اشعار صائب تبریزی آمیخته با مفاهیم قرآنی است


اشعار صائب تبریزی آمیخته با مفاهیم قرآنی است

گروه فرهنگی- یک عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: صائب تبریزی با قرآن و حدیث آشنایی کامل داشت و برخی از مضامین اشعارش را با تکیه بر آیات قرآن خلق کرده است.

اشعار صائب تبریزی آمیخته با مفاهیم قرآنی است

علی‌اصغر باباصفری در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه صائب تبریزی قهرمان سبک هندی به شمار می‌رود، اظهار کرد: سبک هندی از قرن یازدهم در ادبیات فارسی رواج پیدا کرد و تا اواسط قرن دوازدهم ادامه داشت. این سبک دارای دو شاخه ایرانی و هندی است که صائب تبریزی، کلیم کاشانی و حزین لاهیجی از برجستگان شاخه ایرانی و شاعرانی نظیر بیدل دهلوی از برجستگان شاخه هندی این سبک هستند.
وی افزود: شاعران شاخه هندی اشعار پیچیده‌تری در مقایسه با شعرای شاخه ایرانی سروده‌اند و دلیل پیچیدگی آنها هم تأثیراتی است که از فرهنگ و سرزمین هند پذیرفته‌اند.
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: صائب تبریزی به شاعر تک بیت‌ها معروف است و تک بیت‌های برجسته‌ای دارد، چون محور و اساس در سبک هندی را بیت تشکیل می‌دهد و طول غزل مورد نظر شاعر نیست.
باباصفری با بیان اینکه تأثیر صائب بر اشعار شاعران سبک هندی بی‌نظیر بوده است، گفت: شاعران زیادی به استادی و پیشکسوتی صائب تبریزی اعتراف کرده‌اند و بسیاری از شاعران از سرزمین هند برای دیدار با وی به اصفهان می‌آمدند. صائب اگرچه با عنوان صائب تبریزی معروف است، ولی در اصفهان به دنیا آمد و در همین شهر دار فانی را وداع گفت و آرامگاه وی نیز در اصفهان قرار دارد.
وی تصریح کرد: صائب در اشعار خود به اندیشه‌های قرآنی و عرفانی نیز توجه داشته است، البته میزان بازتاب این نوع اندیشه‌ها در اشعار سبک هندی به اندازه مثلا اشعار سبک عراقی نیست؛ ولی در مجموع می‌توان گفت که صائب با قرآن و حدیث آشنایی کامل داشته و از آنها برای خلق مضامین استفاده کرده و برخی از این مضامین با توجه و تکیه بر آیات قرآن خلق شده است.
انتهای پیام/ کد خبرنگار 1301

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!