درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند


درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

سرخک نوعی عفونت دستگاه تنفسی است که توسط یک ویروس به نام پارامیکسوویروس ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما بعضی اوقات به بزرگسالان نیز حمله می‌کند. ویروس این بیماری عمدتا یک فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف را مورد حمله قرار می‌دهد. ضعف سیستم ایمنی معمولا به علت کمبود ویتامین A، سوء تغذیه، شرایط غیر بهداشتی و غیره...

سرخک نوعی عفونت دستگاه تنفسی است که توسط یک ویروس به نام پارامیکسوویروس ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما بعضی اوقات به بزرگسالان نیز حمله می‌کند. ویروس این بیماری عمدتا یک فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف را مورد حمله قرار می‌دهد. ضعف سیستم ایمنی معمولا به علت کمبود ویتامین A، سوء تغذیه، شرایط غیر بهداشتی و غیره است. در ادامه شما را با ۳۸ درمان سرخک که طبیعی و خانگی هستند آشنا می‌کنیم.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

علائم اولیه‌ی سرخک مشابه آنفلوانزا یا سرماخوردگی هستند. برخی از آن‌ها عبارتند از: آبریزش چشم و بینی، التهاب ملتحمه، خستگی، سرفه، تب، راش روی صورت، گردن، پیشانی و پاها. عطسه، تحریک‌پذیری و بیزاری از نور شدید، نشانه‌های هشداردهنده‌ی دیگری هستند. متاسفانه، در حال حاضر هیچ دارویی برای از بین بردن سرخک وجود ندارد. بنابراین، اقدامات پیشگیرانه ضروری است؛ در غیر این صورت این بیماری ممکن است منجر به عوارض جدی شود از جمله عفونت‌های دستگاه تنفسی (مانند پنومونی)، عفونت گوش، کم‌آب شدن بدن، و غیره. احتمالا حالا یک سوال در ذهن‌تان شکل گرفته‌است: چگونه از شر سرخک خلاص شویم؟

واکسیناسیون تنها اقدام پیشگیرانه در برابر سرخک محسوب می‌شود که اغلب با واکسن‌های سرخجه و اوریون همراه است. هر بچه‌ای باید در همان سال اول واکسینه شود. افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شوند، در تمام طول عمر خود نسبت به این بیماری ایمن خواهند بود. در ادامه با روش‌های درمان سرخک آشنا می‌شوید.

درمان سرخک

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۱. درمان سرخک با جو

جو سرشار است از مواد معدنی فراوان، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ّها. این ماده‌ی خوراکی حاوی مقدار زیادی روی است که به بهبود سریع‌تر این بیماری کمک می‌کند. یک فنجان جو بردارید و آن را با ۳ فنجان آب مخلوط کنید. ترکیب را روی حرارت کم بگذارید تا آب به نصف کاهش بیابد. پس از آن‌که ترکیب خنک شد، آن را صاف کنید. نمک و شکر را برای بهبود طعم به آن اضافه کنید. ۲ تا ۳ لیوان از ترکیب را به مدت ۳۰ روز بخورید. این ترکیب مطمئنا سرفه‌ی ناشی از سرخک را تسکین می‌دهد. روش دیگر این است که می‌توانید این نوشیدنی را با چند قطره روغن بادام شیرین ترکیب کنید.

۲. گل کالندولا

گل‌های کالندولا سرشار هستند از چندین ماده‌ی معدنی ضروری که سرعت بهبودی بدن را افزایش می‌دهند. ۳ لیوان آب را بحوشانید و سپس ۱ قاشق غذاخوری پودر این گل را به آب جوش اضافه کنید. این محلول را صاف کنید و تا زمانی که علائم این بیماری همچنان وجود دارند، آن را دو بار در روز بنوشید. برای رسیدن به نتایج مؤثرتر می‌توانید روغن نعناع و / یا کمی شکر نیز به نوشیدنی اضافه کنید.

۳. دانه‌های تمر هندی و زردچوبه

زردچوبه به علت خواص شفابخشی که دارد شناخته‌شده است، زیرا می‌تواند تعدادی از بیماری‌ها از جمله سرخک را درمان کند. یک لیوان شیر ولرم آماده کنید. ۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه و عسل به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را دو بار در روز به طور مرتب و به مدت یک ماه بخورید.

* یا می‌توانید دانه‌های تمر هندی را تبدیل به پودر کنید و با پودر زردچوبه به نسبت مساوی مخلوط کنید. این مخلوط باید سه بار در روز به میزان ۳۵۰ تا ۴۲۵ گرم مصرف شود تا بتواند به طور موثری سرخک را درمان کند.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۴. درمان سرخک با سیر

چند حبه سیر را له کرده و بعد آن را با عسل مخلوط کنید. برای رسیدن به نتیجه، ترکیب حاصل را به طور روزانه مصرف کنید.

– با اضافه کردن گیاه دارویی سنبل‌الطیب و سیر به آب جوشانده کنید. سپس ترکیب را صاف کنید و آن را بنوشید. می‌توانید برای بهبود طعم کمی عسل نیز به آن اضافه کنید.

– روش دیگر برای استفاده از سیر این است که کمی روغن آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

۵. آب لیمو

آب چند لیمو را بگیرید به طوری که ۱۵-۲۵ میلی‌لیتر آب لیمو داشته باشید. بعد آن را با آب مخلوط کنید و چندین بار در روز بنوشید. به همین ترتیب، استفاده از آب لیمو در منطقه‌ی آسیب‌دیده، باعث تسکین راش‌‌ها و کاهش احساس خارش می‌شود.

۶. خیار چنبر تلخ و ریشه‌ی زردچوبه

خربزه تلخ سرشار است از روی، ویتامین C، آهن، پتاسیم و فیبر غذایی و بنابراین سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. ریشه‌ی زردچوبه‌ی خام را در نور خورشید خشک کنید. سپس آن‌ها را آسیاب کنید تا به پودر تبدیل شوند. حالا، آب یک خیار چنبر تلخ را بگیرید. یک قاشق غذاخوری از این آب را با یک قاشق غذاخوری عسل و ۱/۲ قاشق چایخوری پودر زردچوبه مخلوط کنید. ترکیب حاصل را سه بار در روز به مدت ۲ تا ۳ هفته مصرف کنید.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۷. درمان سرخک با نارگیل

آب نارگیل دارای مقدار زیادی مواد مغذی است، قند طبیعی دارد و مواد سمی را از بدن خارج می‌کند. این نوشیدنی به این ترتیب کمک‌تان می‌کند که سریع از شر سرخک خلاص شوید. شما همچنین می‌توانید گوشت این میوه را بخورید که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است.

۸. آب پرتقال

پرتقال یک منبع فوق‌العاده برای درمان سرخک است. بیمار مبتلا به سرخک معمولا از دست رفتن اشتها را تجربه می‌کند. از آن‌جایی که آب پرتقال غنی از ویتامین C است، جوانه‌های چشایی را تر و تازه می‌کند و به این ترتیب اشتها را افزایش می‌دهد. بنابراین، این نوشیدنی را دو بار در روز مصرف کنید.

۹. کره

مقداری کره و آب نبات شکری را به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید. صبح‌ها دو قاشق چایخوری از این مخلوط را مصرف کنید تا از شر سرخک خلاص شوید.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۱۰. درمان سرخک با آب آناناس

آناناس منبع خوبی از منگنز است و همچنین دارای مقدار قابل‌توجهی از ویتامین B۱ است. این آبمیوه مطمئنا به شما در غلبه بر علائم سرخک کمک خواهد کرد.

۱۱. تخم شنبلیله

تخم‌های شنبلیله را به مدت دو ساعت در آب خیس بگذارید. پس از گذشت این مدت ترکیب را صاف کنید و ۳ قاشق چایخوری از این آب را هر ۳۰ دقیقه یک بار بنوشید.

داروهای گیاهی برای درمان سرخک

۱۲. آلوئه‌ورا

ژل داخل برگ آلوئه‌ورا را بیرون بیاورید و آن را در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید. این ژل دارویی باعث کاهش خارش پوست می‌شود و همچنین پوست ملتهب یا قرمز را تسکین می‌دهد. استفاده از ژل آلوئه‌ورا یکی از سریع‌ترین روش‌های درمان سرخک است.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۱۳. شیرین بیان

شیرین بیان که غنی است از خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی، می‌تواند به طور موثری سرخک را درمان کند. شیرین بیان را به پودر تبدیل کنید. ۱/۲ قاشق غذاخوری از عسل و به همین میزان پودر شیرین بیان را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را یک بار در روز بخورید تا گلو درد را تسکین بدهد و از شدت سرفه‌ها بکاهد. روش دیگر این است که می‌توانید یک یا دو آبنبات شیرین بیان در روز بخورید.

۱۴. برگ زیتون

خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی برگ زیتون ویروسی را که باعث بروز بیماری سرخک می‌شود، از بین می‌برد. برگ‌های زیتون را به یک خمیر سفت تبدیل کنید. خمیر حاصل را بر روی مناطق آسیب‌دیده‌ی پوست بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. این روش درمانی را یک یا دو بار در روز و به مدت دست کم دو هفته انجام دهید. علاوه بر این، روغن زیتون را همچنین می‌توانید در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۱۵. درمان سرخک با برگ نعنا یا ریحان

نعنا و ریحان، هر دو ‌به دلیل داشتن خواص خنک‌کننده شناخته‌شده هستند. این دو گیاه دارویی ضد التهاب و ضدعفونی‌کننده هستند و بنابراین باعث کاهش راش‌های روی بدن می‌شوند. با استفاده از برگ نعنا یا برگ ریحان خمیر آماده کنید و آن را به طور مستقیم روی راش‌ها قرار دهید.

۱۶. تخم بادمجان

تخم بادمجان به علت خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد، به طور کلی برای توسعه‌ی ایمنی بدن علیه سرخک استفاده می‌شود. دست کم به مدت سه روز حدود نیم تا یک گرم از این دانه‌ها را به طور روزانه مصرف کنید.

۱۷. جوی دوسر

یک یا دو فنجان بلغور جوی دوسر خام را آماده کنید و آن را به آب داخل وان اضافه کنید. اجازه بدهید جوی دوسر برای مدت کوتاهی خیس بخورد سپس با این آب حمام کنید. این روش طبیعی قطعا راش‌های روی پوست را درمان می‌کند و احساس خارش ناشی از راش‌ها را تسکین می‌دهد.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۱۸. درمان سرخک با جوش شیرین

یک فنجان جوش شیرین آماده کنید و آن را به آب داخل وان اضافه کنید. با این ترکیب حمام کنید تا احساس خارش تسکین بیابد. علاوه بر این، با مخلوط کردن جوش شیرین و آب خمیر آماده کنید، و بعد آن را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده بمالید.

۱۹. چوب صندل

خواص شفابخش و رایحه‌ی تسکین‌دهنده‌ی چوب صندل برای تسکین راش‌های پوستی ناشی از سرخک بسیار مناسب است. این ماده سرشار از خواص ضدعفونی‌کننده و ضد ویروسی است که از بروز عفونت‌های بیش‌تر جلوگیری می‌کند. با استفاده از چوب صندل خمیر آماده کنید و بعد آن را روی نواحی آسیب‌دیده‌ی پوست استعمال کنید.

۲۰. ماسک گل

انواع ماسک گل برای درمان چندین اختلال، مانند سرخک، آنفلوآنزا و مخملک بسیار ارزشمند هستند. با مخلوط کردن خاک رس و آب گرم خمیر آماده کنید. اجازه دهید خمیر کمی خنک شود. سپس آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را با آب ساده بشویید.

دمنوش‌های گیاهی برای درمان سرخک

۲۱. مریم‌گلی

مریم‌گلی یک داروی گیاهی شناخته‌شده است که استفاده از آن به طور گسترده‌ای برای مبارزه با سرخک توصیه می‌شود. ۴۷۰ میلی‌لیتر آب را بجوشانید و ۲۸ گرم برگ خشک مریم‌گلی به آن اضافه کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس ترکیب را صاف کنید و محلول حاصل را بنوشید. آب لیمو و شکر نیز می‌توانید به آن اضافه کنید.

* توجه: در دوران بارداری از مصرف این دمنوش در دوزهای بالا اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

۲۲. ریشه‌ی خوک طلایی

یک فنجان آب را در یک ظرف غیر فلزی بجوشانید و ۱ قاشق چایخوری ریشه‌ی خوک طلایی و به همین میزان ریشه‌ی ختمی به آن اضافه کنید. اجازه بدهید این دو به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشند. سپس ترکیب را صاف کنید. این دمنوش را دست کم به میزان یک فنجان در روز بنوشید. می‌توانید هر یک فنجان را به صورت یکباره بنوشید یا هر از گاهی یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید.

۲۳. ریشه‌ی اکیناسه

یک فنجان آب را بجوشانید و ۲ قاشق چایخوری از ریشه­‌ی اکیناسه، ۱ قاشق چایخوری برگ نعناع، ​​۳ قاشق چایخوری پوست پادارکو و ۳ قاشق سوپخوری ترشک مواج را با آن ترکیب کنید. اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد و بعد از آن را صاف کنید. دست کم دو فنجان از این دمنوش را به طور روزانه مصرف کنید. می‌توانید هر دو فنجان را در یک مرحله بنوشید یا در طی روز، هر از گاهی یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید.

۲۴. لبلیا و بومادران معمولی

لبلیا و بومادران معمولی را در آب داغ بریزید. آن‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه دم بگذارید. ترکیب را صاف کنید و آن را به عنوان چای بنوشید.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۲۵. درمان سرخک با بابونه

برای خلاص شدن از شر چندین اختلال، می‌توانید یک فنجان چای بابونه آماده کنید. این دمنوش سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است، که سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند و تب را کاهش می‌دهند. ۲۴۰ میلی‌لیتر آب را بجوشانید. ۲ قاشق غذاخوری گل بابونه به آن اضافه کنید. اجازه بدهید به مدت چند دقیقه دم بکشد. ترکیب را صاف کنید. یک دوز از این چای را دو بار در روز مصرف کنید.

* برگ‌های بادرنجبویه را به گل بابونه، و همین‌طور برگ نعناع اضافه کنید و بعد با این ترکیب گیاهی یک دمنوش آماده کنید. شما همچنین می‌توانید ریشه‌ی شیرین بیان و گیاه آقطی را برای بهبود عطر و طعم دمنوش به آن اضافه کنید. دمنوش را با افزودن عسل شیرین کنید. دست کم به مدت سه روز و روزی ۴ بار این دمنوش را میل کنید.

۲۶. نعناترنجی وحشی

خیلی ساده یک فنجان آب جوش اماده کنید و آن را روی گیاه نعناترنجی وحشی بریزید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. شما می‌توانید این چای را با استفاده از برگ‌های تازه یا خشک‌شده‌ی این گیاه یا حتی دانه‌های آن آماده کنید. می‌توانید برای بهبود طعم و مزه‌ی آن یک ماده‌ی شیرین‌کننده نیز اضافه کنید. این چای را قبل از خواب بنوشید. همچنین می‌توانید از روغن نعناترنجی برای درمان راش‌های پوستی و عفونت استفاده کنید.

توجه داشته باشید

* زنان مبتلا به اختلالات قاعدگی و زنان باردار باید از مصرف این چای پرهیز کنند.
* این چای را به طور مداوم مصرف نکنید. آن را به مدت ۸-۱۰ روز بنوشید و سپس مصرف‌اش را برای یک هفته متوقف کنید. پس از گذشت این مدت دوباره نوشیدن آن را شروع کنید.

۲۷. چای کلاله‌ی ذرت

چای کلاله‌ی ذرت یک داروی موثر برای سم‌زدایی بدن است. مقداری کلاله‌ی ذرت را بردارید و آن‌ها را داخل آب جوش بریزید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را روزی دو بار بنوشید.

۲۸. چای پوست درخت پرونوس سروتینا

پرونوس سروتینا به دلیل اکسپکتورانت و خواص آرام‌بخش و خشک‌کننده‌ای که دارد معمولا برای سیاه‌سرفه به کار می‌رود. این داروی گیاهی توانایی سرکوب کردن سرفه را دارد. به سادگی یک فنجان آب را بجوشانید و آن را از روی حرارت بردارید. حالا یک قاشق چایخوری پوست پرونوس سروتینا را به آب جوش اضافه کنید. در آن بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. حالا ترکیب را صاف کنید و کمی عسل برای شیرین کردن‌اش به آن اضافه کنید. در صورت لزوم، می‌توانید شکر و لیمو هم به آن اضافه کنید.

* نکته

– این دمنوش را تحت نظارت دقیق مصرف کنید.
– از مصرف بیش از حد پوست پرونوس سروتینا پرهیز کنید.
– اگر باردار هستید یا به نوزادتان شیر می‌دهید، آن را مصرف نکنید.
– مصرف این گیاه دارویی برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.

۲۹. گیاه دارویی حسن لبه

حسن لبه برای خواص دارویی که دارد شناخته شده‌است. ۲ قاشق غذاخوری از شاخه‌ها را در یک ظرف حرارت بدهید و یک فنجان آب جوش را در آن بریزید. آن را با یک درپوش بپوشانید و به مدت ۱۵ دقیقه دم بگذارید. در نهایت ترکیب را صاف کنید و کمی عسل به آن بیفزایید تا طعم‌اش شیرین شود. دست کم روزی یک بار این دمنوش را بنوشید.

توجه داشته باشید که نباید شاخه‌ها را بجوشانید، زیرا این کار باعث می‌شود که یک نوشیدنی تلخ حاصل شود.

۳۰. ساسافراس

ریشه‌های ساسافراس را قطع کنید و آن‌ها را به طور کامل شستشو دهید. یک لیوان آب بجوشانید و ۵۰ تا ۱۰۰ گرم از ریشه‌ی این گیاه دارویی را به آب اضافه کنید. اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت پایین بجوشد. چند دقیقه هم صبر کنید تا دم بکشد. سپس ترکیب را صاف کنید و کمی عسل (یا شکر) را برای بهبود طعم نوشیدنی به آن اضافه کنید.

۳۱. گل ماهور

گل ماهور با توجه موسیلاژ و ساپونین زیادی که دارد، دارای خواص دارویی ارزشمندی است. این گیاه دارویی دستگاه تنفس را به خاطر خواص ضد التهابی‌اش، آرام می‌کند. یک فنجان آب جوش آماده کنید و آن را روی ۲ قاشق چایخوری برگ و گل خشک ماهور بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. ترکیب را صاف کنید. عسل را برای بهبود طعم دمنوش به آن اضافه کنید. دست کم ۳ فنجان از این دمنوش را در روز بنوشید.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۳۲. درمان سرخک با چای زعفران

خیلی ساده یک فنجان آب را بجوشانید و ۱۰-۲۰ نخ زعفران را به آن اضافه کنید. اجازه بدهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس ترکیب را صاف کنید و آن را بنوشید. این دمنوش سموم بدن را از بین می‌برد. علاوه بر این، شما می‌توانید نعناع، ​​هل، عسل، لیمو، زنجبیل، برگ چای سبز و بهار نارنج را به چای زعفران اضافه کنید تا طعمی منحصر به فرد داشته باشد.

۳۳. چای آقطی

این گیاه دارویی به پایین آوردن تب کمک می‌کند. آقطی همچنین برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی مناسب است. ۱ قاشق چایخوری توت خشک آقطی را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس ترکیب را صاف کرده و آن را با افزودن کمی عسل شیرین کنید. شما همچنین می‌توانید نعناع فلفلی، ​​دارچین، هل و میخک به آن اضافه کنید.

* نکته: مصرف بیش از حد چای آقطی می‌تواند سبب بروز حالت تهوع و عدم تحمل سیستم گوارشی شود.

۳۴. بنفشه‌ی معطر

گل‌های بنفشه‌ی معطر برای اهداف مختلف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک فنجان آب جوش را روی ۱ قاشق چایخوری از این گیاه بریزید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس ترکیب را صاف کنید و یک فنجان از این دمنوش را ۳ بار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید ۱ تا ۲ میلی‌لیتر از تنتور این گیاه را نیز مصرف کنید.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۳۵. درمان سرخک با جعفری

جعفری دارای خواص ضد التهابی است و روغن‌های معطری دارد که برای سلامت انسان مفید هستند. این گیاه دارویی غنی‌ترین منبع گیاهی ویتامین K است. برگ جعفری تازه و تمیز را آماده کنید و آن‌ها را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش را با کمی عسل شیرین کنید. شما همچنین می‌توانید کمی آب لیمو به دمنوش اضافه کنید تا عطر و طعم‌اش بهبود بیابد.

۳۶. چای زنجبیل

زنجبیل یک عامل ضد التهابی است که باعث کاهش تب و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ریشه‌ی زنجبیل را پوست بکنید و آن را خرد کنید. ۴ فنجان آب را بجوشانید. ۵ سانت زنجبیل خرد شده به آب جوش اضافه کنید. درب ظرف را بگذارید و اجازه بدهید روی حرارت کم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به آرامی بجوشد. در نهایت ترکیب را صاف کنید و اگر تمایل دارید کمی عسل و لیمو را بنا به ذائقه‌تان به دمنوش اضافه کنید.

به نکات زیر توجه داشته باشید

– از این دمنوش در دوران بارداری پرهیز کنید.
– اگر آن را برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا مصرف می‌کنید، افزودن شیرین‌کننده‌ها توصیه نمی‌شود.
– مصرف بیش از حد چای زنجبیل می‌تواند باعث اسهال، حالت تهوع، تحریک‌پذیری و سوزش سر دل شود.

حمام با گیاهان دارویی

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۳۷. چریش

گیاه دارویی چریش سرشار است از خواص ضد آلرژیک و ضد باکتری است و بنابراین می‌تواند به طور موثر خارش ناشی از سرخک را کاهش دهد.

* یک مشت برگ چریش را در یک سطل آب خیس کنید و آن را چند ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید. با این آب حمام کنید. این ترکیب یک اثر آرام‌بخش برای بدن شما خواهد داشت. از این دارو به طور منظم و به مدت دو هفته استفاده کنید.

* روش دیگر برای استفاده از گیاه چریش این است که مقداری از برگ آن را له کنید تا خمیری حاصل شود. سپس، آن را روی پوست آسیب‌دیده‌تان استعمال کنید. صبر کن تا خشک شود و بعد آن را با آب گرم بشویید. این روش درمانی را هر روز به مدت ۲ هفته انجام دهید.

درمان سرخک: 38 درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

۳۸. درمان سرخک با انگور فرنگی هندی (آمله)

انگور فرنگی هندی سرشار است از ویتامین C که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های بالایی که دارد به درمان سرخک کمک می‌کند.

* ۱ فنجان انگور فرنگی خشک را در ۴ فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه روی خرارت پایین بجوشانید. اجازه دهید که خنک شود. پس از آن، جوشانده را به آب داخل وان اضافه کنید و خودتان را در این آب دو بار در روز غوطه‌ور کنید تا از خارش و احساس سوزش ناشی از سرخک خلاص شوید.

* پودر انگور فرنگی هندی نیز می‌تواند با آب برای شستن بدن مخلوط شود.

* روش دیگر برای استفاده از آمله این است که یک فنجان آب بردارید و یک قاشق چایخوری آب انگور فرنگی هندی را به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را دو بار در روز به مدت یک ماه بخورید.

بایدها

– استراحت کامل داشته باشید.
– مقدار زیادی آب گرم بنوشید تا سموم از بدن‌تان خارج شوند. سرخک باعث کم شدن آب بدن می‌شود، بنابراین مقدار زیادی میوه‌ی تازه مصرف کنید که دارای آب زیادی هستند.
– به میزان کافی ویتامین C مصرف کنید.
– اطمینان حاصل کنید که محیط اطراف‌تان تمیز است.
– غذاهای سبک و کم چرب میل کنید.
– به جای نور زیاد از نور کم در اتاق‌ها، استفاده کنید.
– یک رژیم متعادل داشته باشید.

نبایدها

– از نور خورشید دوری کنید زیرا ممکن است سبب بروز آبریزش چشم شود زیرا سرخک به بافت چشم آسیب می‌رساند. با این حال، اگر لازم است در نور روز بیرون بروید، از عینک‌های آفتابی استفاده کنید.
– از آن‌جایی که این بیماری بسیار مسری است، فرد مبتلا باید از شرکت در گردهمایی‌های اجتماعی اجتناب کند.
– شیر یا سایر محصولات لبنی را مصرف نکنید.
– از خوردن هله هوله و غذاهای تند پرهیز کنید تا زمانی که به طور کامل بیماری در شما درمان شود.
– از تماشای تلویزیون و خواندن کتاب پرهیز کنید، به این دلیل که ممکن است باعث ایجاد فشار در بافت‌های چشم شود.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: homeremedyhacks

درمان سرخک: ۳۸ درمان خانگی سرخک که بسیار مؤثر هستند

نوشته های مرتبط

۷ مهمترین علائم هشدار دهنده در دوران بارداری که نباید نادیده...
ژنیکوماستی: ۱۹ روش خانگی برای درمان بزرگ شدن سینه در مردان...
لاغری صورت: ۳۱ درمان خانگی کاهش چربی صورت که بسیار مؤثر هستن...
ترشحات واژن: ۳۱ درمان خانگی ترشح سفید رنگ واژن...
لاغری بازو: ۳۵ شیوه موثر برای خلاص شدن از شر چربی و افتادگی ...
ورم سینه: ۱۹ درمان خانگی برای رفع ورم پستان یا ماستیت...
۳۵ درمان خانگی برای رفع انسداد مجاری شیر در مادران...
۱۰ بهترین خوراکی برای شروع غذای کمکی نوزاد و کودک...
تقویت اسپرم: ۲۲ نکته‌ سریع و آسان برای افزایش تعداد اسپرم...
القای زایمان طبیعی: ۲۹ روش خانگی موثر برای القای درد زایمان ...
۱۳ روش خانگی برای درمان شب ادراری کودکان و بزرگسالان...
درمان ناباروری زنان: ۲۲ درمان خانگی نازایی در زنان که فوق‌ال...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد