روند مذاکره ایران و اروپا شکل تازه‌ای یافت


روند مذاکره ایران و اروپا شکل تازه‌ای یافت

رسانه‌های ترکیه در گزارش‌های جداگانه با تحلیل سفر اروپایی دکتر حسن روحانی و مواضع رییس جمهوری در برابر تهدیدهای امریکا نوشتند: روند مذاکره ایران و اروپا شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

به گزارش مشرق، شبکه خبر.۷، سفر رسمی دکتر حسن روحانی به اروپا را اقدامی در راستای تقویت روند مذاکره ایران با سران کشورهای این قاره در زمینه ادامه برجام توصیف کرد و نوشت:
وضع تحریم‌های احتمالی از سوی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا را نیز به شدت نگران کرده است چرا که شرکت‌های تجاری آن‌ها متحمل ضرر هنگفتی خواهند شد و به همین دلیل روند مذاکرات جدی میان اروپایی‌ها و تهران شکل تازه‌ای به خود گرفته تا با نزدیکی به هم بتوانند برجام را ادامه داده و از آثار منفی تحریم‌های آمریکایی بکاهند.

این رسانه خبری ترک در گزارشی تحلیلی از اظهارات رییس جمهوری در دیدار با ایرانیان مقیم سوییس، عنوان 'تهدید نفتی روحانی علیه آمریکا' را انتخاب کرد و نوشت: ممنوعیت صادرات حتی یک قطره نفت ایران از سوی آمریکا در دیدگاه حسن روحانی به مثابه بایکوت صادرات نفتی کل منطقه است چرا که وی در سخنانی تاکید کرد که صادرات نفت کشورهای منطقه در زمان تحریم نفتی ایران، معنایی ندارد و اگر می‌توانید این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

این رسانه همچنین با انتشار خبری تحت عنوان 'تهدیدی نفتی از سلیمانی به میان آمد' به نامه تشکر فرمانده سپاه قدس از روحانی و تهدید وی نسبت به مقابله ایران با آمریکا اشاره کرد و چنین آورد: جملات نامه قاسم سلیمانی نشان می‌دهد همه ایرانی‌ها در برابر خطرات خارجی، چالش‌ها و مقابله با آمریکا یکدل و متحد هستند.

این رسانه معتبر خبری ترکیه همچنین امروز مواضع تهدیدآمیز سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه علیه آمریکا را با عنوان 'پیام قاطع خروجی از ایران، تهدیدات علیه آمریکا پشت سرهم می‌آید' منتشر کرد.

روزنامه ینی شفق از رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه با انتشار خبری تحت عنوان 'تهدید نفتی از سوی روحانی به آمریکا' به سخنان اخیر رییس جمهوری ایران در دیدار با ایرانیان مقیم سوئیس در شهر برن اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: تداوم صادرات نفت کشورهای منطقه در صورت تحریم نفتی ایران غیر ممکن است.
ینی شفق روز گذشته در خبر خود، سخنان رییس جمهوری را تهدیدی جدی علیه خواست آمریکا از متحدان منطقه‌ای خود عنوان کرد و افزود: مواضع جدی رییس جمهوری ایران به این مفهوم بود که تحریم نفتی علیه ایران در واقع کل منطقه را در بر خواهد گرفت.

این رسانه نزدیک به حزب حاکم ترکیه به نامه تشکرآمیز سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس از روحانی اشاره کرد و عنوان 'حمایتی کامل از روحانی توسط سلیمانی' را برای انتشار این خبر انتخاب کرد.

به نوشته این رسانه، سرلشگر سلیمانی در متن نامه خود از عنوان برادر بزرگوار خطاب به روحانی استفاده کرده و مواضع رییس جمهوری ایران خطاب به آمریکا و رژیم صهیونیستی را مایه مباهات خود دانسته است.

این رسانه خبری ترکیه در پایان اخبار مربوط به نامه سرلشگر سلیمانی و مواضع رییس جمهوری مدعی شد که بسیاری از مفسران سیاسی ترک و خارجی، این سخنان تند و تیز حسن روحانی را به مفهوم تهدید ایران به مسدود کردن تنگه هرمز قلمداد کردند.

روزنامه ینی شفق صبح امروز نیز در ادامه پوشش اخبار مربوط به اظهارات دکتر روحانی و حمایت داخلی از وی، در گزارشی تحت عنوان 'تنگه هرمز را می‌بندیم' به اظهارات سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سرتیپ اسماعیل کوثری فرمانده قرارگاه ثارالله پرداخت و نوشت: فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به تحریم آمریکا، تهدید به بستن رگ حیات تجارت جهانی نفت (تنگه هرمز) کردند.

روزنامه کارار با درج عنوان 'آمریکا از سوی روحانی تهدید شد' به اشاره مختصری از سخنان رییس جمهوری بسنده کرد و نوشت: تاکید روحانی بر عدم امکان صادرات نفتی منطقه در صورت تحریم ایران، پیامی سخت به دولتمردان آمریکایی بود و این جمله رییس جمهوری ایران مبنی بر این که 'تحریک کنید تا نتیجه آن را ببینید' به واقع حاکی از پیامی است که نشان می‌دهد ایران آماده اقدام تلافی جویانه علیه تحریم آمریکا است.

حمایت داخلی از روحانی و همصدایی فرماندهان ارشد سپاه با وی نیز مورد توجه این رسانه ترک قرار گرفت به طوری که با درج عنوان 'ایران، آمریکا را تهدید به بستن تنگه هرمز کرد' نوشت: سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در تایید سخنان رییس جمهوری ایران خطاب به واشنگتن از آمادگی ایران در بستن تنگه هرمز به محض اعمال تحریم‌ها خبر داد و تاکید کرد که استفاده از تنگه هرمز یا برای همه و یا برای هیچ کس خواهد بود.

روزنامه استار از رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه نیز سخنان رییس جمهوری در شهر برن را هشداری جدی به مقامات کاخ سفید دانست و نوشت: مواضع اخیر روحانی نشان می‌دهد که ایران نقشه‌هایی علیه تحریم نفتی از سوی آمریکا در سر دارد.

استار با درج عنوان 'اگر می‌توانید، نفت ایران را تحریم کنید تا نتایج آن را ببینید' نوشت: رییس جمهوری ایران به صورت مستقیم، مقامات آمریکایی را تهدید کرد.

از دیگر رسانه‌های ترکیه می‌توان به روزنامه ینی گاج اشاره کرد که اشاره مختصری به اظهارات رییس جمهوری ایران علیه آمریکا کرد، اما در خبری جداگانه به تشریح سخنان دکتر روحانی در شهر وین اتریش پرداخت و با درج عنوان 'روحانی شروط خود را اعلام کرد' نوشت: رییس جمهوری ایران، شرط تداوم برجام را در گرو توازن تعهدات طرفین خواند.
منبع: خبرگزاری دانشجو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی