جریانات، به جای آسیب شناسی، راه حل ارائه دهند/ در زمینه ارائه راهکار برای رفع مشکلات، ضعیفیم

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز تأکید کرد: ما در مسئله آسیب شناسی بین طیف های مختلف سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب فرقی نمیبینیم زیرا تفاوت ما در شناخت آسیب ها زیاد نیست، آن چیزی که تفاوت 2 جریان و گفتمان های سیاسی آنهاست، راه حل ها و راهبردهاییست که برای حل مشکلات ارائه می شود.

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، آیت الله لطف الله دژکام امروز در دیدار با دبیران تشکل ها و جریانات مختلف اصولگرای استان فارس با اشاره به اینکه امروزه تمام گروه ها در جامعه آسیب شناسی وضعیت سیاسی اجتماعی کشور را در دستور کار خود قرار داده اند؛ گفت: ما در مسئله آسیب شناسی بین طیف های مختلف سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب فرقی نمیبینیم زیرا تفاوت ما در شناخت آسیب ها زیاد نیست، آن چیزی که تفاوت دو جریان و گفتمان های سیاسی آنهاست، راه حل ها و راهبردهاییست که برای حل مشکلات ارائه می شود.

جریانات، به جای آسیب شناسی، راه حل ارائه دهند/ در زمینه ارائه راهکار برای رفع مشکلات، ضعیفیم

وی در بخش اول سخنان خود در خصوص عنوانی که بعضی را تحت عنوان اصولگرایی دور هم جمع می کند؛ گفت: اصطلاحاتی که به فرموده مقام معظم رهبری ترجمه اصطلاحات سیاسی اروپا هست، پاسخگوی آن انگیزه ها و نیازهای مد نظر ما در ایران نیست؛ یعنی ما تا کنون به اشتباه اصولگرا را در برابر اصلاح طلب قرار داده ایم و اصلاح طلبی را رفرم دانسته ایم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: این مفهوم چیز منفی و بدی نیست و اصول گرایی با اصلاح طلبی به نوعی قابل جمع است و در تضاد نیست؛ در واقع رفرم در اروپا به معنی این است که یک سری مبانی فکری را در جامعه قبول نداریم و می خواهیم آن را تغییر دهیم که نظیر آن در ایران به معنای این است که ما برخی مبانی اعتقادی و ارزشی را قبول نداریم و می خواهیم آن را تغییر دهیم در نتیجه به جای انقلاب در کشور، به دنبال تغییر تدریجی هستیم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: این تغییر که برخی در سر می پرورانند، در راستای از بین بردن ارزش های اصیل دینی است که به زعم ما مشکل دارد وگرنه خود تغییر به معنای واقعی کلمه چیز خوبی است؛ به خصوص اگر تغییرات در جهت بازگشت به ارزش ها باشد ما نیز از آن استقبال می کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: اصلاح به معنای رفرم فرق زیادی با اصلاحی دارد که قرآن کریم به آن پرداخته است؛ قرآن کریم می فرماید: "پیامبران به دنبال اصلاح بودند تا جامعه را به سمت ارزش های اصیل الهی تغییر دهند"؛ اما اصلاح طلبان در اروپا جامعه را تغییر دادند و از دین دور کردند و به سمت انسان پرستی سوق دادند و این است که ما با آن مشکل داریم.

آیت الله دژکام تصریح کرد: به طور خلاصه می شود گفت یک اصلاح طلبی می شود به هم ریختن ارزش های الهی و دینی که در کشورهای غربی استفاده می شود و یک اصلاح طلبی به فکر سامان دادن به ارزش ها است که قرآن نیز طرفدار این نوع اصلاح طلبی است، در نتیجه اصولگرایی در ایران می تواند با اصلاح طلبی نوع دوم، تجمیع شود.

جریانات، به جای آسیب شناسی، راه حل ارائه دهند/ در زمینه ارائه راهکار برای رفع مشکلات، ضعیفیم

وی گفت: نگاه ما در این تقابل ها گاهی برگرفته از آن طرف آب است که باید اصلاح شود و تغییر یابد زیرا باید ببینیم درون جریان داخلی کشور که به دنبال اصلاح هستند چه واقعیتی حکم فرماست؟ اگر بعضی از آنها دلسوز هستند و به دنبال بهتر شدن اوضاع در جهت ارزش های الهی هستند قطعاً با ما همراهند، البته در این زمینه نباید نگاه سطحی داشته باشیم چرا که شاید برخی در عمق نگاه خود، به دنبال ارزش هایی باشد و اگر نگاه ما سطحی باشد منجر به اشتباه شده و نتیجه را اشتباه به دست می آوریم.

نماینده مقام معظم رهبری در فارس با اشاره به اینکه ما باید برای آینده جهان نظریه پردازی سیاسی کنیم و آن را صادر کنیم، تأکید کرد: آنچه ما از قرآن، حدیث و سنت اهل بیت علیهم السلام استفاده می کنیم این است که گاهی تغییراتی را می شود ایجاد کرد و از نوآوری هایی استفاده کرد که در راستای ارزش های اصیلند.

امام جمعه سومین حرم اهل بیت (ع) ابراز داشت: ما امروز به صورت اساسی و زیربنایی به بازاندیشی در تفکر اصولگرایی و اصلاح طلبی نیاز داریم و باید فلسفه وجودی هر دو جریان را مورد بررسی مجدد قرار دهیم زیرا تا کنون ما فلسفه وجودی آن ها را محدود کرده بودیم و برای این مهم کمترین اهمیتی را قائل شدیم.

آیت الله دژکام ادامه داد: حزب بدون اندیشه، تفکر و حکمت معنا ندارد پس باید احزاب و جریانات را در بحث های اصالت وجودی و حکمت عملی بسط داده شوند و در بطن و درون انقلاب اسلامی رشد داد تا برای دنیا حرف داشته باشند و این است خمیرمایه کاری است که تمام احزاب بدان نیاز دارند.

این استاد حوزه بیان داشت: استدعای بنده از همه احزاب و گروه های مختلف سیاسی این است که یک فضا را برای اندیشه ورزی درباره چارچوب های تفکر خود ایجاد نمایند زیرا احزاب امروز پشتوانه فکری قوی ندارند؛ در واقع امروز در احزاب ما علاقه حزبی زیاد است اما تفکرات حزبی قوی وجود ندارد.

جریانات، به جای آسیب شناسی، راه حل ارائه دهند/ در زمینه ارائه راهکار برای رفع مشکلات، ضعیفیم

وی افزود: امروزه تمام گروه ها در جامعه آسیب شناسی وضعیت سیاسی اجتماعی کشور را در دستور کار قرار داده اند؛ ما در مسئله آسیب شناسی بین طیف های مختلف سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب فرقی نمیبینیم زیرا تفاوت ما در شناخت آسیب ها زیاد نیست، آن چیزی که تفاوت 2 جریان و گفتمان های سیاسی آنهاست، راه حل ها و راهبردهاییست که برای حل مشکلات ارائه می شود.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: بنده تاکنون با ارائه راهکار برای رفع مشکلات توسط احزاب نشده ام و در این زمینه خیلی ضعیف هستیم که باید به تمامی جریانات گفت، در حال حاضر کشور ما به آسیب شناسی نیاز ندارد بلکه به ارائه راه حل نیاز دارد که در این فضای محدودی که از نظر ذهنی در جامعه ایجاد کرده ایم، فرصت اندیشیدن به راه حل ها را از ما گرفته است.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: در انتخابات گذشته کسانی آمدند که عملاً هر کدام نیز در قله جریان های مختلف سیاسی بودند اما هیچ کدام چیزی به عنوان راه حل نداشتند زیرا هیچگاه ما به طور کلی چیزی به عنوان راه حل نداریم و در این موضوع باید به صورت جدی بازنگری کنیم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: این مملکت مشکلات زیادی دارد که باید همه ما برای رفع آن مشکلات به فکر باشیم و در یافتن راه حل یک دل و یک صدا شویم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به حضور جوانان در میادین امروز، گفت: الان باید جوان ترها به میدان آمده و به دنبال راه حل باشند؛ راه حل ها باید توسط جوانان و درون حزب به وجود آیند و پس از بررسی آن از نظر علمی، به گونه ای آن را در اجتماع طرح کرد که اقناع مردم را شامل شده و نتیجه آن جذب طرفدار برای تشکل خود باشد.

جریانات، به جای آسیب شناسی، راه حل ارائه دهند/ در زمینه ارائه راهکار برای رفع مشکلات، ضعیفیم

آیت الله دژکام در بخش دیگری از سخنانش به موضوع نشاط در جامعه اشاره کرد و خاطرنشان کرد که جامعه امروز به نشاط نیاز دارد اما نشاط ها به سمت نشاط غافلانه هدایت شده اند در صورتی که امروزه ما برای نشاط عاقلانه پیشنهادی نداریم.

وی افزود: در یک نظامی که مبنایش مردم سالاری دینی است باید تبلیغات به سمتی رود که راه حل هایتان را برای حل مشکلات در جامعه ارائه دهید تا رأی بیاورید اما به جای آن برخی می آیند چهره هایی را به میدان تبلیغات می آورند تا رأی بیاورند یعنی هر کسی که فیلم تبلیغاتیش زیباتر شد رأی می آورد و در نتیجه کسی کاری به راهکارهای رفع مشکلات ندارد و این تقصیر ما است، تقصیر همه احزاب و جریانات سیاسی است.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: معنی حزب و تحزب این است که حزب و جریان سیاسی باید کارش مستمر باشد یعنی اینکه احزاب باید راه حل ارائه دهند و بعد به سراغ مردم بروند تا آنها را اقناع کنند و در عمل هر طیفی راه حل بهتری ارائه داد در نزد مردم ارزشمندتر و مقبول تر گردند.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: در موضوعات سیاسی، بعضی ها به خصوص ائمه جمعه باید فراتر از یک حزب باشند یعنی حضور سیاسی اجتماعی داشته باشند اما وابسته به یک حزب نباشند تا بتوانند فراتر بیاندیشند و پدرانه، همه احزاب را جذب کنند.

آیت الله دژکام خطاب به حاضرین در جلسه ابراز داشت: سعی کنید این جاذبه را برای نگاه حزبی خود ایجاد کنید تا طرفدار بیشتری را از آن خود کنید زیرا به زور نمی شود مردم را حامی خود کرد و باید آنان را اقناع نمود و برتری تفکر را در عرصه اندیشه برای آنان اثبات کرد.