ضرورت تأمین حقابه دشت مغان از رود ارس


ضرورت تأمین حقابه دشت مغان از رود ارس

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: حقابه دشت مغان و اهالی پرتلاش این منطقه از رود ارس باید به شکل کامل برآورد و تأمین شود تا اهالی در کشت و زرع خود دچار مشکل نشوند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید«حسن عاملی» در دیدار با وزیر نیرو در اردبیل اظهار کرد: بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی شاهد هستیم که ضرورت دارد به اشکال مختلف و با روش الزام کشاورزان را به استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری سوق دهیم تا بیش از این در این بخش اسراف که از آن به عنوان گناه کبیره یاد می‌شود اتفاق نیفتد.

وی ضرورت همکاری نزدیک مدیران استانی را در الزام کشاورزان برای اجرای طرح‌های آبیاری مدرن و مکانیزه یادآور شد و خاطرنشان کرد: استاندار اردبیل و مدیران و مسئولان بخش آب و خاک باید به شکل تمام قد از این برنامه اصلاحی حمایت کرده و زمینه عملیاتی شدن آن را در بهترین شرایط فراهم کنند.

امام جمعه اردبیل استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی و علمی را در بکارگیری تجهیزات مناسب آب شیرین کن در سطح ملی و استانی یادآور شد و گفت: ما با روش‌های ابتکاری نظیر استفاده از چمن‌های مصنوعی به جای هدررفت آب در چمن طبیعی می‌توانیم جلوی مصرف بی‌رویه آب را گرفته و در حل این بحران پیشقدم شویم.

عاملی به آمار نگران‌کننده مصرف ایرانیان در حوزه آب، برق، گاز و بنزین اشاره کرد و افزود: با توجه به اتمام منابع فسیلی و زیرزمینی باید از هم‌اکنون چرخه هسته‌ای و توانمندی‌هایمان را در این بخش توسعه دهیم تا نسل‌های آینده با بهره‌گیری از توان هسته‌ای بتوانند انرژی مورد نیاز خود را به بهترین شکل تأمین کنند.

وی از وزارت نیرو و دست‌اندرکاران حوزه آب و برق خواست تا در شفافیت افکار عمومی و باز کردن گره ذهنی افراد جامعه در برابر طرح مسایل کاملاً کذب و دروغین اقدامی عملی انجام داده و به اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها و منابر روحانیون در مناسبت‌های مختلف بها دهند.


نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عده‌ای با تولید یک شایعه بی‌پایه و اساس نه تنها اعتماد مردم را مخدوش می‌کنند بلکه به برخی ناآرامی‌ها و بحران‌ها دامن می‌زنند که نمونه‌ آن را در حوادث اخیر خرمشهر و آبادان شاهد بودیم که بنده پیشنهاد می‌کنم در کشور ستاد مقابله با جنگ روانی شکل گیرد.

عاملی تصریح کرد: ما از وزیر نیرو انتظار داریم حقابه دشت مغان را از ارس براساس نیاز اهالی منطقه تأمین کرده و بدون این‌که به این حقابه صدمه و لطمه‌ای وارد شود سهم 500 میلیون مترمکعبی شمال استان به بهترین شکل تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز معلوم نیست که برای دشت اردبیل و تأمین آب شرب آن در سال‌های آینده از کجا و کدام منبع تأمین آب اتفاق خواهد افتاد به طوری که در دشت اردبیل برخی چاه‌ها حتی به نقطه اسیدی رسیده و غیرقابل شرب است.

امام جمعه اردبیل افزایش جمعیت شهر اردبیل را در سال‌های آینده تا 800 هزار نفر برشمرد و افزود: ما در جنوب استان اردبیل آب فراوان داریم اما سهم‌مان هنوز از حوضه آبریز قزل اوزن با اولویت تأمین آب شرب و کشاورزی و صنعت خلخال و کوثر مشخص نشده است.

عاملی تصریح کرد: در این زمینه نیز باید به شکل عادلانه سهم جنوب استان اردبیل از حوضه آبریز قزل‌اوزن مشخص شود تا بیشتر از این اهالی جنوب استان با دغدغه تأمین آب روبرو نشوند.

وی اجرای طرح‌های فاضلاب را در مناطق مختلف استان در کنار تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی و عشایری یادآور شد و تصریح کرد: سد گیوی که در طول سال سرریز می‌کند متأسفانه پایاب نداشته و زارعین و باغداران منطقه برای افزایش تولید محصولات خود به شدت نیازمند تأمین منابع آب مورد نیاز هستند و انتظار می‌رود با عنایت وزیر نیرو هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف پایاب سد گیوی اقدامی عملیاتی انجام شود.

عاملی گفت: ما برای عبور از بحران اقتصادی موجود راه چاره‌ای جز جذب کمک‌های بخش خصوصی در تقویت تولید و توانمندی اقتصادی نداریم و ضرورت دارد در تأمین زیرساخت‌ها به ویژه شهرک‌های صنعتی برق مطمئن هم‌چنین آب و منابع گاز تأمین شده و سرمایه‌گذاران با رغبت و انگیزه بیشتر در این بخش حضور پیدا کنند.

وی احداث پست فوق توزیع 62 کیلوولت را در اردبیل ضروری اعلام و خاطرنشان کرد: شما در حساس‌ترین وزارتخانه و در رأس امور قرار گرفته‌اید و قطعاً با مدیریت شایسته خود در بخش آب و برق و اقداماتی که در حل بحران‌ها و برخی مشکلات داشتید قطعاً برای استان اردبیل منابع خوبی را تأمین خواهید کرد تا طرح‌های صنعت آب و برق به سرعت تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

امام جمعه اردبیل با اشاره به اهمیت تکمیل شبکه و پایاب سد سبلان هم‌چنین بهره‌برداری از سد احمد بیگلو گفت: مشگین‌شهر از استعداد خوبی در حوزه باغداری برخوردار است و با تکمیل و بهره‌برداری از سدها و پایاب آن‌ها در این منطقه رضایت اهالی بیش از پیش فراهم خواهد آمد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟