نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه


نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه

شرکت چینی هایما در سال 1992 به‌عنوان یک جوینت ونچر بین دولت استان هاینان چین و مزدا به‌منظور تولید خودروهای مزدا جهت عرضه در بازار چین تأسیس شد. سپس در سال 2006 مزدا سهم خود از این جوینت ونچر را به شرکت فاو (FAW) واگذار کرد و بدین ترتیب هایما به بخشی از گروه خودروسازی... نوشته نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه...

شرکت چینی هایما در سال 1992 به‌عنوان یک جوینت ونچر بین دولت استان هاینان چین و مزدا به‌منظور تولید خودروهای مزدا جهت عرضه در بازار چین تأسیس شد. سپس در سال 2006 مزدا سهم خود از این جوینت ونچر را به شرکت فاو (FAW) واگذار کرد و بدین ترتیب هایما به بخشی از گروه خودروسازی فاو تبدیل شد. البته همچنان در بسیاری از محصولات هایما از تکنولوژی مزدا استفاده می‌شود. چند وقتی است که دو نمونه از کراس‌اوورهای این شرکت توسط ایران‌خودرو در کشورمان تولید می‌شود. حال هایما به‌تازگی کراس‌اوور جدیدی بنام SG00 را معرفی کرده است. این ماشین کراس‌اووری کامپکت با روحی اسپرت و استایل بیرونی کپی شده از نسل جدید هیوندای سانتافه است که برای ورود به بازار در اوایل سال آینده آماده می‌شود. البته احتمالاً هنگام عرضه به بازار نام خودرو به S6 تغییر پیدا خواهد کرد.

نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه

همان‌طور که اشاره شد، در نمای بیرونی SG00 خصوصاً در قسمت جلویی، کپی‌برداری از نسل جدید هیوندای سانتافه کاملاً مشهود است. در این قسمت چراغ‌های LED باریکی در بالای دماغه کار شده و در زیر آن‌ها چراغ‌های اصلی با تریم کرومی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، جلوپنجرهٔ بزرگ کرومی و سپری قدرتمند با ورودی هوای بزرگ هم در این قسمت جلب‌توجه می‌کنند. در پروفیل جانبی اما با کاپوت کشیده و اوورهنگ‌های کوتاه، نمای اسپرتی دیده می‌شود درحالی‌که برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، گلگیرها عضلانی بوده و رینگ‌های نسبتاً بزرگ و متناسبی هم در زیر آن‌ها قرار گرفته‌اند. این رینگ‌های از نوع آلیاژی 19 اینچی بوده و با لاستیک‌های 225 پوشیده شده‌اند؛ اما دیگر ویژگی قابل‌توجه نمای جانبی SG00، طراحی سقف شناور در ستون C آن، مشابه بسیاری از کراس‌اوورهای امروزی است.

نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه

در قسمت عقبی خودرو اما شباهت چندانی با سانتافه دیده نمی‌شود و استفاده از چراغ‌های LED سراسری که در کل عرض درب صندوق کشیده شده‌اند، نمای نسبتاً زیبایی را ایجاد کرده است. البته تعبیهٔ جا پلاک درون سپر موجب شده که نمای عقبی SG00 کمی بیش‌ازاندازه ساده به نظر برسد. در این بخش همچنین برای محافظت بیشتر، سپر تقریباً به‌طور کامل با پلاستیک مشکی‌رنگ پوشیده شده و دو سر اگزوز زیبا هم در طرفین آن تعبیه شده است. این کراس‌اوور کامپکت چینی 4.56 متر طول، 1.85 متر عرض و 1.68 متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن‌هم برابر با 2.70 متر است.

نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه

در کابین پنج‌نفرهٔ SG00، شخصیت اسپرت بیرونی انعکاس پیدا کرده است به‌گونه‌ای که در آن غربیلک فرمان D شکل و صندلی‌های جلو با پشتی بلند و حمایت‌کننده‌های جانبی به همراه تریم آلکانترا و فیبر کربنی به چشم می‌خورد درحالی‌که کنسول میانی هم به سمت راننده متمایل است. علاوه بر این، تجهیزات SG00 هم چشمگیر است به‌گونه‌ای که هایما آن‌را به صفحه آمپر دیجیتالی، غربیلک فرمان چندمنظوره، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پیشرفته با نمایشگر رنگی 12 اینچی، سیستم ورود بدون کلید با استارت دکمه‌ای، تنظیم برقی و گرمکن صندلی‌های جلو، ترمزدستی الکتریکی، سقف شیشه‌ای پانوراما، تریم چرمی و درب صندوق بار برقی مجهز کرده است.

نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه

همچنین در این خودرو امکان انتخاب سه حالت رانندگی مختلف شامل اسپرت، برفی و اقتصادی هم وجود دارد که عملکرد پیشرانه، گیربکس و فرمان را تغییر می‌دهد. SG00 از لحاظ سیستم‌های ایمنی هم قدرتمند عمل کرده و تجهیزاتی چون کروز کنترل تطبیقی، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، سیستم جلوگیری از برخورد جلو و سیستم کمک پارک اتوماتیک را ارائه کرده است درحالی‌که تمامی چراغ‌های آن شامل عقب، جلو و مه شکن‌ها نیز از نوع LED هستند.

نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه

در زیر پوستهٔ SG00 اما پلت‌فرم ماجولار جدید هایما بنام HMGA (مخفف Haima Global Architecture یا معماری جهانی هایما) قرار دارد. البته این پلت‌فرم در اصل نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای از پلت‌فرم کراس‌اوور مزدا تریبیوت سال 2000 محسوب می‌شود. سیستم تعلیق SG00 نیز از همان نمونهٔ سنتی مورداستفاده در کراس‌اوورهای کامپکت یعنی مک‌فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب است. هایما برای کراس‌اوور جدید خود سه پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده که همگی از نوع بنزینی توربوشارژ هستند. لیست این موتورها از یک واحد کوچک 1.2 لیتری سه سیلندر با 150 اسب بخار قدرت آغاز می‌شود درحالی‌که نمونه‌های قوی‌تر 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 165 اسب بخار قدرت و 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با 185 اسب بخار قدرت هم قابل انتخاب است.

نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه

برای انتقال نیروی این موتورها نیز سه گیربکس مختلف شامل شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده که نیرو را صرفاً به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند و متأسفانه حتی به‌صورت سفارشی هم خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک خبری نیست. همان‌طور که گفته شد هایما SG00 احتمالاً با نام S6 به بازار عرضه خواهد شد که این یعنی بین مدل‌های S5 و S7 قرار می‌گیرد یعنی همان دو کراس‌اووری که هم‌اکنون در کشورمان در حال تولید هستند. این کراس‌اوور جدید چینی قیمتی بین 100 تا 110 هزار یوآن معادل 16,000 تا 17,500 دلار خواهد داشت.

نگاهی به هایما SG00، کپی نسل جدید هیوندای سانتافه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403