ترامپ و پوتین درباره حضور ایران در سوریه گفت وگو می کنند


ترامپ و پوتین درباره حضور ایران در سوریه گفت وگو می کنند

تهران - ایرنا - «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا با تکرار اتهامات بی اساس خود علیه ایران گفت که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در دیدار آتی خود درباره حضور ایران در سوریه گفت وگو خواهند کرد.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا، بولتون در گفت وگو با شبکه آمریکایی سی.بی.اس اظهار داشت: وقتی دو طرف دیدار کنند خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. این احتمال وجود دارد که مذاکرات گسترده تری برای کمک به خارج کردن نیروهای ایرانی از سوریه و بازگرداندن آنها به ایران انجام شود. این یک گام مهم روبه جلو خواهد بود.
مشاور امنیت ملی ترامپ افزود: مناقشه در سوریه حدود هفت سال است که جریان دارد. اما حالا حضور ایران در عراق و سوریه و رسیدن آن به لبنان و اتصال آنها به حزب الله [را می بینیم]. حزب الله از ابتدا مورد حمایت ایران بود.
بولتون در پاسخ به این پرسش که «آیا بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پیروز شده است» اظهار داشت: تصور نمی کنم که اسد یک مساله راهبردی باشد. به نظر من، ایران مساله راهبردی است.
وی با بیان اتهامی بی اساس و نخ نما علیه ایران گفت: [مساله] فقط ادامه برنامه هسته ای آنها نیست بلکه حمایت گسترده آنها از تروریسم بین الملل و نیروهای متعارف آنها در خاورمیانه نیز هست.
بولتون با اشاره به موضوع دیدار ترامپ و پوتین که 16 ژوئیه (25 تیر) در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار می شود، اظهار داشت: این چیزی است که دو رئیس جمهوری می خواهند به طور مفصل در مورد آنها صحبت کنند.
وی ادعا کرد: فکر می کنم که خروج ترامپ از توافق هسته ای نادرست با ایران و بازگرداندن تحریم هایی که فشار بیشتری بر ایران وارد می کند، نه تنها بر تصمیم گیری آنها در خصوص مساله هسته ای بلکه بر تلاش های آنها برای گسترش نفوذ ایران در منطقه نیز تاثیر می گذارد.
ترامپ 18 اردیبهشت به تعهدات آمریکا در برجام پشت کرد و از این توافق خارج شد. وی گفته که تحریم ها علیه ایران بازگردانده می شود.
بولتون در مصاحبه با سی.بی.اس در مورد کره شمالی نیز گفت به نظر وی بخش زیادی از برنامه هسته ای کره شمالی را می توان ظرف یک سال منحل کرد.
این در حالی است که کارشناسان نظر دیگری دارند. «زیگفرید هکر» کارشناس هسته ای و استاد دانشگاه استنفورد که چندین بار از تاسیسات هسته ای کره شمالی دیدن کرده است، پیش بینی کرده که انحلال و جمع آوری تاسیسات هسته ای آن کشور حدود 10 سال به طول می انجامد.
ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پس از یک سال تنش لفظی، روز 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور دیدار و در مورد برنامه هسته ای پیونگ یانگ گفت وگو کردند.
شبک**9423**3404

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک