گزارش تسنیم از «مناظره» امروز شبکه یک؛ چرا «مناظره» از مستطیل‌سبز به بازار مسکن رسید؟


گزارش تسنیم از «مناظره» امروز شبکه یک؛ چرا «مناظره» از مستطیل‌سبز به بازار مسکن رسید؟

موضوع مناظره باید کاملاً مشخص و دارای دیدگاه‌های کاملاً متفاوت و متضاد باشد؛ مثلاً اینکه عملکرد کی‌روش به عنوان سرمربی خوب بوده یا نه! شاید موضوع بهتری برای برگزاری یک مناظره باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، پس از مناظره‌های انتخاباتی سال 92، صداوسیما به این نتیجه رسید تا موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که مورد بحث قرار می‌گیرد را توسط اساتید، صاحب‌نظران و مدیران مربوطه، بررسی کند. به همین خاطر برنامه «مناظره» به تهیه‌کنندگی علیرضا اسکندری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما راهبری شد که در ابتدای راه با یک کنداکتور وسیع‌تر روی آنتن می‌رفت و چندی است در استودیوی 13 ساختمان پخش معاونت سیما حوالی ساعت 10:45 صبح با اجرای مرتضی حیدری به مدت 70 دقیقه روی آنتن می‌رود. البته تنوع دکور و ساعت پخش بر روی دیدگاه اجرا هم تأثیر گذاشته و کارشناسان و مسئولان در حضور تعدادی از مردم و خبرنگاران درباره موضوعات و مسائل هم‌فکری و به تعبیر برنامه‌ای، در قالب مناظره، مباحث را واکاوی و اصطلاحاً موضوعات را از ابعاد مختلف به چالش می‌کشند. برای بررسی بهتر این برنامه به پشت صحنه «مناظره» شبکه یک رفتیم تا از نزدیک با عوامل و مجری این برنامه به گفتگو بنشینیم. ولی وقتی وارد استودیو شدیم خبری از بررسی عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه نبود. خبری که دو روز گذشته بر روی خروجی بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. این اتفاق شاید برخی از حاضرین را هم شوکه کرده بود به همین خاطر با علیرضا اسکندری تهیه‌کننده برنامه «مناظره» به خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت:

گزارش تسنیم از «مناظره» امروز شبکه یک؛ چرا «مناظره» از مستطیل‌سبز به بازار مسکن رسید؟

علیرضا اسکندری تهیه کننده برنامه «مناظره»

فدراسیون فوتبال نماینده‌ای برای «مناظره» نفرستاد

"فدراسیون فوتبال قرار بود نمایندگانی را برای مناظره در این برنامه دعوت کند تا عملکرد تیم ملی ایران را در ابعاد مختلف و مسائلی که این روزها درباره این تیم و آینده‌اش با مربیگری کارلوس کی‌روش مطرح می‌کنند مورد بررسی قرار دهیم اما به یک باره اعلام کردند که آمادگی ندارند؛ به همین خاطر مناظره درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران را به یک فرصت دیگری موکول کردیم. البته از آنجائیکه خیلی دیر این خبر را به ما دادند ما در بین اولویت‌های موضوعی به مسئله مسکن که جزو التهابات اقتصادی این روزهای جامعه به شمار می‌رود، به پرداخت مسئله اقتصادی مسکن رسیدیم و از کارشناسان دعوت کردیم".

گزارش تسنیم از «مناظره» امروز شبکه یک؛ چرا «مناظره» از مستطیل‌سبز به بازار مسکن رسید؟

«مناظره» باید در عین چالش به راهکار برسد

او به وجود اتاق فکری از صاحب‌نظران، پژوهشگران و مدیران مربوطه در دانش و اقتصاد سازمان صداوسیما برای تولید چنین برنامه‌ای اشاره کرد و افزود: موضوعات و حتی پرداخت‌ها از دل بررسی‌ها و گفتمانی که اتاق فکر برنامه «مناظره» در طول هفته دارند، بیرون می‌آید. ما پژوهش‌های متعددی داریم تا به یک موضوع متناسب با مسائل روز دست پیدا کنیم که هم دغدغه مردمی است و هم مشکلات جامعه را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد. یعنی هم برنامه ما بتواند راهکاری برای برون رفت از این مشکلات و معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد و هم مباحث مدنظر مردم، جامعه و صاحب‌نظران و کارشناسان به سمع و نظر مدیران ارشد دولتی و حکومتی ما برسد.

همیشه سعی کرده‌ایم روی خط قرمزها حرکت کنیم

اسکندری در پاسخ به این سوال که آیا مخاطبین می‌توانند منتظر بررسی موضوع مفاسد اجتماعی و اقتصادی(اختلاس‌گران) و یا افسارگسیختگی و معضلات فضای مجازی باشند، خاطرنشان کرد: رویکرد برنامه «مناظره» این است که به عمده موضوعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌پردازد البته مسائلی که بیش از همه ارجحیت داشته باشند. اگر ضرورت پرداخت داشته باشند در اتاق فکر و میان پژوهشگران ما مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و به صحنه اجرا می‌آید. همیشه مناظره سعی کرده روی خط قرمز حرکت کند یعنی برخی از موضوعات و مسائل تا جایی که امکان داشته‌اند و برخی از نهادها و افراد را مورد تخریب و سوء ظن قرار نداده، مطرح شده است. چرا که برای ما از هر چیزی مهمتر رعایت اخلاق حرفه‌ای است و قرار نیست به هر قیمتی مبحثی مورد چالش قرار گیرد که فرد یا افراد و یا سازمان‌هایی را مورد اتهام و سوء ظن، قرار دهیم.

*بعد از تهیه‌کننده با میهمانان برنامه اساتیدی همچون علی دینی ترکمانی اقتصاددان، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی، مرتضی بکی حسکویی و افشین پروین‌پور از کارشناسان اقتصادی دیداری داشتیم و در جریان این خوش و بش‌ها با مرتضی حیدری مجری با سابقه صداوسیما که از ابتدا اجرای برنامه‌های «پایش» و «مناظره» را برعهده داشت که البته چندی است حضور به خاطر مشغله‌های خبری در برنامه «پایش» کمرنگ شده است.

گزارش تسنیم از «مناظره» امروز شبکه یک؛ چرا «مناظره» از مستطیل‌سبز به بازار مسکن رسید؟

برخی از خط قرمزها به صداوسیما تحمیلی است

مرتضی حیدری هم درباره اینکه چقدر به برنامه «مناظره» اجازه می‌دهند فراتر از سانسورها و خط قرمزها حرکت کند، به خبرنگار تسنیم تأکید کرد: در تلویزیون چیزی به نام خط قرمز به آن مفهومی که نتوانیم به موضوعی ورود کنیم، وجود ندارد. نه الان و نه در گذشته! خط قرمزهای ما همان خط قرمزهایی است که در همه جای دنیا رعایت می‌شود و این خطوط به منافع ملی و امنیت ملی برمی‌گردد. منتها اینکه شما از امنیت ملی و منافع ملی چه تعریفی داشته باشید یک تعریف حداکثری یا حداقلی باشد آن وقت یکسری خطوط قرمزی را بوجود می‌آورد که بسیاری از این‌ها واهی هستند و واقعیت ندارد. یعنی بسیاری از این نکاتی که به عنوان خطوط قرمز می‌شناسیم ملاحظات شخصی گوینده، سردبیر، تهیه‌کننده و مدیران شبکه‌ها و حتی برخی از مدیران ارشد صداوسیماست. خیلی از اوقات ما در پرداخت موضوعات محافظه‌کاری می‌کنیم و بعد این نوع انگاره سلیقه‌ای را به حساب خط قرمز صداوسیما می‌گذاریم.

عبور از خط قرمزهای واهی، انتظار مردم از ماست

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در عین برخورداری از منطق روشن و قابل دفاع، با مدل‌های رسانه‌ای آشنا نیستیم، تصریح کرد: اگر خط قرمز هم وجود داشته باشد به نظرمن شاید در بدترین حالت ممکن، 5 درصد از موضوعات در حوزه‌های مختلف قابلیت پرداختن به آن‌ها وجود ندارد و 95 درصد از موضوعات را می‌توانیم بپردازیم. حتی درباره حضور افراد و جریان‌های سیاسی، اجتماعی، اساتید دانشگاه، روشنفکران و طیف‌های درون نظام و حتی خارج از نظام امکان حضور آن‌ها در تلویزیون حتی در برنامه‌های زنده وجود دارد. چون ما از منطق روشنی در موضوعات مختلف برخورداریم چه به لحاظ قانون اساسی و رویکردهایی که نظام دنبال می‌کند و چه به لحاظ تصمیماتی که در مجموعه حاکمیت گرفته می‌شود. منتها در بسیاری از مقاطع زمانی با مدل‌های رسانه‌ای آشنا نیستیم، محافظه‌کاری شکل می‌گیرد و این هزینه کردن از رسانه ملی، ظلم به صداوسیماست. اگر ما این جسارت همراه با تعقل را چاشنی برنامه‌سازی‌هایمان کنیم به نظرم می‌توانیم از این خط قرمزهای واهی عبور کنیم و این چیزی است که قاطبه مردم از ما انتظار دارند.

«مناظره» فوتبالی برگزار نشد، چون میهمانان نیامدند

مجری برنامه «مناظره» در پاسخ به این سوال که چندی است می‌گویند چرا رسانه ملی درباره اختلاسگران، فساد اجتماعی و اقتصادی و برخی از موضوعات فرهنگی، برنامه چالشی و یا مناظره‌ای برگزار نمی‌کند، اظهار کرد: ما الان 150 موضوع کارشناسی شده در اتاق فکر برنامه «مناظره» داریم که راجع به آن محورها و حتی میهمانانی که باید در برنامه حضور پیدا کنند هم به جمع‌بندی رسیده‌ایم. اما برای اجرا باید فرآیندی را طی کند که علت اصلی نرسیدن یکسری از این محورها به مرحله اجرا، محدودیت زمان است. یا مواقعی هم مثل این هفته که قرار بود به مسئله عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه بپردازیم اما به جهت مهیا نشدن حضور برخی از میهمانان و یا به تعبیر دیگری موضوعاتی که اولویت و ارجحیت بیشتری نسبت به این مسئله داشتند، به منصه عمل نرسید و موضوع مسکن جایگزین شد.

گزارش تسنیم از «مناظره» امروز شبکه یک؛ چرا «مناظره» از مستطیل‌سبز به بازار مسکن رسید؟

پرداختن به عملکرد کی‌روش، مناظره بهتری است

وی در ادامه اضافه کرد: به نظرم موضوع فوتبال آنقدر اولویت پرداخت مناظره‌ای نداشت؛ چرا که امروز عمده مردم در جامعه و صاحب‌نظران در مجموع از عملکرد تیم ملی ایران در جام جهانی رضایت داشته‌اند. مناظره جایی شکل می‌گیرد که بر سر یک موضوعی مخالف و موافق جدی وجود داشته باشد. موضوع مناظره باید کاملاً مشخص و دارای دیدگاه‌های کاملاً متفاوت و متضاد باشد. مثلاً اینکه عملکرد کی‌روش به عنوان سرمربی خوب بوده یا نه! شاید موضوع بهتری برای برگزاری یک مناظره باشد.

پول‌های هنگفت به مجریان نباید از جیب دولتی باشد

حیدری در پاسخ به این سوال که می‌دانید چندی است برخی از بازیگران وارد بحث اجرا شده‌اند و مبالغی حتی روزانه 25 میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند، اذعان کرد: اینکه کسی با سابقه بازیگری وارد مقوله اجرا بشود، این کار فی‌نفسه اشکالی ندارد. یعنی در واقع باید یک مجری، به قواعد و ویژگی‌های طراز یک مجری واقف باشد آن وقت اجرای او در تلویزیون با هر شغلی که دارد، بلامانع است. حتی اینکه برخی می‌گویند این مجری که 25 سال است کار اجرا انجام می‌دهد آیا به این مجری کم سابقه اما بازیگر ارجحیت دارد هم تحلیل درستی نیست، باید ببینیم برنامه‌ای که طراحی شده چه ویژگی‌هایی دارد از مجری چه انتظاراتی می‌رود آیا مجری می‌تواند آن انتظارات را برآورده کند. در وهله بعدی هم اسپانسرها هم پول خودشان را بدهند نه از جیب دولت، اشکالی ندارد. اما موضوع این است که برخی از اسپانسرها از منابع دولتی به اسم خصوصی این مبالغ هنگفت را تأمین می‌کنند؛ این اتفاق مورد مسئله ماست. اگر اسپانسری دست خودش را داخل جیبش می‌کند و این برنامه‌ها را با هر مبلغی تولید می‌کند، هیچ ایرادی ندارد، منتها بسیاری از این اسپانسرها ماهیت دولتی دارند و حق ندارند از حساب دولت با چنین مخارج هنگفتی برنامه بسازند.

گزارش تسنیم از «مناظره» امروز شبکه یک؛ چرا «مناظره» از مستطیل‌سبز به بازار مسکن رسید؟

شروع مناظره و تحلیل کارشناسان...

رفته رفته ساعت به یازده صبح نزدیک می‌شد و «مناظره» درباره راه‌های حمایت از مردم در بازار مسکن کار خودش را آغاز کرد. در بخش نظرسنجی این برنامه این پرسش مطرح شده بود که «آیا موافقید دولت از معاملات سوادگرانه در بازار مسکن مالیت ویژه بگیرد؟ 1- بله؛ 2- خیر.» و صاحب‌نظران و کارشناسان درباره این موضوع بحث‌های متعددی داشتند که واقعاً آنقدر برخی از بخش‌های مناظره، مسائل با طراوت مطرح می‌شد که برای مخاطبین هم جذاب شده بود. دینی ترکمانی اعتقاد داشت دولتمردان بایستی بافت‌‌های فرسوده را در قالب یک برنامه جامع توسعه شهری و نه جزیره‌ای، سامان بدهند. همچنین بکی حسکویی هم موضوع رشد افسارگسیخته نقدینگی را به میان آورد که باعث افزایش قیمت مسکن شده است. عبده تبریزی هم خروج آمریکا از برجام را عامل مهم تشدید این افزایش قیمت‌ها و سوداگری‌های بازار مسکن می‌دانست. اما پروین‌پور برخلاف همه کارشناسان، دولت را مقصر این اتفاقات می‌داند که بازار مسکن را رها کرده‌اند و این سوداگری در عین بی‌مدیریتی و بی‌تدبیری دولتمردان جولان داده می‌شود. حتی خبرگان و زبدگان این عرصه پیش از این هشدارهایی به دولت مبنی بر رسیدن به این شرایط بحرانی داده بودند ولی همیشه آن‌ها تماشاگر این اتفاقات بوده‌اند.

گزارش تسنیم از «مناظره» امروز شبکه یک؛ چرا «مناظره» از مستطیل‌سبز به بازار مسکن رسید؟

بحث‌های جدی و بگو مگوهای کارشناسان

در بخش دوم برنامه «مناظره» که به بحث آزاد اختصاص دارد عبده تبریزی پاسخ پروین‌پور را داد و گفت هیچ‌وقت دولت نظاره‌گر این ماجراها نبوده و همیشه در این میدان‌های بحرانی، مسئولانه حضور داشته است. البته بکی حسکویی هم اعتقاد داشت که دولت بیش از اینکه جانب عرضه را بگیرد به تقاضا توجه کرد. دولتمردان ما باید امروز بیش از همیشه پتانسیل‌های بازار سرمایه را درنظر بگیرند. به دولتی بودن مسکن مهر هم انتقاد کردند و گفتند باید به بخش خصوصی بیشتر اجازه ورود به این مسائل را بدهیم. اما پروین‌پور کارشناس مسائل اقتصادی دوباره تحلیل خودش را تکرار کرد و گفت این التهابات و آشفتگی بازار نتیجه بی‌تدبیری و ارائه سیاست‌های غلط دولت‌هاست. ما باید برای حل و فصل مشکلات مستأجرین اندیشه‌ای به موقع داشته باشیم؛ این کار شاید با اختصاص مالیات به خانه‌های خالی، مالکین بیش از یک خانه و منازل لوکس تا حدود زیادی برطرف شود. البته پروین‌پور در پاسخ به یکی از سوالات بینندگان به نظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه التهابات بازار سیاسی است، واکنش نشان داد و گفت: هیچ‌کدام از این التهابات سیاسی نیستند و به قبل از خروج آمریکا از برجام برمی‌گردد. باید باور کنیم که دولتمردان ما به وظایف خودشان به درستی عمل نکردند.

برپایه این گزارش، کارشناسان در مورد تأثیر حضور بانک‌ها و موسسات مالی به عنوان مالکین قطعات ملکی و ساختمان‌ها و املاک تجاری در افزایش قیمت‌های مسکن نیز تحلیل‌هایی داشتند که این سوال را خبرنگار تسنیم در برنامه «مناظره» مطرح کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر