گوش درد کودکان، ناشی از شناست؟


گوش درد کودکان، ناشی از شناست؟

شنا یکی از ورزش‌های پرهیجان درفصل تابستان است اما بی توجهی به بهداشت می‌تواند زمینه ساز ابتلا به برخی بیماری‌ها شود.

شنا یکی از ورزش‌های پرهیجان درفصل تابستان است اما بی توجهی به بهداشت می‌تواند زمینه ساز ابتلا به برخی بیماری‌ها شود.
بیماری گوش شناگر یکی از بیماری‌های(Diseases) شایع در طرفداران ورزش‌های آبی است که به ویژه بین کودکان بیشتر مشاهده می‌شود.
این بیماری نوعی عفونت کانال گوش (قسمتی که صدای محیط خارج از به گوش درونی می‌برد) است که به وسیله برخی باکتری یا قارچ‌های موجود درآب ایجاد می‌شود.
این بیماری درکودکانی که بازه زمانی طولانی در آب به شنا یا بازی می‌پردازند بیشتر به وجود می‌آی،. دلیل آن رطوبت بیش از اندازه در گوش است که سبب آسیب پذیر شدن کانال گوش می‌شود و درنتیجه آن باکتری وقارچ‌ها به درون گوش نفوذ می‌کنند.
البته تنها شنا سبب این بیماری نمی‌شود، بلکه خشکی پوست، اگزما، خارش کانال گوش، تمیز کردن گوش با وسایل غیر استاندارد، چون مداد یا ته خودکار قراردادن اشیای خارجی درکانال گوش هم می‌تواند زمینه ساز بیماری شود.
علامت‌های این بیماری شامل، درد شدید گوش و نیز احساس درد در زمان جویدن خوراک است.
تورم کانال گوش هم می‌تواند سبب احساس ناراحتی و درد در کودکان شود، از جمله دیگر علامت‌ها قرمزی و تورم گوش بیرونی و تورم غدد لنفاوری اطراف گوش است؛ در بیماری گوش شناگر درمراحل پیشرفته احتمال ایجاد ترشحات زرد رنگ نیز وجود دارد.
این بیماری روش‌های درمانی مختلفی از جمله دارو درمانی و ریختن قطره داخل کانال گوش دارد که باید به وسیله پزشک پس از معاینه تجویز شود.
طول درمان این بیماری معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز استف در موارد عفونت‌های شدید، تجویز آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا نمونه برداری از مجرای گوش انجام می‌شود تا عامل اصلی بروز بیماری (قارچی یا باکتریایی) شناسایی شود.
اگر کودک دچار درد است، از مسکن‌های ضد درد درکنار درمان دارویی استفاده می‌شود.
یکی از نکاتی که والدین در زمان درمان(Treatment) بیماری باید درنظر داشته باشند خودداری از تماس آب با گوش کودک است که در این مواقع می‌توان از گوش بند برای جلوگیری از نفوذ آب به درون گوش کودک در زمان استحمام استفاده کرد.
اگر کودک دچار درد گوش، تب، یا احساس کم شنوایی شده است بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید تا اقدام‌های درمانی برای او انجام شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی