کامیونت‌های تولید ایران، ارزان‌تر از کامیونت‌های خارجی


کامیونت‌های تولید ایران، ارزان‌تر از کامیونت‌های خارجی

رپورتاژ: خرید کامیونت یا خاور با خرید سایر وسایل نقلیه تجاری سبک تفاوتی عمده دارد؛ خاور قرار است منبع درآمد باشد و از این رو انتخاب مدل متناسب با نیاز بسیار مهم است. کامیونت‌ها هنگام تولید، تحمل وزن بار مشخصی دارند که معمولاً بین 5 تا 8 تن است. با این حال کاربری هرکدام متفاوت... نوشته کامیونت‌های تولید ایران، ارزان‌تر از...

رپورتاژ: خرید کامیونت یا خاور با خرید سایر وسایل نقلیه تجاری سبک تفاوتی عمده دارد؛ خاور قرار است منبع درآمد باشد و از این رو انتخاب مدل متناسب با نیاز بسیار مهم است. کامیونت‌ها هنگام تولید، تحمل وزن بار مشخصی دارند که معمولاً بین 5 تا 8 تن است. با این حال کاربری هرکدام متفاوت است، یکی از آن‌ها مخصوص حمل زباله است و دیگری به صورت یخچال‌دار استفاده می‌شود. تا چند سال پیش ایران بیشتر درزمینهٔ واردات کامیونت فعال بود و هنوز نتوانسته بود به جز خاور، کامیونت‌هایی بومی تولید کند. اما رفته‌رفته خرید خاور دست دوم یا صفر تولید داخل هم وارد سبد کالای کامیون‌داران شد تا بتوانند با قیمتی کم‌تر از کامیونت‌های وارداتی صاحب یکی از آن‌ها شوند.

آمیکو
کامیونت‌های تولید ایران، ارزان‌تر از کامیونت‌های خارجی
سال 1368 شرکت صنعتی آذر خودرو پا به میدان گذاشت که بعدها توانست چند کارخانه زیرمجموعه تأسیس کند. یکی از آن‌ها گروه آمیکو بود که درزمینهٔ تولید خودروهای دیزلی فعالیت می‌کرد. در حال حاضر کامیونت 6 تن آمیکو بهترین محصول این شرکت به شمار می‌آید. از مشخصات فنی این کامیونت می‌توان به قدرت موتور 110 اسب بخار، موتور 4 سیلندر، 2 چرخ جلو و 4 چرخ پشت به همراه یک زاپاس اشاره کرد. در سایت دیوار خرید خاور دست دوم آمیکو 5200 با 30 هزار کیلومتر کارکرد و تولید سال 1387 29 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین یک آمیکو 6 تن به همراه سقف مسقف شده با چادر 33 میلیون تومان به فروش می‌رسد. کارکرد این کامیونت 300 هزار کیلومتر عنوان شده است.

دند
کامیونت‌های تولید ایران، ارزان‌تر از کامیونت‌های خارجی
پس از فروش بالای کامیونت‌های ایسوزو در ایران، طراحان داخلی تصمیم به شبیه‌سازی آن در ایران گرفتند. زمانی که برند دند درزمینهٔ تولید ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین معرفی شد، تنها مدل 5.2 تنی آن در بازار پیدا می‌شد. اما موفقیت پی‌درپی این برند مهندسین را به این فکر انداخت تا کامیونت 6 و 8 تنی نیز روانه بازار کنند. نام دند، از کوهی در تبریز اقتباس شد تا کاملاً بومی بودن آن را نشان دهد. البته وزن خالص دو تنی کامیونت دند کمی زیاد است و به همین دلیل نهایت باری که کامیونت‌های دند بتوانند حمل کنند، 3.5 تن است.

کامیونت‌های تولید ایران، ارزان‌تر از کامیونت‌های خارجی
کاربری این کامیونت‌ها حمل زباله، یخچال، مسقف فلزی، مسقف چادری، کمپرسی، جرثقیل و … عنوان شد. خرید کامیونت دند در سایت دیوار چند آگهی دارد. البته به دلیل جدید بودن این برند، آگهی خرید خاور دست دوم موجودی چندان زیادی ندارد و عمدتاً صفر کیلومتر هستند. مثلاً یک کامیونت 5.2 دند با قابلیت نصب کاربری‌های مختلف 70 میلیون تومان در این سایت به فروش می‌رسد که به 28 میلیون تومان نقد و اقساط ماهیانه نیز قابل تبدیل است.

پرسیکا
کامیونت‌های تولید ایران، ارزان‌تر از کامیونت‌های خارجی
ایران خودرو دیزل اخیراً تولید خاور پرسیکا را آغاز کرد که با توجه به استقبال خوب از پیش فروش آن می‌توان حدس زد آینده درخشانی خواهد داشت. از این رو خرید خاور دست دوم یا صفر پرسیکا می‌تواند سرمایه‌گذاری مطمئنی نیز باشد. قدرت موتور پرسیکا 6 تن 140 اسب بخار و پرسیکا 8 تن 154 اسب بخار توصیف شده که در میان کامیونت‌های ایرانی رقم قابل‌تأملی است.

کامیونت‌های تولید ایران، ارزان‌تر از کامیونت‌های خارجی
منبع: ویرلن

پایان رپورتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !