حمله تراژنی به ایران؛ مسئولین آگاه باشند!


حمله تراژنی به ایران؛ مسئولین آگاه باشند!

موضوع تراریخته (تراژن) بحث داغ و البته حساسی است که بسیاری از کشور ها را درگیر خود کرده و مخالفان و موافقان هر دو به تحقیقاتی اشاره می‌کنند که نظرشان را ثابت می‌کند و هیچ یک از طرفین هم دستش خالی نیست، از بعضی جهات شبیه ماجرای گرم شدن آب و هوای زمین در سالهای اخیر است.

به گزارش فانوس، بسیاری از کشورها ( حداقل 37 کشور) مانند کشورهای اروپایی که برخی سابقه مصرف تراریخته‌ها را داشته‌اند پس از عوارض بسیار آنها و سمومشان، اکنون کشت محصولات دستکاری شده را منع نموده‌اند. احتمالا مواردی مانند مسمومیت مرگبار ناشی از خیارهای تراریخته در اروپا و شیوع سرطان‌ها و انواع بیماری‌ها، در این تصمیم گیری‌ها بی‌تأثیر نبوده‌اند.

حمله تراژنی به ایران؛ مسئولین آگاه باشند!

«تراریخته سلاح است ...» اشاره ای که دکتر ظریف 16 سال قبل درپی قانونی سازی استفاده از محصولات تراریخته هشدار داد که این محصولات قادرند نسلی را عقیم کنند.
محصولات تراریخته، اصطلاحاً به محصولاتی گفته می‌شود که با دستکاری ژنتیکی، از حالت عادی خارج شده‌اند، برای مثال، انتقال ژن یک حیوان مقاوم به سرما، به میوه گوجه‌فرنگی، تحت شرایطی سبب مقاومت گوجه دستکاری شده (تراریخته) نسبت به سرما خواهد شد؛ یا انتقال یک ژن مقاوم نسبت به سم، یا انواع ژنهایی که خواص بیشمار دیگری را منتقل می‌کنند.

خطرناکترین مورد درباره این محصولات، عدم‌شناسایی و یا لاپوشانی عوارض، به‌دلیل مقاصد سازمان های تجاری و سیاسی جهان، در مورد این محصولات، و احتمال بروز عوارض بسیار شدید و غیرقابل بازگشت طی طولانی مدت، و در نسل های بعدی کشورهای هدف از جمله ایران است. استفاده قدرت های جهانی از محصولات تراریخته خصوصاً ایالات متحده، جهت بهره برداری تجاری، و همچنین قابلیت استفاده از این محصولات برای ضعیف کردن و وابستگی کامل کشورهای هدف، احتمال بروز خطرات جبران ناپذیری را مطرح می‌سازد؛ به‌طوری که وزیر خارجه کشورمان سال‌های پیش از آن به‌عنوان یک «سلاح» نام برد.

حمله تراژنی به ایران؛ مسئولین آگاه باشند!

محصولات تراریخته چه بر سر پاکستان اورد؟
پاکستان چهارمین کشور تولید کننده پنبه و بزرگترین صادر کننده نخ و پنبه جهان از جمله کشورهایی است که بخش اعظمی از درآمدهایش ( 10 درصد تولید ناخالص داخلی و 55 درصد درآمدهای ارزی) وابسته به کشت پنبه است.

چشم انداز تولید پنبه پاکستان با استفاده از پنبه تراریخته BT رسیدن از تولید سالانه 15 میلیون هدل به 20 میلیون عدل طی بازه 10 ساله ( 2005-2015) بوده است.
متاسفانه میزان تولید پنبه با 4 میلیون عدل کاهش نسبت به شروع طرح 11میلیون عدل رسیده است و تولید این محصول استراتژیک پاکستان با سقوط نگران کننده ای مواجه است.

توسعه دهندگان تراریخته می خواهند 1 میلیون هکتار پنبه تراریخته در ایران کشت دهند. آیا اینها نمی دانند پاکستان پس از 16 سال کشت پنبه تراریخته دچار فاجعه شده است؟ کشت کننده تراریخته در پاکستان فردی به نام ظفر گفته بود تولید 16 میلیون بذر سنتی را با تراریخته به 20 ملیون عدل افزایش خواهد داد ولی حال به 11 میلیون عدل کاهش پیدا کرده است.

آفت ها هم مقاوم شده اند و سموم شیمیایی افزایش یافته و زمین هایی که تراریخته کاشته شده دیگر قابل کشت برای پنبه غیر تراریخته نیست. با این تجربه وجشتناک و شکست خورده حال با چه منطقی برخی توسعه دهندگان تراریخته قصد دارند همین نوع پنبه تراریخته را در ایران کشت کنند. آیا این بر خلاف مصالح کشور نیست؟ مسئولین و مردم آگاه باشند که این فاجعه ای بیش نیست و باید جلو آین افراد گرفته شود.

حمله تراژنی به ایران؛ مسئولین آگاه باشند!

رویترز درباره مشکلات تراریخته در آفریقا نوشت:
در سال 2000، کشاورزان بورکینافاسویی، بهترین تولید کنندگان پنبه ی آفریقا، ناامید شدند. پنبه آنها قیمت بالایی به دست آورده بود، زیرا فیبر با کیفیت بالا، شیکی ولوکسی را به لباسها و ملحفه ها میبخشید. اما آفات - کرم های قوزه پنبه - محصول را تهدید می کردند.
کشاورزان میگفتند حتی وقتی که لاروهای قوزه پنبه را در سطل سم بیاندازید، آنها در سطل شنا میکنند.

شرکت آمریکایی دانه و آفت کش Monsanto پاسخی به این مسأله داد: یک نژاد اصلاح شده ژنتیکی پنبه به نام Bollgard II که قبلا در آمریکا معرفی و در سراسر جهان بازاریابی شده بود. مهندسی ژنتیک در کشاورزی کلان آفریقای جنوبی به راه افتاده بود، اما نه در میان خردهمالکانی که اکثر پنبههای آفریقایی را تولید می کنند. کشاورزان بورکینایی تن به آزمایش دادند و کشور دانه های دستورزیشده را در سال 2008 روانهی بازار کرد.

حمله تراژنی به ایران؛ مسئولین آگاه باشند!

پنبه حاصله بدون آفت و میزان برداشت آن بیشتر بود. تا سال 2015، سه چهارم کل تولیدات بورکینا فاسو مهندسی ژنتیکی شده بود، و مظهر تکنولوژی در میان خرده فروشان آفریقا محسوب میشد. از سال 2007 تا 2015، نمایندگان حداقل 17 کشور مختلف آفریقایی از بورکینا بازدید کردند تا این موضوع را از نزدیک را ببینند.

اما یک مشکل وجود داشت. در حالی که ژنهای مقاوم به آفات، حجم بیشتری محصول تولید میکردند، کیفیت آن کاهش یافت. فصل گذشته، پنبه کاران بورکینافاسویی گونه های مهندسی شده ی ژنتیکی را رها کردند.

تجربه مهندسی ژنتیک در این کشور، بر اساس گفته بیش از دهها تن از کارکنان مونسانتو، کشاورزان، دانشمندان و مسئولان صنعت پنبه و همچنین اسناد محرمانه ی بررس یشده توسط رویترز، نشان میدهد مهندسی ژنتیک با یک مشکل تقریباً ناشناخته روبه روست.

برای تولید کنندگان پنبه ی بورکینا فاسو، مهندسی ژنتیک به عنوان یک نقطه ی تعادل جدید بین کمیت و کیفیت عمل کرد (کمیت بیشتر در عوض کیفیت کمتر). برای مونسانتو، که در سال 2016 درآمد 13.5 میلیارد دلاری بیشتر از تولید ناخالص داخلی بورکینافاسو داشته است، اقتصادی به نظر نمی رسید که محصول خود را با گوشه ای از بازار منطبق کند.

مسئولان و پژوهشگران صنعت پنبه به رویترز گفتند بورکینایی ها از همان ابتدا می دانستند که پنبه های آمریکایی حاوی ژن مونسانتو، کیفیت محصولات بومی خود را ندارند. اما آنها به این دلیل زیر بار رفتند که مونسانتو موافقت کرد ژنهای مقاوم به آفات را به گیاهان بومی بورکیناییها اضافه کند تا از پنبه ی بومی آنان محافظت کند و مرغوبیت خود را حفظ کند. این امر در نهایت موفقیت آمیز نبود.

در ماه جولای سال 2015، مونسانتو به تولیدکنندگان بورکینا اعلام کرد که مشکلات مربوط به کیفیت با مزایای دیگر جبران شده است. این شرکت در مورد مشکلات کیفیت و اینکه آیا وعده ای برای حل آنها داده شده بود یا خیر، پاسخی به رویترز نداد.

این اقدامات در حالی رخ داد کشور بورکینا دیگر تولید سابق خود را نداشته است و توان خاک های حاصلخیز به دلیل محصولات تراریخته کاهش پیدا کرده است.

پروژه تراریخته کردن ایران توسط دانش آموختگان راکفلری کلید خورد
دکتر کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی گفت: اینها قصد دارند ایران را مانند هند و پاکستان کنند، مردم بیدار شوید. کمپین ملی راه اندازی کنید. مردم ایران تراریخته نمی خواهند. پروژه تراریخته کردن ایران توسط دانش آموختگان بنیاد راکفلری و کلانتری پدر خوانده تراریخته ایران کلید خورد. ملت باید مانع انجام این پروژه خطرناک شوند. اینها قصد نابودی کشاورزی، محیط زیست و سلامتی مردم ایران را دارند و قطعا در گام بعد سراع ذرت، سویا برنج و همه سفره غذایی مردم خواهند رفت .تمام سفره غذایی ملت ایران را تراریخته خواهند کرد. مردم باید کمپین مبارزه با مافیای تراریخته ایران را راه اندازی کنند و اجازه ندهند بلایی که سر هند و پاکستان آوردند بر سر ایران بیاورند. اینها در شرایط ملتهب جامعه در حال اجرای نقشه خود هستند.

حال هشدار پیشین دکتر ظریف معنا میاید که پس گذشت 16 سال نراریخته به ایران راه یافته و در حال گسترش است و همان عواقب مشابه بورکینا فاسو، هند و پاکستان در انتظار مردم ما هستند و مسئولین بهتر است پیش از آنکه پروژه تراریخته کردن راکفلر در ایران گریبان گیر سلامت مردم شود کاری انجام دهند.
نویسنده: علیرضا آزادی
مترجم: فرید ناهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی