درمان نیش حشرات در کودکان


درمان نیش حشرات در کودکان

درمان نیش حشرات در کودکان در خانه نیز امکان پذیر است به شرطی که کودک علائم واکنش‌های آلرژیک را نداشته باشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه نمود. در این مقاله درباره آشنایی با نیش انواع حشره، روش‌های درمان نیش حشرات در کودکان و روش‌های پیشگیری از نیش زدن حشرات در کودکان، صحبت می‌شود.

درمان نیش حشرات در کودکان


ستاره |
سرویس مادر و کودک - همان طور که آب و هوا گرمتر می‌شود، بازی کردن بچه‌ها در پارک و محیط‌های بیرون نیز بیشتر شده و از طرف دیگر حضور خزنده‌ها و حشرات نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین ممکن است با حضور حشرات و خزندگان در اطراف زمین‌های بازی و حیاط خانه، فرزند شما در طول ماه‌های گرمتر سال بیشتر در معرض خطر نیش یا زخم باشد.
معمولاً بیشتر نیش‌های حشرات باعث ناراحتی جزئی می‌شود و در خانه قابل درمان است، اما والدین باید در مورد انواع گزش‌ها و نیش‌ها آموزش ببینند تا در زمان‌ لازم به دکتر مراجعه کنند.
در این مقاله درباره نحوه درمان نیش حشرات در کودکان و روش‌های پیشگیری از گزیده شدن کودکان توسط حشرات، صحبت می‌کنیم.


نحوه شناسایی انواع نیش حشرات

بسیاری از حشرات و عنکبوت‌ها نیش‌های دردناکی دارند که اغلب باعث ایجاد نقاط قرمز و متورم می‌شوند. با استفاده از نکات زیر، رایج‌ترین انواع نیش را می‌توانید شناسایی کنید.

زنبورها: نیش زنبور می‌تواند باعث تورم، قرمزی و درد شود. شما ممکن است جای نیش یا یک تورفتگی در وسط تورم مشاهده کنید. زنبور‌ها معمولاً در نزدیکی گلها، درختچه‌ها، مناطق پیک نیک و سواحل یافت می‌شوند.

درمان نیش حشرات در کودکان


مورچه‌های آتشین (مورچه‌هایی که نیش آنها سوزش آور است): نیش مورچه‌ها بلافاصله می‌سوزد و باعث درد می‌شود. شما ممکن است مایعی تیره رنگ، در اطراف ناحیه تورم مشاهده کنید. اگر مورچه‌های آتشین فرزندتان را زیاد نیش زده‌اند، ممکن است لازم باشد او را نزد پزشک ببرید. مورچه‌های آتشین در چراگاه‌ها، مراتع، چمن‌ها و پارک‌ها بیشتر حضور دارند.


درمان نیش حشرات در کودکان


پشه ها: نیش‌های پشه ممکن است مشکلات فوری ایجاد نکند، اما بعداً قرمز و متورم شده و موجب خارش می‌شوند. پشه‌ها عموماً در مکان‌هایی که آب یافت می‌شود، حضور دارند و به رنگ‌های روشن و معطر جذب می‌شوند.

درمان نیش حشرات در کودکان


عنکبوت: در ابتدا ممکن است نیش عنکبوت را متوجه نشوید. با این حال، اگر فرزند شما در یک ناحیه درد شدیدی داشت که آن ناحیه قرمز شده و از مایعی پر شده و دور آن یک حلقه قرمز یا بنفش ایجاد شده بود، باید به پزشک مراجعه کنید تا آن نیش را بررسی کرده و تشخیص درست دهد و سپس راهکار درمانی ارائه کند.

درمان نیش حشرات در کودکان


کنه ها: کنه‌ها اغلب به ناحیه‌ای که آن را نیش می‌زنند، متصل می‌شوند و می‌توانند در مو یا روی پوست پنهان شوند. از انبرک استفاده کنید و آن کنه را از بدن یا پوست کودک خود بیرون بکشید. نگه داشتن کنه برای انجام آزمایش ضروری است. کنه‌ها در مناطق چوبی، زیاد دیده می‌شوند.

درمان نیش حشرات در کودکان


زنبور گاوی: زنبورهای گاوی مانند سایر زنبورها ممکن است یک نیش و یا تورفتگی ایجاد کنند. نیش آنها نیز موجب درد و تورم سریع می‌شود. این زنبورها نیز، معمولاً در نزدیکی گلها، درختچه‌ها، مناطق پیک نیک و سواحل یافت می‌شوند. درد ناشی از نیش زنبور عسل و زنبورهای گاوی از سایر گزیدگی‌ها بیشتر است. متأسفانه، نیش آنها نیز ممکن است باعث واکنش شدید آلرژیک شود.

درمان نیش حشرات در کودکان


علائم واکنش آلرژیک کودکان به نیش حشرات

یک واکنش آلرژیک ناشی از نیش حشرات می‌تواند منجر به شرایطی شود که در نتیجه آن نیاز به عملیات اورژانس پزشکی باشد. اگر کودک شما علائم زیر را داشته باشد، دچار واکنش آنافیلاکسی شده است.

گیجی سرفه تنفس دشوار سرگیجه غش یا ضعف سردرد تورم و قرمزی در سراسر بدن لکنت زبان متورم شدن زبان، لب‌ها یا چشم‌ها مشکل بلع استفراغ خس خس کردن

اگر فرزند شما این علائم را نشان دهد، باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. همچنین اگر گزیدگی در ناحیه چشم، دهان یا گلوی کودک باشد، باید به پزشک مراجعه کنید، حتی اگر علائم آلرژیک در او ایجاد نشود.

روش های درمان نیش حشرات در کودکان

اگر کودک شما بعد از گزیده شدن توسط حشرات، واکنش‌های آلرژیک نداشته باشد، به احتمال زیاد می‌توانید از روش‌های خانگی برای درمان نیش حشرات در کودکان استفاده کنید.

برای درمان نیش حشرات در کودکان، ابتدا پوست را به آرامی با یک دستمال تمیز پاک کنید، سپس محل خارش یا نیش را با آب و صابون تمیز کنید و یک کرم آنتی بیوتیک روی آن بزنید. همچنین شما می‌توانید با قرار دادن یخ روی آن، درد نیش را کمتر کنید.

درمان نیش حشرات در کودکان


بسیاری از نیش‌های حشرات برای کودک مشکلات پوستی مانند خارش ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید برای توقف خارش، لوسیون‌های آنتی هیستامین بر روی محل بزنید. همچنین می‌توانید برای درمان نیش حشرات در کودکان، از داروهایی مانند استامینوفن یا آنتی هیستامین برای کمک به کاهش درد و خارش پوست کودک خود استفاده کنید.

بیشتر علائم نیش‌های حشرات باید در عرض چند ساعت یا چند روز از بین بروند. با این حال، اگر تورم، قرمزی یا درد بدتر شد و یا اگر کودک شما تب، خارش یا خستگی و ضعف را تجربه کرد، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. حشرات خاصی مانند پشه‌ها و کنه‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند ویروس نیل غربی، ویروس زیکا و بیماری لایم را انتقال دهند.

روش‌های پیشگیری از گزش کودکان توسط حشرات

با پیروی از چند روش ساده می توانید به کودکان کمک کنید که کمتر هدف نیش حشرات باشند.

به کودکتان خارج از خانه لباس‌های رنگ روشن نپوشانید. از استفاده از صابون‌های بسیار معطر و یا لوسیون‌های خوشبو و با طعم‌های شیرین اجتناب کنید. اطمینان حاصل کنید کودکتان هنگام بازی در بیرون از خانه، کفش پوشیده است. دست‌ها و بازوها را تا حد امکان بپوشانید. از اسپری حاوی مواد دفع کننده حشرات استفاده کنید. شما همچنین باید به فرزندتان آموزش دهید تا از حشرات دور باشد و هرگز سعی نکند حشرات را لمس کند. حشراتی که نیش می‌زنند مانند مورچه‌های آتشین، زنبور و زنبور گاوی را به او نشان دهید و از او بخواهید از این حشرات دور باشد. سعی کنید تعداد حشرات را در خانه خود کاهش دهید و حیاط خانه را برای کودکتان به محیطی امن تبدیل کنید. برای جلوگیری از حضور پشه‌ها، باید اطمینان حاصل کنید که در حیاط شما هیچ آب راکدی وجود نداشته باشد.


سخن آخر ستاره با پدر و مادرها ...

زمانی که متوجه نیش حشره‌ای بر پوست کودک خود شدید، در صورتی که علائم واکنش‌های آلرژیک را در کودک مشاهده کردید، سریعاً او را نزد پزشک ببرید. در غیر اینصورت، می‌توانید با درمان‌های خانگی اقدام به درمان نیش حشرات در کودکان کرده و از میزان درد و خارش محل نیش کم کنید.

برگرفته از: childrens

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته