یادگیری از طریق بازی5


یادگیری از طریق بازی5

یادگیری از طریق بازی(5): نویسنده : نسیبه کمالی مدت زمان مطالعه:2...

یادگیری از طریق بازی(5):

نویسنده : نسیبه کمالی

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

یادگیری تمیز محرک ها:

این یادگیری شامل یادگیری ، دادن پاسخ به محرک های مختلف است . وقتـی معلمان ، دانش آموزان کلاس خـود را با نام درست آنها صـدا می زنند به تمیز دادن محـرک ها می پردازد . در اینجافرد یاد می‌گیرد که به محرکات مختلف پاسخ درست بدهد مثلاًوقتی کودک می آموزد که حیوانات مختلف را با نام درست آنهابنامد، میان محرکهای مختلف تمیز قائل می شود.در این یادگیری رفتار به صورت ذره ذره شکل می گیرد اما به صورت زنجیره ای از پاسخ های یکپارچه و طولانی نیز در می آید.برای این یادگیری و دریافت پاسخ سه دسته نظردر بین روانشناسان و نظریه پردازان وجود دارد:

1-رفتارها یک واقعیت درونی هستند و در شرایط به صورت خودکار بروز می کند.

2-رفتارها در شرایط متفاوت به تدریج و به شیوه ای پیوسته شکل می گیرد و تفکر در آن دخیل است.

3-رفتارها دارای سیکل رشد هستند و مدام در حال تغییر هستندو به طور خود به خود در درون وجود دارد.

با توجه به این توضیحات در میا بیم که رفتارهر فرد با توجه به مراحل رشد تغییر و رشد می کند.و این مراحل رشد در درون اتفاق می افتد و با پاسخ به هر محرک خود را نمایان می کند.برای اینکه رفتار درست در ما شکل بگیرد باید از کودکی آموخته شود و آموزش باید چند هدف را در نظر بگیرد و از طریق بازی هر بار یکهدف را آموزش میدهیم، که در زیر به آن اشاره می کنیم:

1-آموزش مفاهیم

2-برقراری ارتباط

3-تقویت ادراک شنیداری

4-تقویت حافظه دیداری

5-تقویت قدرت عکس العمل

6- تقویت حافظه

برای تقویت این اهداف بازی های متفاوتی وجود دارد که میتوان هر هدف را جداگانه دنبال کرد و در نهایت به بازی پرداخت که همه این اهداف در آن باشد.در این جا بازی برای نمونه برای شما ارائه میدهیم.

بازی ریتمیک

هدف بازی: تقویت حس مشارکت و برقراری ارتباط،تقویت دیداری و شنیدار

وسایل بازی :فضای کافی برای حرکت و موسیقی

نحوه بازی:کودکان همراه یک ملودی که مربی می خواند یا می نوازد و یا پخش می شود در اتاق به هر شکلی که میخواهند حرکت می کنند .بعد از مدت کودکی که به فضا عادت کردند مربی همه کودکان را پشت سر هم قطار می کند و موسیقی را پخش می کند که همه بلد باشند و شروع می کنند به خواندن و از کودک که ابتدا ایستاده می خواهد که یک حرکت انجام دهد و از بقیه افراد میخواهد تک تک و به نوبت آن حرکت را اجرا کنند.این بازی انقدر ادامه دارد تا همه حرکاتی را انجام دهند و بقیه تکرار کنند.

بازی پرتاب توپ

هدف بازی:تقویت قدرت عکس العمل و تقویت حافظه

وسایل بازی:توپ

نحوه بازی:توپ را برمیداریم و از کودکان می خواهیم یک اسم برای خود انتخاب کنند اسم حیوان یا گل و..بعد باید خوب به یاد داشته باشند بقیه چه اسمی دارند.مربی ابتدا شروع میکند و یکی از اسامی را می گوید و توپ را به هوا پرتاب می کند سپس کودکی که اسمش صدا شده می آید و توپ را می گیرد بعد خودش با صدا کردن اسم دیگری بازی را ادامه میدهد.

والدین گرامی لطفا در بازی با فرزندان خود خلاقیت به کار ببرید و برای بازی با فرزندان خود وقت بگذارید. هفته آینده با “یادگیری مفهومی” همراه ما باشید.سپاسگزارم از نگاه گرم و مهربان شما خوبان.

بازی، تقویت، حافظه، رفتار، عکس العمل، قدرت، محرک، واقعیت درونی، یادگیری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرزند پروری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید