کِشنده و تریلر دنیا را نیز بنام خود ثبت کند. در این پروژه چهار دستگاه بوژی‌کش D100 TR10x10 هریک به قدرت 900 اسب بخار کاروانی 140 متری را تشکیل داده و اقدام به حمل یک ترانسفورماتور زیمنس به وزن 330 تن نمودند. برای حمل این محموله، سه بوژی‌کش در جلو قرار گرفته و یک دستگاه هم از عقب آن‌ها را هُل می‌داد.

نگاهی به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوژی‌کش دنیا

شرکت صنایع نیکولاس به‌عنوان عضوی از گروه Tii در سال 1994 تأسیس شد. گروه Tii از سال 1979 به تولید کشنده‌های سنگین می‌پردازد. نیکولاس در ابتدا به ساخت بوژی‌کش‌هایی با ترکیب 8×4 و با استفاده کابین رنو سری R مدل 1981 پرداخت. این کشندهٔ سنگین مجهز به پیشرانهٔ V12 مرسدس بنز با 575 اسب بخار قدرت بود و فقط در فرانسه به فروش می‌رسید؛ اما این سازندهٔ فرانسوی از سال 1998 به ساخت بوژی‌کش‌های سری Tractomas در انواع 6×6، 8×8 و 10×10 پرداخت که تا حد زیادی نسبت به ساخته‌های اولیه‌اش بهبود یافته بودند. در حال حاضر بوژی‌کش‌های این شرکت عمدتاً به چین، آفریقای جنوبی و استرالیا صادر می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس