قدح دُرد (جلد دوم)


قدح دُرد (جلد دوم)

دسته: پیرامون شعر و ادبیاتعبدالکریم پرتو ،نویسنده و موسس چاپخانه امیر کبیر اهواز با انتشار مجموعه ی 3 جلدی قدح دُرد، چهار هزار حکایت و رو...

عبدالکریم پرتو ،نویسنده و موسس چاپخانه امیر کبیر اهواز با انتشار مجموعه ی 3 جلدی قدح دُرد، چهار هزار حکایت و روایت از شعر ادب، تاریخ، سیاست و صدها مطالب خواندنی دیگر را با تعمق در تاریخ و غور در تحقیق از برون گنجینه های ایران و جهان و یادداشت برداری از صدها منبع و اقوال قابل اعتماد با تاکید بر رعایت اعتبار منابع و مآخذ با کمال ایجاذ و در نهایت ساده نویسی و کوتاه نویسی و با دقت نظر تمام تهیه و تدوین نموده است که در نوع خود یک شاهکار کم نظیر و یک دایره المعارف جامع و خواندنی است.
عبدالکریم پرتو در این مجموعه ی 3 جلدی کوشش نموده که خواننده را به سیر آفاق، چشمه های عشق و محبت و صفای ظاهر و باطن پیوند بدهد و بذر تفکر و تامل را بارور نماید.
نویسنده که نیم قرن تمام دستانش آغشته به مرکب چاپ بوده و یک عمر حروف چینی کرده و تجربه آموخته، با کمال درستی از لابلای خیل متون و منابع با رعایت امانتداری، ناباب ترین و آموزنده ترین مطالب را استخراج و در این مجموعه ی 3 جلدی گردآوری نموده و از این حیث میراثی ماندگار برای دوستداران کتاب به یادگار گذاشت.
قدح دُرد از لحاظ تنوع موضوع، ژرف نگری، نکته یابی و نکته سنجی، مجموعه ی بی نظیری است و برای هر جامعه و طبقه ای می تواند خواندنی و عبرت آموز باشد.

چرا قدح دُرد ؟!
نویسنده در ارتباط با علت نامگذاری این مجموعه می نویسد: " قدح دُرد چکیده و ته مانده ی شراب هستی بخش است که دُردی کشان قدح نوش عشق و خرد را با طعم دلنشینش به مشتاقان عرضه می نماید تا سرمستشان کند و یاد مانی باشد.
اما نگارنده بر این باور است، علت این نامگذاری شاید متاثر از ترانه ای باشد که زنده یاد حبیب الله ریخته گر در سالها پیش سروده بود و گاهی و گداری در مجالس و محافل زمزمه می کرد خصوصا از این باب که از قدیم میان عبدالکریم پرتو و زنده یاد حبیب الله ریخته گر شاعر پرآوازه خوزستانی الفتی دیرینه بوده است، استاد ریخته گر که با تخلص (مرجان) شعر می گفت، قدح درد را اینگونه توصیف می کند:
با یک قدح دُرد به میخانه نشتیم
تا دُرد در این کاسه بود سرخوش مستیم
ما باب سخن را به رخ دوست گشودیم
در را به سراپرده ی اغیار ببستیم

اگر قدح دُرد را از منظر ادبیات جستجو کنیم مفهوم ته نشین شراب هستی بخش و اسرار و رموز الهی از آن مستفاد می گردد که بسیار پرمعنا و نامی مناسب و در خور این مجموعه ارزشمند است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید