زندگی عجیب مرد ورامینی با 32 نفر شتر + عکس


 زندگی عجیب مرد ورامینی با 32 نفر شتر + عکس

رکنا: کنار جاده ایستاده و عبور شترها را زیر نظر گرفته، مبادا زیر ماشین بروند یا خطری تهدیدشان کند. یک جوری مراقب‌شان است که نه خطری برای آنها پیش بیاید نه رانندگان. می‌گوید خدا نکند کسی با شتر تصادف کند. رد نگاهش را می‌گیرم، نگرانی از چشمانش می‌بارد.

 زندگی عجیب مرد ورامینی با 32 نفر شتر + عکس

عبدالله کله کو، 54 ساله شتربان است.32 شتر دارد. خنده‌ریزی می‌کند: «می‌دانی که واحدشان نفر است یعنی الان با 32 نفر دیگر زندگی می‌کنم. عملاً اینها شده‌اند همه زندگی‌ام.»

ساکن محله گل تپه ورامین است. چهره آفتاب سوخته‌ای دارد با دست‌هایی پینه بسته. می‌گوید بعد از یک مدت شترها می‌شوند مثل بچه خودت. مدام نگران‌شان هستی مبادا بلایی سرشان بیاید. همین طور که حرف می‌زند چشمش به شترهاست که حالا ازعلف‌های کنار جاده چرا می‌کنند: «دردسری برای چرایشان ندارم. چون شترهمه چیز می‌خورد ازتیغ گرفته تا یونجه. هرچند تأمین یونجه هزینه شترداری را بالا برده اما در کل هزینه نگهداری شتر در بیابان و در مناطقی مثل اینجا که بی‌آب و علف هستند، کمتر است. گاو و گوسفند هم دارم اما مقاومت شتر در برابر خشکسالی خیلی بیشتر است.»

عبدالله کله کو شیر و دوغ شتر می‌فروشد و زندگی‌اش از همین راه می‌گذرد. پسرهایش هم شترداری می‌کنند. به قول خودش شغل آبا و اجدادی‌شان است. سرش را بالا می‌گیرد و موتورسیکلتش را روشن می‌کند که خودش را برساند به گله شترها: «ما از عشایر یاسوج هستیم. آنجا خیلی‌ها شترداری می‌کنند. من هم هنوز تعدادی شتر در یاسوج دارم. 4 سالی هست آمده‌ام ورامین.» نگاهی به شترها می‌کند که عرض خیابان را طی می‌کنند و با ناراحتی می‌گوید: «اینجوری نگاه‌شان نکن، گوشت‌شان هم خوش خوراک است. خیلی‌ها فکر می‌کنند گوشت خوبی ندارد، اما به اندازه شیر و دوغش که کلی خاصیت دارد گوشت و جگرش هم خوش خوراک است. اصلاً این حیوان همه چیزش به درد بخور است. پشمش هم قابل استفاده است. شیر شتر برای مادران باردار و بچه‌های کوچک هم خیلی خوب و مفید است.»

بچه شتر در میان بقیه شترها چرا می‌کند. تازه چند هفته‌ای است به دنیا آمده و اسمش را گذاشته‌اند «لیلا» با اینکه پسراست. با خنده‌ای می‌گوید: «شتر که دیگر اسمش دختر و پسر نمی‌شناسد، گذاشتیم لیلا. نگهداری از شترها و نوزادهایشان خیلی سخت است. نگهداری بچه شتر واقعاً دشوار است. نوزاد شتر مثل بچه آدم نیاز به مراقبت دارد تا زنده بماند. کار حسابی وقت‌گیری است. شترهای حامله هم اگر لاغر شوند و خوب غذا نخورند سقط جنین می‌کنند. یعنی همه جوره باید مراقب‌شان بود.»

عبدالله می‌گوید همه کارهای شتربانی یک طرف، ترس از دزدی theft یک طرف دیگر. دزدیدن شترهای به این بزرگی به نظرم خنده‌دار می‌رسد اما انگار این موضوع برای او نه تنها خنده‌دار نیست که مهم‌ترین دغدغه زندگی‌اش محسوب می‌شود: «هرکدام از شترها 8 تا 10 میلیون قیمت دارند. مشکلی که اینجا داریم این است که باید حواسمان باشد دزد The Thief نیاید شترهایمان را ببرد. چشم بگردانی دزد زده.»

می‌پرسم چرا می‌گویند، کینه شتری، مگر شتر احساس دارد که از کسی کینه به دل بگیرد؟ عبدالله انگار توهین بزرگی به شترهایش کرده باشم می‌گوید معلوم است که احساس دارند. فقط من و تو که احساس نداریم: «اگر به شتر بدی کنی هیچوقت فراموشت نمی‌کند تازه انتقامش فقط زدن نیست تا نکشد رهایت نمی‌کند. شتر که لج کند، بدجوری لج می‌کند و حالت را جا می‌آورد.» تأکید می‌کند معمولاً کینه شتری صاحب شتر را نمی‌گیرد، اما خدا نکند کینه‌اش کسی را بگیرد. شاهد بوده که چطور کینه شتری زندگی‌ها را نابود کرده. حرف‌هایش می‌بردم جایی دورتر از گل تپه ورامین. یاد «عباس مرگان» در «جای خالی سلوچ» می‌افتم، رمان معروف محمود دولت آبادی. پسرک مدتی شتربانی کرد و کینه شتری در بیابان دامنش را گرفت. شتر کاری کرد که پسر جوان یک شبه پیر شد، تغییر قیافه داد و برای همیشه زندگی‌اش تغییر کرد. شتر تا صبح سر چاهی که عباس در آن پنهان شده بود نشست و صبح خانواده‌اش او را درحالی‌که موهایش کاملاً سفید شده بود پیدا کردند.

به شترها که زیر آفتاب سوزان تابستان چرا می‌کنند، نگاهی می‌اندازم. 32 نفری که با صاحب‌شان روزگار می‌گذرانند و ممکن است یک زمانی یک جایی جور بدی از تو کینه به دل بگیرند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

دستورات تازه در پرونده قتل وحید مرادی / هنوز قاتل مشخص نیست! + عکس

فوری / قتل عام خانواده یک دختر 19 ساله در خانه باغ بانه / قاتل را کسی نمی شناسد!

وقتی عکس های ناجور زن زیبایم را در گروه پسران پشمالو دیدم، خشکم زد! +عکس

عروس خانم پس از نامزدی با مامور پلیس با یک شیطان پرست می خوابید + عکس

مهناز خودش به من پیشنهاد داد و من به خانه اش رفتم! + عکس

حمله وحشیانه به خانه مقتول پس از اعدام قاتل در زندان گرگان

نقشه شرم آور مرد کرمانشاهی برای زنش

فیلم لحظه انفجار وحشتناک در پمپ گاز

ماجرای مامور نفوذی در دفتر شهردار تهران چه بود؟

تجاوز دکتر شیفت شب به جسد زنان و دختران در سردخانه بیمارستان!+عکس

آخرین جمله وحید مرادی شرور معروف در شروع درگیری مرگبار در زندان چه بود؟ +عکس

ارتباط جنسی زن 42 ساله با پسر 11 ساله همسایه در دستشویی پارک!

عروس جوان 4 روز پس از عروسی شوهرش را کشت و در خیابان به دنبال شوهر جدید بود !+ عکس

ساناز وقتی به هوش آمد لباسی به تن نداشت و منصور فیلم می گرفت!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس