رصد دائمی باغات پایتخت/ دلیل کاهش تخریب باغات پایتخت


رصد دائمی باغات پایتخت/ دلیل کاهش تخریب باغات پایتخت

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران دلیل کاهش تخریب باغات پایتخت را تشریح کرد.


زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود حساسیت هایی که برای حفظ باغات و فضای سبز وجود دارد همچنان شاهد خشک کردن درختان و تلاش برای ساخت و ساز در باغات باقی مانده در پایتخت است؟، گفت: مسئله صیانت و حفاظت از باغات و فضای سبز شهر تهران یکی از ضروریات پایتخت است. نقش فضای سبز و باغات در هوای شهر تهران و سرسبزی و شادابی شهر و شهروندان بسیار مؤثر است. فضای سبز از ذخیره گاه های شهر است و در هر شرایطی باید حفاظت و صیانت شود و به هیچ قیمت و دلیلی نباید این فضاها را تخریب و نابود کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار داشت: این همانطور که گذشتگان این سرمایه‌ها را به ما رسانده‌اند، ما نیز باید هر آنچه که باقی‌مانده برای نسل‌های آینده حفظ کنیم و بدانیم تمام این باغات و درختان متعلق به ما نیست و نسل‌های زیادی از ما باید از آن بهره‌مند شوند. کمیسیون سلامت و محیط‌ زیست شورای شهر نیز یکی از اولویت‌های اصلی حفاظت از فضای سبز و باغات است و در این راستا هر اقدامی که ممکن بوده که بیشتر این فضاها مورد توجه قرار گیرد، انجام داده‌ایم. این بی‌مهری که امروز با طبیعت می‌کنیم و به راحتی حاضر می‌شویم درختان تنومند را جایگزین بتون، آهن و ساختمان کنیم، روزی از سوی طبیعت به بشریت بازگردانده می‌شود.

جریمه های سنگین برای تخریب کنندگان

وی ادامه داد: کمیته حفاظت از باغات وضعیت باغات موجود را دائماً رصد می‌کند. همچنین کمیسیون ماده ۷ نیز پرونده‌هایی که برای تشخیص بودن باغ ارسال می‌شود را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد و هرگز اجازه نمی‌دهیم باغی تخریب شود و اگر درختی قطع یا خشک شده باشد و در پلاکی کسری درخت وجود داشته باشد، جریمه‌های سنگینی خواهند شد و تلاش می‌کنیم مکانیزم‌ها بازدارنده باشد. هرچند با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و وضعیت خوبی در این حوزه نداریم. بیشتر باغات در گذشته تخریب شده است و شرایط زمین و قیمت بالای آن سبب شده نگاه اقتصادی بر نگاه حفاظت از باغات غالب باشد و زمینی که می‌تواند یک مکان تفریحی، فضای سبز و تنفس‌گاه باشد، بیشتر به آن نگاه اقتصادی می‌شود که می‌تواند میلیاردها درآمد برای صاحبانش به همراه بیاورد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست شورای تهران افزود: به همین دلیل و نگاه است که می‌بینیم روش‌های قانونی و غیرقانونی باغات نابود می‌شود و تلاش می‌شود به هر طریقی که شده در این زمین‌ها ساخت و ساز شود. ما در این زمینه به همراهی رسانه‌ها و شهروندان نیاز داریم که اگر چنین فضاهایی در محله‌شان باقی مانده، به عنوان چشم ما عمل کنند و اگر حرکتی در جهت تخریب و نابودی درختان مشاهده می‌کنند، به شورا گزارش بدهند و مطمئن باشند نظارت انجام می‌شود و با متخلف برخورد خواهد شد و از هیچ تخلفی چشم‌پوشی نمی‌شود.

دیگر باغی برای تخریب باقی نمانده است

صدراعظم نوری با تاکید بر این که سیاست شورا و مدیریت جدید شهرداری، نگهداری و حفظ باغات بوده و اینکه تلاش کنیم این باغات تبدیل به برج‌های چند طبقه نشود و قصد هم نداریم درآمدهای شهر از این محل تأمین شود گفت: اگر شهرداری برای اداره شهر نیاز به پول دارد، باید کسب درآمدهای پایدار را دنبال کند و تأمین هزینه‌های شهر با تخریب باغات و تبدیل آن به برج در این دوره به پایان رسیده است و این نگاه اثر خودش را نشان داده و به شدت درخواست برای ساخت و ساز در باغات کاهش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: البته نمی‌توانیم بگوییم تنها همین نگاه باعث کاهش تخریب باغات شده، بلکه عوامل مهم و تأثیرگذار دیگری مانند کاهش ساخت و ساز و اینکه دیگر باغی باقی نمانده که بیشتر تخریب شود هم در این کاهش آمارها مؤثر بوده، اما ما نیز به عنوان مرجع نظارتی و قانونگذاری شهری، انگیزه‌ها را برای این تغییر رویه ایجاد کرده‌ایم. اینکه به طور مستمر جلسات کمیسیون ماده ۷ تشکیل می‌شود و موضوع باغات در جلسات کمیته صیانت از باغات پیگیری می‌شود نیز در کاهش آمارها مؤثر است.

سفارتخانه ها انگیزه ای برای قطع درخت ندارند

این عضو شورای شهر تهران در خصوص تخریب فضای سبز در برخی سفارتخانه ها و باغات متعلق به نهادهای دولتی و غیر دولتی گفت: بحث سفارتخانه‌ها با سایر املاک خصوصی متفاوت است. بر اساس پروتکل‌های جهانی، سفارتخانه‌ها بخشی از سرزمین‌های همان کشور هستند و ما اجازه ورود به این موضوع را نداریم. همچنین این را هم نباید فراموش کنیم که سفارتخانه‌ها انگیزه‌ای برای بارگذاری در فضاهای داخلی‌شان را ندارند و تمایل به حفظ فضای سبز موجود دارند؛ بخصوص سفارتخانه‌های مرکزی که این فضای سبز می‌تواند در تعدیل هوا به آنها کمک کند، اما ما نیازمند تعامل با آنها هستیم تا دستورالعمل‌های لازم برای برطرف کردن آفت‌های درختان را به آنها منتقل کنیم. به طور مثال آفت مگس سفید چند سالی است که درختان محدوده مرکزی شهر را گرفتار کرده یا شیوه آبیاری، هرس کردن و ... که می‌توان با گفتگو و همکاری، آن را برطرف کرد. ما از وزارت امور خارجه درخواست کرده‌ایم زمینه این تعامل را برای نگهداری بهتر فضای سبز فراهم کند.

حکم قضایی برای نظارت بر باغ های نهادهای خاص

صدر اعظم نوری اضافه کرد: در سایر پلاک‌ها نیز تلاش می‌کنیم با ذی‌نفعان برای حفظ فضای سبز وارد مذاکره شدیم و بر فضای سبز موجود نظارت لازم را انجام دهیم، اما اگر همکاری نکردند، در این خصوص با مرجع قضایی هماهنگی خواهد شد تا مجوز ورود برای نظارت را به دست آوریم و این‌گونه نیست که چون ملکی متعلق به یک نهاد است، امکان نظارت بر حفظ فضای سبز در آن ملک وجود نداشته باشد.

وی در خصوص این که آیا جرایم ناشی از تخریب فضای سبز صرف تملک فضای سبز شده است گفت: ما در بودجه ۹۷ مصوبه‌ای داشتیم که درآمدهای حاصل از جرایم ماده ۷ صرف حفاظت و صیانت و تملک باغات شود که در این موضوع ۶-۵ منطقه در اولویت قرار داشت. اخیراً از کمیسیون ماده ۷ درخواست کرده‌ایم قصوری‌های خود را در این رابطه به شورا گزارش دهد. تاکنون شهرداری پرداختی در این زمینه نداشته است تا تملکی صورت گیرد، اما در جریان هستیم که از این قبیل درآمدهایی وجود داشته است. در حال هماهنگی با سازمان بوستان‌ها هستیم که در چند منطقه‌ای که اولویت دارند، نقاطی را شناسایی کنند تا در صورت کسب نقدینگی، شرایط خرید فراهم شود.

کد خبر 4340541
رصد دائمی باغات پایتخت/ دلیل کاهش تخریب باغات پایتخت نورا حسینی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا