هماتوم در بارداری با خونریزی، میزان ابتلا


هماتوم در بارداری با خونریزی، میزان ابتلا

اگر در سه ماهه اول بارداری خونریزی داشته باشید امکان آنکه خونریزی یا هماتوم پشت جفت (Subchorionic) اتفاق افتاده باشد وجود دارد.

اگر در سه ماهه اول بارداری خونریزی داشته باشید امکان آنکه خونریزی یا هماتوم پشت جفت (Subchorionic) اتفاق افتاده باشد وجود دارد. این عارضه،‌ معمولا خود بخود برطرف می‌شود و برای مادر و جنین خطری ندارد. در ادامه همه چیزهایی که در این مورد باید بدانید تشریح شده است.

هماتوم پشت جفت چیست؟
خونریزی پشت جفت که گاهی هماتوم پشت جفت نامیده می‌شود به معنای تجمع و لخته شدن خون در پشت جفت است. این اتفاق می‌تواند باعث خونریزی خفیف تا سنگین شود اما در بعضی از موارد اصلا خونریزی وجود ندارد. بیشتر هماتوم‌های پشت جفت به طور خودبخود و به مرور زمان جذب می‌شوند و خانم‌هایی که چنین حالتی دارند یک بارداری سالم و بدون خطر را پشت سر می‌گذارند.

میزان ابتلا به هماتوم بارداری چقدر است؟
در حدود 1 درصد باردرای‌ها هماتوم به وجود می‌آید که در خصوص خانم‌هایی که به شیوه آی وی اف باردار شده‌اند شیوع آن بیشتر است. حدود 20 درصد آنهایی که در سه ماهه اول بارداری دچار خونریزی می‌شوند خونریزی آنها از نوع هماتوم پشت جفت است.

علائم هماتوم پشت جفت چیست؟
به سختی می‌توان خونریزی پشت جفت را تشخیص داد زیرا در اغلب موارد علائم واضحی دیده نمی‌شود (به خصوص اگر کوچک باشد). یکی از علائم هماتوم خونریزی یا لکه بینی واژینال است که اغلب در سه ماهه اول بارداری شروع می‌شود. در بیشتر موارد، هماتوم پشت جفت از طریق سونوگرافی روتین بارداری تشخیص داده می‌شود بدون آنکه علامت خاصی مشاهده شود.

خطرات بالقوه خونریزی پشت جفت چیست؟
همانطور که گفته شد معمولا هماتوم پشت جفت خود بخود رفع می‌شود اما در موارد نادر می‌تواند منجر به جدا شدن جفت از دیواره رحم گردد. که در این حالت خطر سقط جنین یا زایمان زودرس وجود دارد. توصیه عمومی آن است که در صورت مشاهده هر نوع خونریزی در بارداری، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت مشاهده هماتوم، آیا خطری مادر یا جنین را تهدید می‌کند؟
طبیعی است که در صورت مشاهده خونریزی در بارداری فرد احساس نگرانی کند اما از آنجا که این عارضه در اغلب موارد خطری ندارد و نیز به دلیل آنکه در صورت مشاهده خونریزی در سونوگرافی‌های معمول بارداری تا زمان جذب شدن هماتوم تحت کنترل هستید، پس جای نگرانی وجود ندارد.

تشخیص و درمان هماتوم ساب کوریونیک به چه صورت انجام می‌شود؟
در هر زمان از بارداری اگر خونریزی داشتید به پزشک اطلاع دهید. او در مرحله اول از شما می‌خواهد سونوگرافی کنید. بسته به اندازه هماتوم ساب کوریونیکی و محل قرار گیری آن و نیز تشخیص پزشک ممکن است فعالیت‌های شما در بارداری کم (استراحت در بستر) و از شما خواسته شود تا زمان برطرف شدن هماتوم از رابطه جنسی خودداری نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !