10 بهترین خوراکی برای افزایش گلبول های سفید خون


10 بهترین خوراکی برای افزایش گلبول های سفید خون

اساسا گلبول های سفید خون (WBC) به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند. بنابراین، برای بدن بسیار مهم و ضروری هستند. وقتی تعداد گلبول های سفید خون در شخصی پایین بیاید می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری باشد. کمبود گلبول های سفید خون سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، و شما را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا آسیب پذیرتر می‌کند....

اساسا گلبول های سفید خون (WBC) به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند. بنابراین، برای بدن بسیار مهم و ضروری هستند. وقتی تعداد گلبول های سفید خون در شخصی پایین بیاید می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری باشد. کمبود گلبول های سفید خون سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، و شما را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا آسیب پذیرتر می‌کند. این بیماری‌ها در گذر زمان تقویت می‌شوند، و اگر این نقیصه درمان و بر طرف نشود، باعث می‌شوند نتوانید با بیماری‌ها مقابله کنید. افزایش گلبول های سفید خون می‌تواند احتمال بیمار شدن فرد را کاهش دهد و بر سطح انرژی او نیز تاثیر بگذارد. شما می‌توانید با مصرف بعضی از خوراکی‌های سالم خاص تعداد گلبول های سفید خون تان را افزایش دهید. بنابراین، با همراه باشید تا شما را با فهرست ۱۰ بهترین خوراکی برای افزایش گلبول های سفید خون آشنا کنیم.

10 بهترین خوراکی برای افزایش گلبول های سفید خون

۱. اسیدهای چرب امگا۳

عموما، اسیدهای چرب امگا۳ رژیمی می‌توانند به افزایش تولید فاگوسیت‌های (بیگانه‌خوارها) بدن کمک کنند. این‌ها نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند که دشمنان بیگانه و مضر بدن را می‌بلعند. مطابق مطالعه‌ای که در ۲۰۱۱ به چاپ رسید، سطح گلبول‌های سفید خون در داوطلبان مونثی که اسیدهای چربی رژیمی خورده بودند افزایش پیدا کرده بود. مطالعه‌ی دیگری حاکی از آن بود که مصرف روغن ماهی فعالیت یک نوع گلبول سفید خون به نام گلبول‌های B را افزایش می‌دهد. پس بهتر است و توصیه می‌شود روغن تخم کتان، دانه‌های چیا، روغن ماهی، گردو، سالمون، اسفناج، و سویا را در رژیم غذایی خود بگنجانید چون این خوراکی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

۲. چای سبز

طبق یکی از مطالعات انجام شده، چای سبز سال‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است. چای سبز مملو از آنتی اکسیدان است، که به بدن کمک می کند با عفونت‌ها مبارزه کند. همچنین سرشار از فلاونوئیدها و اپی‌گالوکتشین گالات است که عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. در نتیجه، این گیاه با تقویت سیستم ایمنی بدن به افزایش گلبول های سفید خون کمک می‌کند. آمینو اسید ال‌-تئانین موجود در چای سبز به تولید ترکیب‌های میکروب ستیز در سلول‌های-T کمک می‌کند. برای آنکه به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید می‌توانید هر روز چای سبز بنوشید.

۳. سیر

سیر برای افزایش گلبول‌های سفید خون و تقویت سلول‌های قاتل طبیعی مفید است. به علاوه، سرشار از سولفور است که به تقویت ایمنی و افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند. در مطالعه‌ای نشان داده شد که خواص ضد میکروبی و محتوای ویتامین C بالای موجود در سیر آن را به یک تقویت‌ کننده‌ی بی‌نظیر سیستم ایمنی تبدیل می‌کند و این سبزی در برابر عفونت‌های ویروسی، قارچی، باکتریایی، و انگلی نیز بسیار مقاوم و موثر عمل می‌کند. مطابق مطالعه‌ی انجام شده‌ی دیگری، موش‌هایی که در آزمایشگاه به آن‌ها سیر داده شده بود تعداد گلبول‌های سفید خونشان در کل افزایش پیدا کرده بود. همچنین به نظر می‌رسد که سیر توانایی گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت‌ها و همچنین توانایی سایر گلبول‌های سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

۴. میوه‌ها و سبزیجات

به طور کلی، میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به افزایش تولید پادتن و افزایش گلبول های سفید خون کمک کنند چون سرشار از ویتامین C هستند. فقط کافی است حداقل هر روز ۶ وعده میوه و سبزیجات بخورید تا از تامین ویتامین C مورد نیاز بدن خیالتان راحت شود. سبزیجات حاوی مقادیر زیاد ویتامین C شامل انواع مختلف فلفل، خردل چینی، کلم بروکسل، کالی، بروکلی، اسفناج، و گل کلم می‌شوند. میوه‌های سرشار از ویتامین C عبارتند از گواوا، توت فرنگی، پاپایا، کیوی، مرکبات، و طالبی. بتاکاروتن نیز به تقویت تولید سلول‌های عفونت ستیز و سلول‌های-T کمک می‌کند. همچنین به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا تعداد گلبول‌های سفید خون افزایش پیدا کند. سبزیجات و میوه‌های مملو از بتاکاروتن عبارتند از هویج، کدو تنبل، اسکواش، سیب زمینی شیرین، زردآلو، و انبه.

۵. آجیل و دانه‌ها

ویتامین E این توانایی را دارد که سیستم ایمنی شما را قوی‌تر کند و حاوی خواص آنتی اکسیدانی نیز هست. این ویتامین به تحریک تولید سلول‌های قاتل، که سلول‌های سرطانی و میکروب‌ها را از بین می‌برند کمک می‌کند. تولید سلول‌های-B، که از سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند، نیز توسط ویتامین E افزایش پیدا می‌کند. این سلول به تولید پادتن‌هایی کمک می‌کند که برای کشتن باکتری‌ها مفید هستند. دانه‌ها، آجیل، و روغن‌های سبزیجات مملو از ویتامین E هستند. خوراکی‌هایی مانند بادام، کره‌ی بادام زمینی، تخمه‌ی آفتابگردان، بروکلی، و اسفناج بخورید تا ویتامین E مورد نیاز بدن‌تان تامین شود. همچنین می‌توانید مکمل‌های ویتامین E مصرف کنید.

۶. ویتامین‌های B6، B12، و فولیک اسید (فولات)

فولیک اسید و ویتامین‌های B6 و B12 به تولید گلبول‌های سفید خون کمک می‌کنند. خوراکی‌های سرشار از ویتامین B6 شامل تخمه‌ی آفتابگردان، مرغ، آجیل خشک شده، بوقلمون، آووکادو، و موز می‌شود. خوراکی‌های سرشار از فولیک اسید شامل عدس؛ لوبیا و نخود خشک؛ سبزی‌های برگ‌دار مانند بروکلی، اسفناج، مارچوبه و بامیه؛ و مرکبات می‌شود. همچنین می‌توانید مکمل‌های فولیک اسید را مصرف کنید. خوراکی‌های سرشار از ویتامین B12 عبارتند از ماست و شیر، غلات صبحانه‌، مرغ، قزل آلا و سالمون. برای راهنمایی گرفتن جهت دوز مصرف این مکمل‌ها یا خوراکی‌ها و همچنین تجویز هر گونه دارویی به پزشک مراجعه کنید.

۷. پروتئین خالص

عموما، پروتئین‌ها شامل آمینو اسیدهایی می‌شوند که واحدهای سازنده‌ی گلبول‌های سفید خون را تشکیل می‌دهند. بدن نمی‌تواند بدون پروتئین گلبول‌های سفید کافی برای مبارزه با آنتی‌ژن‌ها تولید کند. گوشت‌های لخم (کم چربی) مانند ماهی، غذاهای دریایی، و مرغ بدون پوست حاوی مقادیری پروتئین هستند. به علاوه، عدس، لوبیا، و تخم مرغ نیز سرشار از پروتئین هستند.

۸. روی

روی یکی از بهترین مواد برای افزایش گلبول های سفید خون است که باید حتما آن را مصرف کنید. گوشت‌های سیاه سرشار از روی هستند. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳، روی نقش مهمی در بهبود سلامت انسان‌ها ایفا می‌کند. این ماده می‌تواند به بدن کمک کند گلبول‌های سفید بیشتری تولید کند و گلبول‌های سفید هیجان‌زده را تهاجمی‌تر کند. خوراکی‌های سرشار از روی عبارتند از گوشت بوقلمون، گوشت گاو و … به علاوه، شما می‌توانید غلات و لوبیای غنی شده با روی نیز مصرف کنید.

۹. ماست

ماست سرشار از پروبیوتیک‌ها است، که برای مبارزه با باکتری‌های بد مفید هستند. به علاوه، با تحریک سیستم ایمنی بدن به افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون نیز کمک می‌کند. مطابق یکی از مطالعات انجام شده، کسانی که اغلب نوشیدنی‌های دارای پروبیوتیک مصرف می‌کنند، گلبول‌های سفید خونشان بیشتر است چون باکتری‌های بد زیادی در دستگاه گوارش‌شان وجود ندارد که بخواهند رشد کنند. به علاوه، ماست سرشار از ویتامین D نیز هست که به تنظیم سیستم ایمنی و تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند.

۱۰. پاپایا

این یکی از خوراکی‌های بی‌نظیر برای افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون است. این میوه توانایی افزایش تولید گلبول‌های سفید خون یا لنفوسیت‌های بدن را دارد چون سرشار از ویتامین A است. به علاوه، لمفوسیت‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان مفید هستند. علاوه بر آن، این میوه سرشار از ویتامین C نیز هست. همچنین حاوی آنزیمی گوارشی به نام پاپئین است که اثرات ضد التهابی دارد. همچنین، این میوه برای بهبود سلامتی کلی بدن نیز مفید است چون منبع غنی فولات، پتاسیم، و ویتامین‌های B است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: vkool

۱۰ بهترین خوراکی برای افزایش گلبول های سفید خون

نوشته های مرتبط

راهنمای پاک کردن تاتو: ۱۳ گام برای پاک کردن تتو در خانه...
درمان خلط گلو: ۲۲ توصیه برای از بین بردن خلط گلو با روش های ...
جلوگیری از عرق سوز شدن: ۱۲ نکته برای پیشگیری از راش گرمایی د...
دلایل پاک کردن تاتو: ۶ دلیل که شاید بخواهید تتو خود را پاک ک...
سفیدی زبان: ۱۶ درمان خانگی سفید شدن زبان که خیلی سریع و موث...
۲۴ درمان خانگی سندرم سوزش دهان +علائم و علت سوزش زبان و دهان...
۱۸ روش آسان پاک کردن لکه جوهر از روی لباس و پارچه...
انتخاب اسم: ۱۶ توصیه برای انتخاب اسم فرزندتان...
فواید بوسه بر لب: ۱۹ مهم ترین فواید بیولوژیکی بوسه از لب که ...
درمان عرق سوز شدن: ۳۶ درمان خانگی راش گرمایی روی صورت و گردن...
۴۳ ترفند عکاسی پرتره برای تازه کارها که هرگز فراموش نمی‌کنند...
التهاب پانکراس: ۱۷ درمان خانگی پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی