طبق نظریه Panspermia انسان ها از فضا آمده اند!


آیا انسان ها از فضا پا بر روی کره ی زمین گذاشته اند؟! در این مطلب می خواهیم راجع به نظریه Panspermia صحبت کنیم. شاید پرسیدن این سوال به این شکل کمی مسخره به نظر برسد! همان طور که مسلم است، قطعا انسان امروزی یا همان Homo sapiens سوار بر یک بشقاب پرنده یا فضاپیما پا بر روی این سیاره نگذاشته است، اما نظرتان درباره ی انسان های نخستین یا Homo...

طبق نظریه Panspermia انسان ها از فضا آمده اند!

آیا انسان ها از فضا پا بر روی کره ی زمین گذاشته اند؟! در این مطلب می خواهیم راجع به نظریه Panspermia صحبت کنیم. شاید پرسیدن این سوال به این شکل کمی مسخره به نظر برسد! همان طور که مسلم است، قطعا انسان امروزی یا همان Homo sapiens سوار بر یک بشقاب پرنده یا فضاپیما پا بر روی این سیاره نگذاشته است، اما نظرتان درباره ی انسان های نخستین یا Homo erectus در ۲۰۰،۰۰۰ سال پیش که ما از آن ها تکامل یافته ایم چیست؟

0

آیا انسان ها از فضا پا بر روی کره ی زمین گذاشته اند؟! در این مطلب می خواهیم راجع به نظریه Panspermia صحبت کنیم. شاید پرسیدن این سوال به این شکل کمی مسخره به نظر برسد! همان طور که مسلم است، قطعا انسان امروزی یا همان Homo sapiens سوار بر یک بشقاب پرنده یا فضاپیما پا بر روی این سیاره نگذاشته است، اما نظرتان درباره ی انسان های نخستین یا Homo erectus در ۲۰۰،۰۰۰ سال پیش که ما از آن ها تکامل یافته ایم چیست؟ عصر Homo erectus به نوبه ی خود، تقریبا یک میلیون سال پیش، به طور جامد بر روی زمین آغاز شد، پس ما سابقه ای طولانی بر روی این سیاره داریم! مشکل اینجاست که هیچ کسی به طور قطع نمی تواند رد پای بشر را تا میلیون ها سال قبل دنبال کرده و به سرچشمه ی آن دست یابد. در واقع مبدا آغاز حیات بر روی زمین مشخص نیست، بنابراین برخی از دانشمندان معتقدند که شاید حیات بشر از کره ی زمین آغاز نشده باشد! در ادامه با مروری بر نظریه Panspermia با نت نوشت همراه باشید.

اصلا چرا حیات باید از روی کره ی زمین آغاز شده باشد؟!

Occam’s Razor ساده ترین توضیحی است که از لزوم شروع حیات بر روی زمین سخن می گوید، اما در این فرضیه چندین مشکل هم موجود می باشد. حیات بر روی این سیاره در حدود ۴ میلیارد سال پیش شروع به شکل گیری کرد و در آن دوره بمباران های شهابی وسیعی در سطح زمین اتفاق می افتاد. بسیاری از دانشمندان معتقدند که هر نوع حیاتی که در این دوره بر روی زمین شکل گرفته بود، باید به خاطر شدت این شهاب باران ها از بین رفته باشد.

بیشتر بخوانید: رکورد گرمای جهان در هفته گذشته جابجا شد! زمین در آتش !

مثلا آن شهاب سنگی که باعث انقراض دایناسورها از روی زمین شد را در نظر بگیرید (هرچند که این اصابت این شهاب سنگ در دوره ی بمباران شهابی ذکر شده نبوده و بسیار از آن فاصله دارد). این شهاب سنگ به اندازه ی قله ی اورست بوده و با سرعتی ۲۰ برابر بیشتر از سرعت یک گلوله با زمین برخورد کرده است. طبق گفته ی Peter Brannen در هنگام برخورد این شهاب سنگ، دمای سطح زمین تا دمایی بیشتر از دمای سطح خورشید بالا رفته بود! هرچند که این افزایش دما لحظه ای بوده ، اما همان برای از بین بردن گونه های زیادی از جانداران کافی بوده است.

بنابراین، با توجه به دوره ی بمباران سنگین شهابی بر روی زمین و زمانی که ما فقط میکروب بودیم، چگونه ما اکنون بر روی این سیاره ساکن هستیم؟ با توجه به نظریه Panspermia ، شهاب سنگ هایی که اولین علائم زندگی بر روی زمین را از بین بردند، نشانه هایی از زندگی را هم از خارج سیاره در آن وارد کردند.

بیشتر بخوانید: دلیل بلندتر شدن طول شبانه روز بر روی زمین چیست ؟

نظریه Panspermia سفر بین سیاره ای، آن هم به طور مجانی!

از نظر تئوری، هاگ های باکتریایی قادر هستند تا بر روی یک شهاب سنگ عظیم در یک سفر بین سیاره ای طولانی برای هزاران سال زنده بمانند! این موجودات میکروسکوپی وقتی ماده ای برای تغذیه پیدا نکنند، به خوابی طولانی فرو می روند و زمانی که شرایط برای ادامه ی حیاتشان محیا شد از خواب بیدار می شوند. البته این موجودات هم می میرند، ولی قطعا خیلی جان سخت تر از ما انسان ها هستند!

به عنوان مثال، دانشمندان دریافته اند که هاگ های یک جلبک اقیانوسی به نام Nannochloropsis oculata، از نظر تئوری می توانند از سقوط یک شهاب سنگ جان سالم به در ببرند! محققان، گلوله های سنگ و یخی پر شده از این جلبک را در سرعت های شهاب سنگی به سمت آب پرتاب کردند (سرعتی در حدود ۴ مایل در هر ثانیه) و بسیاری از این هاگ ها در این شرایط توانستند تا زنده بمانند. البته با افزایش سرعت، تعداد بیش تری از این جلبک ها کشته می شدند.

بیشتر بخوانید: رنگ جهان , دانشمندان این رنگ را به عنوان رنگ دقیق جهان معرفی کرده‌اند!

در تحقیق دیگری که بر روی هاگ های Bacillus subtilis (یک باکتری که در خاک موجود می باشد) صورت گرفت، مشخص شد که اگر این باکتری ها در مقابل اشعه ماورابنفش محافظت شوند، می توانند در شرایط حاکم بر روی یک شهاب سنگ زنده بمانند. تاکنون این مطالعه برای مدت های طولانی (شاید هزار سال و بیشتر) که طول می کشد تا یک شهاب سنگ به زمین برسد انجام نگرفته است (زیرا این تحقیقات جدید هستند!)، اما برخی از همین هاگ ها توانسته اند تا الان، بیش از ۶ سال زنده بمانند.

البته برای تحقق یافتن نظریه Panspermia ، باید مشخص شود که هاگ ها از جایی به غیر از زمین توسط شهاب سنگ ها منتقل شده اند و البته باید بتوانیم تا نوعی از حیات را بر روی سیارات دیگر کشف کنیم. خیلی بعید است که نه فقط انسان ها، بلکه کل حیات موجود بر روی زمین در این دنیای بزرگ تنها باشند. بسیاری از قطعات باقی مانده از شهاب سنگ ها دارای کربن هستند و همان طور که می دانید، کربن به عنوان زیرساخت حیات کنونی شناخته می شود و همچنین آب، که به صورت جامد در مریخ یافت شده است.

تا اثبات نظریه Panspermia راهی طولانی باقی مانده است، اما صحبت کردن درباره ی آن می تواند هنوز هم جالب باشد. همان طور که در فیلم های مختلف می بینیم، بیگانگان اغلب به عنوان موجوداتی شوم و اهریمنی به نمایش در می آیند که قصد نابودی زمین را دارند، اما شاید آن ها در واقع اجداد ما انسان ها باشند! کسی چه می داند؟

منبع: curiosity.com

طبق نظریه Panspermia انسان ها از فضا آمده اند! طبق نظریه Panspermia انسان ها از فضا آمده اند!
لیست قیمت گوشی موبایل
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


7 راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید