زگیل تناسلی چیست؟ شکل ظاهری زگیل تناسلی چگونه است؟ آیا می دانید این بیماری چگونه منتقل می شود و تا چه حد خطرناک است؟ اکثر افراد فکر می کنند که با ابتلا به زگیل تناسلی به سرطان نیز مبتلا می شوند. ولی اینگونه نیست، بعضی از انواع آن، به سرطان می انجامد. می دانید کدام نوع HPV خطرناک تر هستند؟ آیا در قسمت های دیگر بدن بجز دستگاه تناسلی نیز ایجاد می شود؟ در این مقاله از بخش بیماری ها و جنسی دکتر سلام به بررسی زگیل تناسلی و تصاویری از انواع و شکل ظاهری زگیل تناسلی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

شکل ظاهری زگیل تناسلی چگونه است؟

شکل ظاهری زگیل تناسلی ، به شکل صاف و برجسته دیده می شود. اندازه ظاهری این زگیل ها از کوچک تا بزرگ متنوع بوده و رنگی شبیه به رنگ گوشت و یا روشن تر دارند. در مواردی نادر، زگیل هایی با رنگ خاکستری و صورتی نیز دیده شده اند و خیلی کم پیش می آید که این زگیل ها دچار خارش و خونریزی شوند. اغلب موارد، شکل ظاهری زگیل تناسلی به صورت خوشه ای بوده و حتی در اندازه های خیلی بزرگ بر روی آلت تناسلی رشد کرده اند. در صورت پیشرفت و زیاد شدن، شکلی شبیه به گل کلم پیدا می کنند. اندازه زگیل های تناسلی که بر روی دستگاه تناسلی زده می شود، اغلب کوچک و نرم است اما زگیل های بر روی مقعد زبر و بزرگ هستند.

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

عکس زگیل تناسلی در نواحی مختلف

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

عکس انواع زگیل تناسلی + توضیحات

زگیل تناسلی کم خطر: در صورتی که فرد به ویروس HPV مبتلا گردد و زگیل تناسلی بر روی پوست وی ایجاد شود اما هیچ سلول سرطانی دیده نشود، به زگیل تناسلی کم خطر مبتلا است. 12 نوع زگیل تناسلی در این دسته می گنجند.

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

این زگیل ها بر روی نواحی زیر بوجود می آیند:

دستگاه تناسلی در مردان و زنان مقعد زنان و مردان دهانه رحم و واژن در زنان

انواع زگیل تناسلی کم خطر شامل تیپ های زیر می باشد:

HPV-6 HPV-11 HPV-40 HPV-43 HPV-44 HPV-53 HPV-54 HPV-61 HPV-72 HPV-73

HPV-81 عامل 90 درصد بروز زگیل تناسلی، تیپ 6 و تیپ 11، می باشد.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی خفیف چیست؟ نحوه تشخیص در زنان و مردان

زگیل تناسلی پر خطر: اگر پس از مبتلا شدن فرد به زگیل تناسلی، فرد با سرطان تشخیص داده شود، زگیل تناسلی وی جزء دسته پر خطر شناخته می شود. این دسته از زگیل های تناسلی باعث ایجاد سرطان در نواحی زیر می شود:

سرطان دهانه رحم در زنان سرطان واژن در زنان سرطان دهانه وازن در زنان سرطان آلت تناسلی در مردان سرطان مقعد در زنان و مردان سرطان دهان، زبان، حنجره در زنان و مردان

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

انواع زگیل تناسلی پر خطر شامل تیپ های زیر می باشد:

HPV-16 HPV-18 HPV-31 HPV-33 HPV-35 HPV-39 HPV-45 HPV-51 HPV-52 HPV-56 HPV-58 HPV-59 HPV-68

HPV-69 عامل 70 درصد بروز سرطان دهانه رحم، تیپ 16 و تیپ 18، می باشد. عامل 95 درصد بروز سرطان مقعد و دهانی، تیپ 16 می باشد.

بیش از 100 نوع مختلف زگیل تناسلی وجود دارد که انسان می تواند به آن مبتلا شود. از این تعداد، بیش از 40 نوع آن می تواند دستگاه تناسلی، واژن در زنان، پیشابراه و کیسه های بیضه در مردان را آلوده کند. شکل ظاهری زگیل تناسلی به صورتی است که گاهی با چشم غیر مصلح دیده نمیشود ولی گاهی هم با کمی دقت به راحتی میتوان آن را تشخیص داد.

شایع ترین انواع HPV که باعث بروز عفونت های دستگاه تناسلی می شوند عبارتند از:

HPV-6 HPV-11 HPV-16 HPV-18

بعضی از زگیل های تناسلی باعث می شود که پوست نواحی دیگر بدن آلوده گردد. مثلا افرادی که به HPV-5 و HPV-8 مبتلا هستند، به سرطان پوست مبتلا می شوند. ولی بعضی از انواع دیگر فقط باعث زدن زگیل بر روی پوست شده و سرطانی نیستند.

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

نحوه انتقال این بیماری و گسترش آن

زگیل تناسلی به واسطه عفونت با زیر گروهی از ویروس های پاپیلومای انسانی (HPV ها) ایجاد می شود. به ویروس های HPV که بیشتر بر روی سطح های مخاطی بوجود می آیند و رشد می کنند، زگیل تناسلی گفته می شود. دلیل نامگذاری آنها به زگیل تناسلی این است که مقعد، و دستگاه تناسلی را هدف قرار می دهند. البته لازم به ذکر است که این زگیل ها حتی می توانند در درون گلو و دهان نیز دیده شوند. اما بر روی پوست خشک به وجود نمی آیند.

گاهی اوقات با وجود داشتن این ویروس، هیچ علائمی دیده نمی شود. هنگامی که علائم و نشانه های زگیل تناسلی در زنان مشاهده می شود، بسیاری از علائم دیگر مانند خارش، سوزش یا حساسیت در داخل و اطراف مهبل (واژن) را نیز دارند.

زگیل تناسلی ممکن است به هر بخشی از بدن که در معرض تماس جنسی قرار می گیرد، منتقل شود. به عنوان مثال در زنان، در قسمت های مهبل (واژن)، دهانه رحم یا کشاله ران بیشتر مشاهده می شود و در مردان بر روی آلت تناسلی، اسکروتوم یا کیسه بیضه، ران یا کشاله ران) ظاهر می شود.

زگیل تناسلی مسری است و از طریق تماس جنسی منتقل می شود. هیچ درمان طبی و خانگی برای درمان قطعی زگیل تناسلی یا عفونت HPV وجود ندارد. تنها درمانی که تجویز می شود برای کنترل علائم عفونت می باشد.

به نظر می رسد استفاده از کاندوم باعث کاهش خطر ابتلا به HPV در طول فعالیت جنسی می شود، اما به طور کامل از عفونت زگیل تناسلی جلوگیری نمی کند.

کدام نوع زگیل تناسلی واکسن دارد؟

HPV-6 HPV-11 HPV-16 HPV-18 HPV-31 HPV-33 HPV-45 HPV-52 HPV-58

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

آیا آزمایشی برای تشخیص این زگیل ها وجود دارد؟

HPV گاهی اوقات می تواند با ایجاد تغییراتی که در پاپ اسمیر ظاهر می کند، شک متخصصان را برانگیزد. زیرا پاپ اسمیر، سلول های عفونی غیر طبیعی را شناسایی می کند که می تواند نشانه ای از احتمال بروز سرطان باشد. عفونت HPV می تواند منجر به تغییرات پیشگیرانه در گردن رحم شود که در پاپ اسمیر شناسایی می شوند. اگر زنی پاپ اسمیر غیر طبیعی داشته باشد، آزمایش های پیشرفته تری برای وی تجویز خواهد شد. HPV همچنین می تواند توسط بیوپسی تشخیص داده شود (بیوپسی واژن و رحم، نمونه برداری از یک تکه زگیل یا پوست دهانه رحم و واژن است).

پیشگیری از زگیل تناسلی

حتما واکسن HPV را تزریق کنید. سن مناسب برای این تزریق در زنان و مردان، بین سنین 12 تا 15 سالگی می باشد. افرادی که در این سنین، این تزریق را انجام نداده اند، باید بین سن 26 تا 30 سالگی آن را انجام دهند. پس از این سنین تاثیر چندانی نخواهد داشت. حتما هنگام داشتن رابطه جنسی، از کاندوم استفاده کنید. بهداشت فردی خود را رعایت کرده و لباس زیر، حوله، تیغ و حتی لیف مخصوص به خود داشته باشید. اگر از توالت فرنگی در منزل خود استفاده می کنید، پدهای یکبار مصرف فراموش نشود.

شکل ظاهری زگیل تناسلی + عکس

درمان خانگی برای این عفونت

سیر

برای استفاده از این گیاه برای درمان زگیل تناسلی، باید عصاره آن را گرفته و مستقیما بر روی زگیل های خود بمالید.

چای سبز

در بازار شکل پماد این چای را میتوانید تهیه کرده و آن را بر روی زگیل های خود بمالید.

مصرف سبزیجات

سبزیجاتی همچون، کلم، گل کلم، جوانه های بروکسل، کاهو و گل کلم به دلیل داشتن ایندول ٣ کربینول باعث کاهش علائم زگیل تناسلی شده و عفونت ناشی از این ویروس را درمان می کنند.بهتر است از این سبزیجات روزانه به اندازه 4 تا 5 بار استفاده کنید.