تاریخ شفاهی مشهد مکتوب می‌شود


تاریخ شفاهی مشهد مکتوب می‌شود

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور از مکتوب کردن تاریخ شفاهی خراسان رضوی و مشهد خبر داد.

اکبر شیخ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جمع‌آوری خاطرات و تاریخ شفاهی برای آینده مشهد و خراسان رضوی حائز اهمیت است و ما در حال مکتوب کردن بخشی از آن‌ها هستیم. در حوزه تاریخ شفاهی مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور دو سال است که با مساعدت سایر دوستان فعالیت خود را شروع کرده است.

او افزود: این شروع به معنای موازی‌کاری با سایر نهادهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نیست و ما با هماهنگی و همکاری‌های لازم با دیگر نهادها از موازی‌کاری با آن‌ها جلوگیری کرده‌ایم.

شیخ بیان کرد: یقینا جمع‌آوری تاریخ شفاهی مخصوصا در مشهد مقدس به محققان و پژوهشگران کمک خواهد کرد تا بتوانند حقایقی از رخدادهای مهم خراسان و مشهد مقدس را به رشته تحریر درآورند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور خاطرنشان کرد: تاریخ شفاهی یکی از اقدامات مهمی است که امسال در مرکز اسناد در حال پیگیری است و حتی برای بحث تاریخ شفاهی اعتباراتی هم لحاظ شده است.

او در ادامه اظهار کرد: در حوزه تاریخ شفاهی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و همکاران ما در حال پیاده‌سازی نوارها هستند و امیدواریم تا پایان امسال یک اثر به رشته تحریر دربیاید.

شیخ بیان کرد: بعد از پیاده‌سازی نوارها همه محققان و پژوهشگران می‌توانند از این خاطرات ارزشمند و ماندگار، تاریخی و اثرگذار استفاده لازم و کافی را ببرند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور گفت: ما در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یک کارشناس مستقل با تحصیلاتی در حوزه تاریخ با محوریت تاریخ شفاهی داریم که وظیفه او جمع‌آوری خاطرات و مصاحبه با بزرگان در حوزه مشهد مقدس است.

او اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۵۰۰ دقیقه نوار جمع‌آوری شده و ۶۰۰ الی ۷۰۰ دقیقه از این ۲۵۰۰ دقیقه پیاده‌سازی شده یعنی از حالت نوار درآمده است.

شیخ در پایان گفت: از تمام کسانی که در حوزه مشهد و خراسان، انقلاب اسلامی، تاریخ این شهر و رخدادهای آن خاطره‌ای دارند می‌خواهیم به مرکز اسناد و کتابخانه ملی اطلاع بدهند تا ما به خدمت آن‌ها برویم و از خاطرات‌شان استفاده کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان