کتاب آداب معاشرت و حقوق مردم از علامه محمدباقر مجلسی + عکس


«آداب معاشرت و حقوق مردم» فصلی از کتاب حلیه‌المتقین نوشته علامه محمدباقر مجلسی پیرامون اخلاق، پادشاهان و حاکمان، معاشرت با کفار و... است.

اتاق خبر 24:

«آداب معاشرت و حقوق مردم» فصلی از کتاب حلیه‌المتقین نوشته علامه محمدباقر مجلسی پیرامون اخلاق، پادشاهان و حاکمان، معاشرت با کفار و ... است.

کتاب "آداب معاشرت و حقوق مردم" از علامه محمدباقر مجلسی + عکس

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

آگاهی از اسرار دستورات شرعی، به ­اطمینان و عمل بیشتر نیز کمک می­کند.

در این کتاب سعی بر آن شده طبق احادیث و فرمایشات ائمه اطهار احکام مرتبط مسواک زدن، سر تراشیدن، تهیه عطر، مالیدن روغن بر روی بدن، حمام رفتن، غسل نمودن، آداب خوابیدن و ... به اختصار مطالبی در اختیار خوانندگان محترم قرار گیرد.

مرحوم مولف در قسمتی از مقدمه، درباره ی کتاب حلیةالمتقین می‌نویسد: جمعی از سالِکان...از این ذرّة حقیر التماس نمودند که رساله‌ای در بیان مَحاسنِ آداب -که از طریقة مُستقیمة ائمة طاهرین صلوات‌الله علیهم به اَساتید مُعتَبره به این قَلیلُ‌البضاعـه ی رسیده باشد- بر وَجه اختصار تحریر نماید.»

اگرچه عمل به دستورات این کتاب، نماد فرمانبرداریِ خداوند مهربان است اما آگاهی از اسرار دستورات شرعی، به‌اطمینان و عمل بیشتر نیز کمک می‌کند (مثلاً کفش زرد باعث تقویت حافظه میشود و لباس کتان باعث چاقی است و...) و امیدواریم درباره اسرار و علل شرایع، مطالبی به زبان ساده آماده شود.

در احادیث معتبره بسیار وارد شده است که رحم در روز قیامت چنگ در عرش الهی می‌زند و می‌گوید: «پروردگارا! هر که مرا در دنیا صله نموده است، تو امروز او را به رحمت خود وصل کن و هر که مرا قطع نموده است در دنیا، تو امروز او را از رحمت خود قطع کن».

در احادیث بسیار منقول است که نیکی با خویشان نمودن باعث قبولی اعمال است و مال را زیاد می‌کند و بلاها را دفع می‌کند، عمر را دراز می‌کند، حساب قیامت را آسان می‌کند.

موضوع: دین و آیین، آگاهی از اسرار دستورات شرعی

نویسنده: علامه محمدباقر مجلسی


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید