مهربانی با محموله های قاچاق عربی و ترک


مهربانی با محموله های قاچاق عربی و ترک

بغداد – ایرنا – کشف محموله های بزرگ قاچاق مواد مخدر که از مبدا کشورهای عربی همسایه بویژه اردن، امارات و نیز ترکیه به مقصد عراق ارسال می شود، همواره با نوعی سکوت خبری و چشم پوشی از سوی رسانه ها و مقامات عراقی روبرو می شود امری که مورد اعتراض فعالان شبکه مجازی است.

به گزارش ایرنا، هر بار که خبری کوتاه آنهم در برخی رسانه ها از کشف یک محموله بزرگ مواد مخدر سنتی یا صنعتی که از اردن، امارات و یا ترکیه به عراق قاچاق شده است، منتشر می شود، کاربران فضای مجازی از آنچه سکوت متعمدانه نسبت به این رویدادها می خوانند انتقاد می کنند.
در یکی از آخرین نمونه ها، دو روز پیش اعلام شد نیروهای مرزبانی عراق در کمتر از 40 روز موفق شدند دومین محموله مواد مخدر و دینارهای جعلی را در گذرگاه مرزی 'طریبیل' از توابع استان الانبار را در حین ارسال از اردن به داخل عراق کشف و ضبط کنند.
یکی از خبرگزاری کردزبان عراق به نقل از نیروهای مرزبانی عراق گزارش کرد که این محموله مواد مخدر و دینارهای جعلی را دو روز قبل در گذرگاه مرزی طریبیل – تنها گذرگاه رسمی عراق با کشور اردن - کشف و ضبط کرده اند.
براساس گزارش ها، این محموله شامل قرص های روان گردان و مقادیری زیادی پول جعلی عراقی بوده است که در بسته بندی های نان های مخصوص اردنی به نام 'عیش' جاسازی شده بود.
نیروهای مرزبانی عراق در 8 خرداد گذشته نیز توانسته بودند یک محموله مواد مخدر شامل 138 کیلوگرم تریاک به علاوه 310 قرص روان گردان در این منطقه در حین تلاش قاچاقچیان برای انتقال آن به داخل عراق کشف و ضبط کنند.
در این عملیات نیروهای مرزبانی عراق موفق شدند دو نفر از سه قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کنند.
معدود رسانه های عراقی که خبر جدید کشف محموله مواد مخدر و دینارهای جعلی را امروز چهارشنبه منتشر کرده اند، پیرامون حجم مواد مخدر و ارزش مالی دینارهای جعلی جزییاتی منتشر نکرده اند.
کشف مجدد این محموله مواد مخدر ارسالی از اردن به داخل عراق اما در سطح شبکه های اجتماعی بازتاب هایی به دنبال داشته است.
'بسام النصرالله' کاربر فعال عراقی نوشته است که اردن هیچ کمک مثبتی به عراق نکرده جزء اینکه از تروریست ها حمایت کرده و تلاش کرده است تا مواد مخدر را در عراق گسترش دهد.
وی اضافه کرد که نباید فراموش کرد که در جریان حادثه سقوط موصل در 2014 اردن با میزبانی از کنفرانس های موسوم به 'عشایر انقلابی عراق' از این هجوم گروه تروریستی داعش به عراق حمایت کرد.
'محمد العراقی' یک کاربر دیگر در کامنتی در زیر نوشته های النصر الله نوشته است که همواره مواضع اردن را در قبال عراق دنبال کرده و هرگز موضع مثبتی نسبت به عراق نداشته اند.
یکی دیگر به نام 'علی الفهدوای' گفته است که اگر این محموله از ایران آمده بود الان رسانه های دروغ، این خبر را در بوق و کرنا کرده بودند اما چون از اردن است همه سکوت اختیار کرده اند.
کابران دیگری نیز به این نکته اشاره کرده اند که رسانه های عراقی کشف چند گرم ماده مخدر و در حد مصرف شخصی از یک مسافر عراقی یا ایرانی در گذرگاه های مرزی با ایران را در بوق و کرنا می کنند اما درخصوص محموله های بزرگ قاچاق که با کشتی یا هواپیما از سایر کشورهای همسایه به عراق ارسال می شود، سکوت اختیار می کنند.
یک کاربر دیگر از مواضع اردن در قبال تحولات در عراق انتقاد کرده و نوشته است که اردن در حال حاضر منبع تغذیه تروریسم در عراق است و بسیاری از سرکرده های حزب بعث در امان به سر می برند.
این محموله های مواد مخدر و دینارهای جعلی در حالی وارد عراق شده اند که هنوز به طور رسمی گذرگاه مرزی طریبیل بین دو کشور گشایش نیافته و امان به طور مرتب از بغداد می خواهد که این گذرگاه مرزی را بازگشایی کند.
در پی اعتراضات اخیر در داخل اردن به افزایش مالیات بر درآمد که منجر به استعفای 'هانی الملقی' نخست وزیر سابق شد، مسوولان اردنی گفتند که بسته شدن گذرگاه طریبیل یکی از علل مشکلات اقتصادی در اردن است.
گذرگاه مرزی طریبیل بعد از هجوم داعش به عراق از 10 ژوئن 2014 (10 خرداد 93) تا به امروز هنوز بسته باقی مانده و هنوز به رغم فشار امان، عراق تاکنون نتوانسته است فعالیت تجاری را به طور کامل در این گذرگاه از سرگیرد.
گرچه این گذرگاه به طور رسمی در 8 شهریور ماه 96 طی مراسمی گشایش یافت اما هنوز به دلیل مسائل امنیتی و مشکلات فنی نتوانسته است همانند گذشته فعالیت کامل خود را از سر گیرد.
خاورم *353*380*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تلاش نیروهای امنیتی برای اطفا حریق ناشی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه حشد الشعبی