از «قرمزپوشی پایان هفته بورس تحت فشار دو عامل» تا «آمار واردات نفت هند از ایران پس از آغاز فشارهای جدید آمریکا»


از «قرمزپوشی پایان هفته بورس تحت فشار دو عامل» تا «آمار واردات نفت هند از ایران پس از آغاز فشارهای جدید آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سرگردانی بازار سهام از بالا گرفتن مجدد آتش جنگ تجاری، پاسخ چین به شعله ور شدن «بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصاد»، کاهش قیمت نفت با احتمال تسهیل تحریم های نفتی ایران، آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان می‌شود، سکه تمام به کانال 2,500,000 تومانی بازگشت، یورو در بازار آزاد پایین‌تر از 9000 تومان قیمت خورد و گرانی 1.5...

از «قرمزپوشی پایان هفته بورس تحت فشار دو عامل» تا «آمار واردات نفت هند از ایران پس از آغاز فشارهای جدید آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سرگردانی بازار سهام از بالا گرفتن مجدد آتش جنگ تجاری، پاسخ چین به شعله ور شدن «بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصاد»، کاهش قیمت نفت با احتمال تسهیل تحریم های نفتی ایران، آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان می‌شود، سکه تمام به کانال ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومانی بازگشت، یورو در بازار آزاد پایین‌تر از ۹۰۰۰ تومان قیمت خورد و گرانی ۱.۵ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ اتوماتیک را در بر دارد.

قرمزپوشی پایان هفته بورس تحت فشار دو عامل

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با کاهش 1343 واحدی معادل 1.21 درصد به رقم 109 هزار و 505 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 406 واحدی معادل 1.21 درصد به رقم 33 هزار و 97 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 195 واحدی معادل 1.06 درصد، عدد 18 هزار و 332 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 140 واحدی معادل 1.06 درصد به رقم 13 هزار و 175 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2001 واحد کاهش معادل 1.65 درصد را رقم زد و به سطح 119 هزار و 202 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1297 واحد کاهش معادل 1.59 درصد به رقم 80 هزار و 32 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 1092 واحد کاهش معادل 0.49 درصد همراه بود و عدد 221 هزار و 196 واحد را به نمایش گذاشت. روز گذشته، تشدید فشار فروش بخشی برای تامین نقدینگی «پارس» (پتروشیمی پارس) در کنار افت قیمت فلزات جهانی (روی و مس و سرب به کف یکساله) عوامل فشار بر شاخص کل بورس بودند.

از «قرمزپوشی پایان هفته بورس تحت فشار دو عامل» تا «آمار واردات نفت هند از ایران پس از آغاز فشارهای جدید آمریکا»

سرگردانی بازار سهام از بالا گرفتن مجدد آتش جنگ تجاری

روز چهارشنبه، پس از این‌که اعلام تعرفه‌های جدید بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین، دو اقتصاد اول دنیا را به سوی یک جنگ تجاری تمام‌عیار سوق داد، با سقوط سهام چین بازارهای آسیایی به هم ریخت و شاخص‌های وال‌استریت هم در ساعات آسیایی ۱ درصد سقوط کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۱.۱ درصد سقوط کرد. این شاخص در دو جلسه قبلی سود خوبی به دست آورده بود. در بازار سهام چین، شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ، با سقوط سنگین ۱.۶۵ درصدی روبرو شد و شاخص کامپوزیت شانگهای، تا ۱.۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. در ساعات تجارت آسیایی، شاخص ای‌مینی داوجونز ۱ درصد سقوط کرد و ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ هم ۰.۸ درصد پایین آمد. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۶۵ درصد افت کرد و نیکی ژاپن ۱.۴ درصد سقوط کرد. در بازار ارز، ین نرخ خود را در برابر همتایان خود بهتر کرد. دلار با عقب‌نشینی از بالاترین‌ میزان ۲ ماهه ۱۱۱.۳۵۵ ین، به ۱۱۱.۰۶ ین رسید. یورو ۰.۱۵ درصد افت کرد و به ۱۳۰.۲۳ ین رسید. به نقل از مهر، دلار استرالیا هم ۰.۶ افت کرد و به نرخ ۰.۷۴۱۴ دلار رسید. یوآن چین ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و به سوی ثبت پایین‌ترین نرخ ۱۱ ماهه خود پیش رفت.

پاسخ چین به شعله ور شدن «بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصاد»

وزارت بازرگانی چین طرح آمریکا برای اعمال تعرفه های بیشتر بر روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را کاملا غیرقابل قبول خواند و وعده داده است که برای دفاع از منفع ملی چین، آمریکا باید انتظار اقدام متقابل را داشته باشد. پکن ضمن غیر معقول خواندن اقدامات واشنگتن، هشدار داد که ایالات متحده با سیاست های حمایتگرایانه و حملات دائمش به تجارت آزاد، ابتدا به خود لطمه میزند. این وزارتخانه افزود:"در عین حال، ما از جامعه بین المللی می خواهیم که با هم کار کنند تا قوانین تجارت آزاد و سیستم تجارت چند جانبه را حفظ کنند و به طور مشترک با هژمونی تجاری مخالفت کنند."در روز سه شنبه، دولت ترامپ لیستی از کالاهای وارداتی چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را منتشر کرد که قصد دارد ۱۰ درصد تعرفه بر آن وضع کند. این اقدام می تواند گامی دیگر در جهت آنچه پکن "بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصاد" نامیده است، باشد.

کاهش قیمت نفت با احتمال تسهیل تحریم های نفتی ایران

روز گذشته، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز سه شنبه، ۱.۶۶ دلار کاهش یافت و ۷۷.۲۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۶۵ سنتی، بشکه ای ۷۳.۴۶ دلار صورت گرفت. دلایل کاهش قیمت نفت در این روز، احتمال تسهیل تحریم های نفتی ایران، تهدید دوباره ترامپ به افزایش بیشتر تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از چین، و بازگشایی یکی از پایانه های کلیدی لیبی عنوان شده است.

آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان می‌شود

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت خام آمریکا به ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ می‌رسد که بالاتر از ۱۱.۷۶ میلیون بشکه در روز است که در گزارش دورنمای ژوئن برآورد شده بود. طبق پیش‌بینی مقامات اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۲ میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود که در صورت محقق شدن، آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان خواهد شد. به گفته منابع آگاه، تولید نفت خام آمریکا از فوریه بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز مانده است در حالی که عربستان سعودی – بزرگترین صادرکننده نفت اوپک – ماه گذشته به منظور کنترل رشد قیمتها، تولیدش را افزایش داد و حدود ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز تولید کرد.

سکه تمام به کانال ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومانی بازگشت

روز چهارشنبه، بهای سکه تمام طرح قدیم با افت ۹۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، به قیمت ۲,۵۶۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید، ۲,۶۶۲,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۷۸ هزار تومان ارزان‌تر می باشد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز، با افت ۳۵ هزار تومان به رقم ۱,۳۱۵,۰۰۰ تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۶۸۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. هر سکه یک گرمی نیز تغییر خاصی نداشته و در سطح ۳۹۵ هزار تومان خرید و فروش شده است.

یورو در بازار آزاد پایین‌تر از ۹۰۰۰ تومان قیمت خورد

بازار آزاد ارز در معاملات روز چهارشنبه، با کاهش قیمت ارز‌های پرطرفدار مواجه شد. کاهش قیمتی که از روز قبل تحت تأثیر سیگنال کاهشی از بازار ثانویه، رقم خورده است و روز چهارشنبه نیز شاهد افت دلار آمریکا در محدوده ۷۷۰۰ تومان بودیم. همچنین هر یورو نیز با کاهش بیش از ۲۰۰ تومان به رقم ۸۹۲۹ تومان رسید. این ارز در روز‌های اخیر از مرز ۱۰ هزار تومان نیز عبور کرده بود. همچنین هر پوند انگلیس در بازار آزاد، ۱۰۰۹۵ تومان قیمت گذاری شد که این رقم نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۲۳۰ تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد. هر درهم امارات نیز با افت ۵۰ تومان به رقم ۲۰۷۲ تومان رسید. بهای درهم به دلیل برابری ثبات دلار به درهم در عدد۶۷/ ۳، برای فعالان بازار، اهمیت بالایی دارد، زیرا با توجه به آن، ارزش دلار به ریال را می‌توان تخمین زد. در بازار دیروز، دلار کانادا و استرالیا نیز حدود ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب به قیمت‌های ۵۷۹۰ و ۵۶۳۵ تومان معامله شد.

اقتصاد هند از فرانسه پیش افتاد و به زودی آمریکا را نیز کنار خواهد زد

براساس آمار جدید بانک جهانی، هند به ششمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است و با عبور از فرانسه، این کشور را با یک پله سقوط به جایگاه هفتم رانده است. تولید ناخالص داخلی (GDP) هند در پایان سال 2017 به 2.597 تریلیون دلار رسیده است. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی فرانسه 2.582 تریلیون دلار بوده است. هند در ده سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را دو برابر کرده است، اما با جمعیت 1.34 میلیارد نفری که 20 برابر بیشتر از جمعیت فرانسه است، این کشور اروپایی کماکان دارای استانداردهای بهتری برای زندگی است. با پیش بینی رشد 7.3 درصدی در دو سال آینده، هند در حال تبدیل شدن به سریع ترین اقتصاد در حال رشد جهان است. بانک جهانی پیش بینی می کند سرعت رشد اقتصادی در این کشور تا سال 2019_2020 تا 7.5 درصد افزایش خواهد یافت. آیهان کوز، مدیر گروه چشم انداز توسعهِ بانک جهانی، گفت: "اقتصاد هند (امروز) قوی، مقاوم و دارای پتانسیل رشد پایدار است." رانندگان اصلی اقتصادی هند "مصرف خصوصی قوی و تقویت سرمایه گذاری" هستند. شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی HSBC در لندن گزارش داده که هند می تواند در ده سال آینده با پشت سر گذاشتن ژاپن و آلمان به سومین اقتصاد جهان تبدیل شود. شرکت مشاوره مالی «پرایس واتر هاوس کوپرز» با این پیشبینی موافق است. در سال گذشته، این شرکت پیش بینی کرد که طی سه دهه آینده، اقتصاد جهانی تحت تأثیر چین قرار می گیرد و ایالات متحده جایگاه اقتصادی خود را از دست خواهد داد و از هند عقب خواهد افتاد.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱.۵ میلیون تومان گران شد

معاملات روز گذشته بازار خرید و فروش خودرو همانند روزهای قبل رونقی نداشت و همچنان مردم در انتظار ثبات بازار و حتی ارزانی خودرو هستند. این امر در حالی است که فعالان بازار خودرو معتقدند خودروسازان عرضه محصولات خود را در بازار افزایش نداده و همین موضوع خود یک مانع اساسی برای کاهش قیمت خودرو است. در حال حاضر قیمت پژو207 اتوماتیک به رشد یک میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت ٧٢ میلیون و 500 هزار تومان، پژو405جی‌ال‌ایکس با رشد 800 هزار تومانی با قیمت ٣٥ میلیون و 500 هزار تومان و پژو206 صندوق‌دار با افزایش 200 هزار تومانی با قیمت ٤٦ میلیون و 300 هزار تومان به‌فروش می‌رسد. پژو206 تیپ ٢ هم با کاهش 400 هزار تومانی با قیمت 40 میلیون و 200 هزار تومان و پراید ١١١ با کاهش 100هزار تومانی با قیمت ٢٥ میلیون و 500هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. /تسنیم

بازار اوراق مسکن؛ احتیاط «تسه»ها در کانال جدید

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 69 هزار و 299 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 70 هزار تومانی هستیم. با وجود قرار داشتن در تابستان (فصل اوج تقاضای مسکن) اما آمارها از تقویت سمت عرضه اوراق، مانع از رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها است. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در 3 ماه ابتدای سال در سطح 64 هزار و 318 تومان، اما از ابتدای تیر میانگین در سطح 67 هزار و 854 تومان قرار گرفت. در معاملات مسکندر ماه‌های اخیر شاهد تشدید روند صعودی قیمت مسکن و ثبت رشد بیش از ۸ درصدی ماهانه اردیبهشت و خرداد، همگام با ورود نقدینگی و عدم شفافیت در بازار مسکن بودیم. برای کاهش نوسانات قیمت مسکن، طرح‌هایی از جمله راه‌اندازی بورس مسکن و اولویت ساخت واحدهای زیر ۸۰ متر مورد بررسی است.

«تحویل فوری»؛ تنها راه فروش خودروی خارجی

روز گذشته احمد فاردار، مدیرکل نظارت بر کالای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرده که از ۳۰ خردادماه امسال براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، یک‌هزار و ۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو مشمول ممنوعیت واردات قرار گرفت. وی اضافه کرده که در این شرایط، پیش‌فروش برای «نمایندگی‌های مجاز» نیز فاقد وجاهت است و از تاریخ یاد شده به بعد، هر‌گونه پیش‌فروش خودروی خارجی غیرقانونی است و مشتریان نباید اقدام به خرید کنند زیرا احتمال تحویل خودرو به طور تقریبی صفر است.» به نقل از دنیای اقتصاد، وی ادامه داد: تنها راهی که برای فعالیت این شرکت‌ها باقی می‌ماند، «تحویل فوری» خودروهاست که برای آن منعی وجود ندارد اما هرگونه تعهد مدت‌دار که هیچ ضمانتی به اجرای آنها نیست، شیوه خطرناکی است و مشتریان را از این شیوه باز می‌داریم. وی تاکید کرد: در شیوه تحویل فوری خودرو نیز مشتریان باید هوشیار باشند و ترجیح این است که خودرو به رویت مشتری برسد و حتی شماره شاسی خودرو را نیز در قرارداد عنوان کنند و پس از آن مراحل اداری پلاک شدن خودروها انجام شود.فاردار ادامه داد: گزینه تحویل فوری فقط برای نمایندگی‌های مجاز واردکننده پیش‌بینی شده است و مشتریان می‌توانند به آنها اعتماد کنند اما برای شرکتی که زیرمجموعه یک شرکت صنفی است، حتی تعهد یک‌ماهه نیز جای ریسک دارد.

آمار واردات نفت هند از ایران پس از آغاز فشارهای جدید آمریکا

آخرین آمار نشان می دهد که برای نخستین بار پس از آغاز فشار های جدید آمریکا بر هند ، واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژوئن (11 خرداد-9 تیر) 15.9 درصد کاهش یافته است. به نقل از روزنامه «تایمز او ایندیا»، هند در مدت یاد شده 592 هزار و 800 بشکه نفت خام در روز از ایران نفت وارد کرد درحالی که این میزان برای ماه قبل از آن 700 هزار و 200 بشکه نفت خام بوده است. هند که پس از چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است از پالایشگاه های این کشور خواسته است تا به دنبال منابع جایگزین باشند،زیرا هند ممکن است مجبور شود واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد. آمریکا در ماه مه (اردیبهشت ) پس از خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران، تهدید کرد که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...