روش کشت سیب زمینی با نیاز آبی کم در کردستان ابداع شد


روش کشت سیب زمینی با نیاز آبی کم در کردستان ابداع شد

سنندج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: عضو هیات علمی دانشگاه کردستان برای نخستین بار در کشور موفق به یافتن روش جدیدی برای کشت سیب زمینی با نیاز آبی کم شد.

محمدفرید سپری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از چند سال قبل یک گروه از بخش زراعت دانشگاه کردستان در خصوص کاشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم فعالیت می کنند و یکی از اعضای این گروه به نام فرزاد حسین پناهی موفق شد، روش کشت سیب زمینی با نیاز آبی کم را ابداع کنند.
وی افزود: این روش در سطح یک هکتار مزرعه آزمایشی در شهرستان دهگلان کشت شده و نتایج مطلوبی از آن در مقایسه با روش های قبلی حاصل شده است.
سپری تاکید کرد: در این روش، کشت محصول در پاییز (آبان ماه) و پس از بارش های پاییزه صورت می گیرد و در اوایل تابستان نیز برداشت محصول انجام می شود.
وی یادآور شد: در این روش که به آن روش انتظاری نیز گفته می شود بذر غده ای بدون نیازی به آبیاری اولیه کاشته و تا پایان بارش های بهاره نیز آبیاری نمی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان و مبتکر این روش کشت سیب زمینی گفت: در روش های سنتی و معمول سیب زمینی برای هر هکتار 11 تا 13 هزار مترمکعب آب نیاز است اما در این روش هر هکتار به پنج هزار مترمکعب آب نیاز دارد.
فرزاد حسین پناهی افزود: این روش برای کشت این محصول در دشت های قروه و دهگلان که از دشت های ممنوعه استان کردستان هستند و 90 درصد کشت سیب زمینی در این منطقه است، می تواند بسیار مناسب باشد.
وی اضافه کرد: این روش در چهار سال گذشته به صورت آزمایشی کشت شد و نتایج مطلوبی از آن حاصل گردید که میانگین برداشت سیب زمینی در این روش پنج تُن بیشتر از روش های سنتی و حدود 37 تُن در هر هکتار است.
حسین پناهی یادآور شد: یکی از نقاط قوت دیگر این روش کشت، برداشت زودهنگام محصول (اوایل تابستان) است حال آنکه در روش های سنتی، برداشت سیب زمینی اوایل پاییز انجام می شود.
وی اظهار داشت: این برداشت زودهنگام باعث می شود فروشندگان سیب زمینی تازه را از استان های جنوبی وارد نکنند و هزینه های حمل نیز روی قیمت تمام شده تاثیر نداشته باشد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون کشاورزان ایران 47 رقم سیب زمینی را در اراضی خود کشت می کنند که ارقامی مانند بامبا، بُرن، سانته، سانتا، فونتانا، مارسونا و میلوان از ارقام زودرس کشت شده در مزارع کردستان است.
سالانه بیش از 9 هزار هکتار از اراضی آبی کردستان به کشت سیب زمینی اختصاص می یابد و حدود یک هزار و 900 بهره بردار این محصول در این استان فعالیت می کنند.
کردستان با 300 هزار تُن تولید سیب زمینی رتبه چهارم تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.
استان کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
3020/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا