سرطان دهانه رحم، بررسی در هفت شماره


سرطان دهانه رحم، بررسی در هفت شماره

سرطان دهانه رحم، کشنده ترین سرطان زنان در بسیاری از کشورهای درحال توسعه است که به راحتی قابل پیشگیری می باشد

دهانه رحم ، بخش پایینی رحم شماست.سرطان دهانه رحم، کشنده ترین سرطان زنان در بسیاری از کشورهای درحال توسعه است که به راحتی قابل پیشگیری می باشد .تستهای تشخیصی زودرس می توانند تغییرات سلولی اولیه در دهانه رحم شما را تشخیص دهند و جدا کردن و ازبین بردن سلولهای پیش سرطانی می تواند از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کند.

چه عاملی باعث سرطان دهانه رحم می شود ؟
سرطان دهانه رحم توسط گونه ای از ویروسها به نام ویروس پاپیلومای انسانی HPVایجاد می شود. این ویروس با ویروس ایدز و تبخال فرق دارد.انواعی از این ویروس باعث ایجاد زگیلهای ناحیه تناسلی نیز می شود.این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می شود.و البته در کشورهای توسعه یافته دختران 9 تا 26 ساله در مقابل انواع سرطانزای آن واکسینه می شوند.

چه تستهایی برای تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم وجود دارد ؟
پاپ اسمیرساده ترین و موثرترین تست تشخیصی اولیه برای سرطان دهانه رحم است. برای این کار نمونه سلولی که از دهانه رحم گرفته می شود در آزمایشگاه از نظر وجود سلولهای غیر طبیعی و تغییرات پیش سرطانی،بررسی می شود.نمونه پاپ اسمیر در طی یک معاینه داخلی، بر روی یک لام گرفته می شود.

چه کسانی نیاز به انجام پاپ اسمیر دارند ؟
همه زنان ازدواج کرده ،بایدحداقل یک تست پاپ اسمیر داشته باشند. انجام اولین تست ، سه سال پس از اولین نزدیکی پیشنهاد می شود.(در افراد زیر 21 سال)و (در افراد بالای 21 سال هر سال یکبار )
زیرا برای ایجاد تغییرات سلولی در سرویکس زمان زیادی (10-20 سال) نیاز است. و بسیاری از تغییرات اولیه پس از اولین نزدیکی ،بدون درمان خاصی به حالت عادی بر می گردند.

هر چند وقت یکبار انجام پاپ اسمیر پیشنهاد می شود ؟
پیش از 30 سالگی ، هر یک تا دوسال یکبار انجام تست پیشنهاد می شود. از 30 سالگی به بالا، هر دو تا سه سال یکبار انجام تست پیشنهاد می شود. البته اگر نتیجه تست شما غیر طبیعی بود، باید در فاصله زمانی کمتری مثلا 6 ماه بعد برای انجام مجدد تست مراجعه کنید.

اگر تست پاپ اسمیر من غیر طبیعی بود، چه اقدامی باید انجام دهم ؟
براساس نتیجه پاپ اسمیر، باید برای تکرار پاپ اسمیر ، انجام بیوپسی و یا اقدامات تشخیصی بیشتر مانند کولپوسکوپی مراجعه کنید.

کولپوسکوپی چیست ؟
روشی است که توسط متخصص در مطب انجام می شود و از طریق یک وسیله با بزرگنمایی،دهانه رحم شما را می بیند.
اگر نیاز به انجام بیوپسی باشد، پس از انجام بی حسی نمونه های کوچکی از زخم و ضایعات دهانه رحم، گرفته می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس