نرخ دستوری از کنترل خارج می‌شود/ ناامنی اقتصادی عامل گرایش مردم به خرید دلار


نرخ دستوری از کنترل خارج می‌شود/ ناامنی اقتصادی عامل گرایش مردم به خرید دلار

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سرکوب ارز با تعیین نرخ دستوری بیان کرد: نرخ ارز باید بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود؛ البته زمانی که دولت اقدام به تک نرخی کردن ارز کرد بسیار مورد تایید قرار گرفت اما این‌که به چه نحوی این نرخ مشخص شده جای سوال دارد.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ سیده فاطمه مقیمی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این که عرضه ارز در مقاطع خاص و به میزان محدود سیاست نادرستی است، تصریح کرد: به جای تعیین نرخ دستوری، بهتر بود بازار شناوری بین عرضه و تقاضا ایجاد و نرخ از این طریق تعیین می‌شد چرا که با عرضه و تقاضای واقعی در بازار، نرخ واقعی حاصل می‌شود.

او تاکید کرد: نا امنی‌های اقتصادی اخیر شرایطی ایجاد کرد که افراد سرمایه‌های اندک خود را نیز به دلار تبدیل کردند البته دولت در حال حاضر با آسیب شناسی سیاست‌هایی که اعمال شده می‌تواند مانع از تصمیم‌گیری‌های اشتباه بعدی شود.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به این که درخواست‌های خرید ارز صرف خرید‌های خانگی شده است، گفت: افراد زمانی که حس کردند دلار سود‌آور شده، به سمت این بازار هجوم آوردند که این نتیجه عدم نظارت و کنترل دولت بود.

مقیمی اضافه کرد: نرخ ارز دستوری، بالاخره از کنترل خارج می‌شود البته در حال حاضر نیز مشخص نشده قیمت واقعی ارز چقدر است و این قیمت در کجا باید شکل بگیرد به طوری که یک نرخ به عنوان تنها نرخ واقعی شناخته شود و هر کس بنابر مقتضیات واردات و صادرات خود به دنبال بازار و یا خریدار و فروشنده نباشد.

او با تاکید بر این که دولت در سامانه نیما نیز عملکرد موفقی نداشته است، تصریح کرد: اگر دولت پای خود را در تعیین نرخ کنار می‌کشید و به بازاری که غیر متعارف آغاز کرده دامن نمی‌زد، نوسانات اخیر شکل نمی‌گرفت.

این عضو اتاق بازرگانی ایجاد زیرساخت مناسب بانکی برای تحقق بازار ثانویه را ضروری دانست و گفت: در شرایط فعلی دیگر نمی‌توان عرضه و تقاضا را مبنای تعیین نرخ قرار دارد و امیدواریم ایجاد بازار ثانویه با زیرساختی مناسب عامل موثری در کنترل بازار باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا