دستور استاندار تهران برای تسریع در راه اندازی محل عرضه محصولات عشایر


 دستور استاندار تهران برای تسریع در راه اندازی محل عرضه محصولات عشایر

فرماندار شهرستان شمیرانات :مشکلات ایجاد مرکزی برای فروش مستقیم محصولات تولیدی عشایر با تدبیر استاندار تهران برطرف می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، سیاوش شهریور فرماندار شهرستان شمیرانات در مراسم بازدید استاندار تهران از مناطق عشایری دشت لار گفت: دشت لار میزبان عشایر سمنان ،قم و شهرستان های استان تهران است. وی افزود: برگزاری این بازدیدها و جلسات برای جذب رضایت عشایر در جهت ارائه خدمات بهداشتی ،درمانی و دامپزشکی است. فرماندار شهرستان شمیرانات با بیان اینکه مشکلات ایجاد مرکزی برای فروش مستقیم محصولات تولیدی عشایر با تدبیر استاندار تهران مرتفع می شود تصریح کرد:بهره مندی از شرکت های دانش بنیان و استفاده از روش های اصلاح نژاد بهره وری محصولات عشایر را افزایش می دهد.
وی به مصوبه لزوم رعایت تعادل دام و مرتع اشاره کرد و گفت:ارائه خدمات بهداشتی و درمانی،دامپزشکی و خدمات رفاهی عشایر منطقه لار در حال افزایش است.
در ادامه این نشست،جمعی از عشایر منطقه لار به بیان برخی از درخواست ها و مشکلاتی که در این منطقه مواجه اند اشاره کردند.
تعادل دام و مرتع متناسب با ظرفیت منطقه عشایری ضروری است
مدیرکل محیط زیست استان تهران به ضرورت تعادل دام و مرتع متناسب با ظرفیت منطقه لار اشاره کرد.
کیومرث کلانتری در نشستی که با حضور استاندار تهران در چادر یکی از عشایر دشت لار برگزار شد با اشاره به اینکه دشت لار اکوسیستم خشکی و آبی دارد ، گفت : در استان تهران مدیریت پارک ملی لار به عهده اداره حفاظت محیط زیست است.
وی افزود : دیدگاه ما حفظ، در کنار بهره برداری اصولی و منطقی است،وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست حفظ مرتع و کیفیت آب لار با ۱۷۰ میلیون مترمکعب ظرفیت است که بخشی از آب تهران را تامین می کند.
مدیرکل محیط زیست استان تهران به ضرورت تعادل دام و مرتع متناسب با ظرفیت منطقه اشاره کرد.
تأکید استاندار تهران بر اجرای ممیزی برای عشایر؛حفظ مراتع برای عشایر در اولویت تصمیمات است
استاندار تهران در سفر به دشت لار و دیدار با عشایر گفت:زندگی عشایری متصل به مرتع است و وظیفه ما حفظ مراتع عشایر است لازم است محیط زیست ،منابع طبیعی، امور عشایر، جهادکشاورزی، بخشداران، فرمانداران و شورای عشایری و طوایف عشایر همه دست به دست دهیم تا مراتع حفظ شود.
محمدحسین مقمیی امروز (۱۴تیر) در بازدید از منطقه عشایری دشت لار، در سخنانی با اشاره به اینکه عشایر از اقشار محترم کشور هستند گفت:عشایر بیشترین کمک را به اقتصاد کشور می کنند اما کمترین استفاده و سهم از امکانات و رفاهیات را دارند. وی افزود:در مناطق شهری و روستایی هزینه های زیادی در برنامه ریزی ها می شود اما در مناطق عشایری بخش اعظمی از خانه ،جاده سازی و زیرساخت ها توسط خود عشایر ایجاد می شود. مقیمی با بیان اینکه نیازهای عشایر به مرور زمان نسبت به گذشته تفاوت زیادی ندارد تاکید کرد:عشایر در کشور از تولیدکنندگان واقعی با حداقل مصرفند،جامعه ای قابل احترام که همه زندگی شان کار و تولید و خلق ثروت برای کشور است.
استاندار تهران ادامه داد:امروز کشور نیاز به تلاش بیشتری دارد.در شرایطی که مورد تهدید اقتصادی قرار گرفتیم و دشمن گمان کرده می تواند با تحریم اقتصادی ما را به زانو درآورد،دولت با همراهی ملت تصمیم گرفته از شرایط موجود استفاده کرده و اقتصاد بومی را متحول کند. مقیمی با اشاره به اینکه انسانها در محدودیت شایستگی و نبوغ خود را نشان و عملکرد بهتری ارائه می دهند ،گفت : باید به عنوان مسئولان در تصمیم گیری ها برای عشایر تجدید نظر کنیم .زندگی عشایری متصل به مرتع است و وظیفه ما حفظ مراتع عشایر است لازم است محیط زیست ،منابع طبیعی، امور عشایر، جهادکشاورزی، بخشداران، فرمانداران و شورای عشایری و طوایف عشایر، همه دست به دست دهیم تا مراتع حفظ شود.
استاندار تهران گفت : نمی توان گفت زندگی عشایر باید مانند گذشته باشد،امروز خدمات بهداشتی، دامپزشکی و آموزش عالی برای عشایر باید ارائه شود.
وی ادامه داد : عشایر در گذشته محصولات خود را در مسیر کوچ به فروش می رساندند اما امروز باید بازاری برای عرضه تولیدات عشایر دایر شود و اصلاح علمی نژاد دام باید برای افزایش بهره وری عشایر انجام شود.
از دریچه نگاه عشایر؛ سفر به دشت لار
به جای برخورداری از امکانات شهر، رفت و آمد در زمینی مسطح و آسفالته و بهره مندی از زیرساخت های امن و همیشگی پایتخت، اما،آرامش دشت را انتخاب کردند، عشایر دشت لار آرام و باحوصله به دور از هیاهوی پایتخت، اینجا، در کوهپایه استوار دماوند افق را رنگی دیگر و آسمان را آبی تر نظاره گرند.
صبح امروز - پنجشنبه ۱۴تیر - استاندار تهران و هیئت همراه با حضور در دشت لار با عشایر این منطقه دیدار کردند.
دشت لار در کوهپایه قله دماوند واقع شده و از سال ۶۱ به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود. عشایر دشت لار از شهرهای جنوب شرقی استان تهران؛پاکدشت، ورامین و پیشوا هستند و در تابستان به این منطقه ییلاق می کنند و به دامداری می پردازند.
هر چند کوچ نشینی این روزها تفاوت هایی در نحوه انتقال بار و بنه و جابجاییها، برخورداری از امکانات محدود مخابراتی و زیرساخت های آب و برق نسبت به دهه های گذشته دارد اما آنچه به عنوان قدر مشترک همه عشایر تا امروز باقیمانده مردانگی است و غیرت به حفظ اصالت.
حضور محمدحسین مقیمی استاندار تهران در میان عشایر دشت لار با بازدید ازمرکز خدمات رسانی بهداشتی،دامپزشکی،توزیع آرد خوراکی و کپسول سوخت فسیلی به عشایر آغاز شد .
مرکزی که بخش مهمی از نیازهای اولیه عشایر را تأمین می کند .
پزشکان مستقر در خانه بهداشت عشایر دشت لار با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زنان باردار عشایر و انجام واکسیناسیون مراجعین اقدامات ویزیت روزانه بیماران را نیز انجام می دهند.
در منطقه کمردشت،آن سوی رودخانه لار مرکز واکسیناسیون دام عشایر مستقر بود، محلی برای واکسینه شدن رایگان دام ها از بیماری های تب مالت،تب برفکی ، آبله و سایر بیماری های واگیردار.
استاندار تهران وارد این مرکز شد و از نزدیک در جریان نحوه نگهداری واکسن دام در یخچالهای مجهز برای جلوگیری از فاسد شدن آنها قرار گرفت.
کرمی، معاون اداره دامپزشکی استان تهران در این بازدید توضیحات لازم را در خصوص خدمات رسانی به ۱۸۰ هزار رأس دام عشایر لار که از شهرستان های سمنان و مازندران نیز در این منطقه حضور دارند ، ارائه داد.
استاندار تهران نحوه خدمات رسانی دامپزشکی به دام عشایر دشت لار را مطلوب دانست اما تأکید کرد: باید با بهره مندی از روش های اصلاح نژاد، بهره برداری بیشتری ازدام ها ایجاد شود.
استاندار تهران و هیئت همراه در ادامه سفر در چادر یکی از عشایر حضور یافتند و درخواست ها و مشکلات عشایر منطقه دشت لار را شنیدند.
در ادامه در شورای عشایر استان تهران با دستور استاندار مصوباتی در راستای مشکلات شناسایی شده عشایر در این سفر تعیین کرد.
سیاوش شهریور فرماندار شمیرانات، پروانه مافی نماینده مجلس،جمالی پور فرماندار شهرستان ری،ممیزی مدیرکل امور عشایر استان، پرندوار مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری تهران ، کلانتری مدیرکل محیط زیست استان،و مدیران جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان ، استاندار را در این سفر همراهی کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک