تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس


مطلب تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ لندکروزر نمونه‌ایست در خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند (SUV) که در حال حاضر عنوان پرسابقه‌ترین خودروی تولیدی این شرکت را به خود اختصاص داده...

لندکروزر نمونه‌ایست در خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند (SUV) که در حال حاضر عنوان پرسابقه‌ترین خودروی تولیدی این شرکت را به خود اختصاص داده است. در ادامه مروری خواهیم داشت بر تاریخچه تویوتا لندکروزر در بیش از ۶۰ سال گذشته.

تویوتا لندکروزر که در ایران با نام لندکروز نیز شناخته می‌شود، یکی از معدود خودروهای شاسی بلند آف رود واقعی بوده که در بیش از ۶۰ سال تولید خود، از یک نمونه جنگی و عملیاتی به یک خودروی لوکس، قدرتمند و زیبا تبدیل شده است. این خودرو که در حال حاضر علاوه بر مدل استاندارد، تحت برند لکسوس (Lexus – زیرمجموعه تولید خودروهای لوکس شرکت تویوتا) و با استفاده از امکانات رفاهی بیشتر و استفاده از مواد اولیه مرغوب‌تر نیز به فروش می‌رسد، یکی از محبوب‌ترین و بهترین خودروهای شاسی بلند واقعی خارج از جاده به حساب می‌آید.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

تاریخچه تویوتا لندکروزر

جنگ بین دو کره در دهه ۱۹۵۰ میلادی را می‌توان سرآغاز تولید این خودرو به حساب آورد. پس از حمله کره شمالی به کره جنوبی در سال ۱۹۵۰ میلادی، ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از متحدین کره جنوبی که ژاپن را در تصرف خود داشت، به خودرویی نظامی نیاز داشت تا علاوه بر قابلیت‌های نظامی و مانورهای خارج از جاده‌ای، محصولی محلی نیز بوده و به سادگی در دسترس ارتش این کشور برای مبارزه در منطقه باشد. بدین ترتیب بود که تاریخچه تویوتا لندکروزر آغاز گردید و طی ۶۰ سال از یک نمونه خشن بیابانی به یک شاسی بلند لوکس و قدرتمند تبدیل گردید.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی هایما S7 توربو؛ کراس اوور ارزانقیمت ایران خودرو

نسل اول: تویوتا جیپ مدل BJ

از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵ میلادی

در آغاز سال ۱۹۵۱ میلادی، ارتش ایالات متحده سفارش ۱۰۰ دستگاه خودروی نظامی را به کارخانه خودروسازی تویوتا داد. این شرکت اولین مدل تولیدی خود را بر پایه جیپ ویلیز (Jeep Willys) شرکت آمریکایی جیپ (یکی از زیرمجموعه‌های فعلی گروه خودروسازی فیات کرایسلر آمریکا)، معتبرترین و محبوب‌ترین خودروی نظامی جهان طراحی نمود.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

این خودرو که اولین برگ در تاریخچه تویوتا لندکروزر به حساب می‌آید، بر اساس پلتفرم SB-Type سال ۱۹۴۷ این شرکت ساخته شد و اندکی از جیپ ویلیز بلندتر بود. موتور استفاده شده نیز یک نمونه ۶ سیلندر خطی ۳.۴ لیتری بنزینی با سیستم سوپاپ‌های رو یا OHV و سرمایش آبی بود که با تولید نیرویی در حدود ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۰۶ نیوتون متر، توانایی‌های کافی برای انجام مانورهای نظامی در مسیرهای ناهموار را به آن می‌داد.

در اواخر سال‌های تولید اولین نسل از تویوتا لندکروزر با بهینه‌سازی‌های صورت گرفته، قدرت تولیدی موتور به ۸۵ اسب بخار در دور موتور ۳.۲۰۰ دور در دقیقه و گشتاور به ۲۱۶ نیوتون متر افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو؛ کراس اوور سال ۹۷ ریگان موتور

نسل دوم: تویوتا لندکروزر سری J20

از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰ میلادی

پس از موفقیت نسل اول و فراهم شدن زمینه صادرات به سایر کشورها به خصوص ایالات متحده آمریکا و آمریکای شمالی و همچنین تداخل نام با جیپ، این شرکت نام لندکروزر را با الهام از نام لندروور (Land Rover) برای این خودرو انتخاب کرد.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

پیشرانه استفاده شده در این خودرو یک نمونه ۶ سیلندر خطی ۳.۹ لیتری بنزینی با قدرت ۱۰۵ اسب بخار بود که با توجه به اندازه بزرگ‌تر نسبت به نسل قبلی، توانایی‌های دینامیکی این خودرو را افزایش می‌داد. اولین نمونه مستقل در تاریخچه تویوتا لندکروزر در ۶ کلاس بدنه ۲ در سقف پارچه‌ای، ۲ در هارد تاپ (سقف فلزی)، ۲ در نیمه کشیده هارد تاپ، ۴ در کشیده هارد تاپ و ۲ در کشیده هارد تاپ و پیک آپ ۲ در تولید شد.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر PHEV؛ پرفروش‌ترین کراس اوور هیبریدی اروپا

نسل سوم: سری J40 – J55

از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴ میلادی

سومین نسل از این خودروی آفرود در سال ۱۹۶۰ معرفی گردید و بیش از ۲ دهه با همان شکل و شمایل در بازارهای جهانی به فروش رسید. این نمونه به پرفروشترین اتومبیل تویوتا در ایالات متحده تبدیل گردید و با توجه به ظاهر مدرن‌تر و امکانات پیشرفته‌تر و تجهیزاتی مانند کولر و فرمان هیدرولیک، به موفقیت بسیار زیادی دست یافت. این خودرو در بازار ایران نیز موجود بود و در بسیاری از تصاویر مربوط به جنگ ایران و عراق شاهد هنرنمایی‌های آن در ارتش بودیم.

پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۳.۹ لیتری پایه این خودرو، نیرویی در حدود ۱۲۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۳ نیوتون متر را تولید نموده که برای زمان خود و نحوه استفاده رقم قابل توجهی به حساب می‌آمد. در سال ۱۹۷۵ نیز یک موتور جدید ۶ سیلندر خطی ۴.۲ لیتری نیز به سایر پیشرانه‌های موجود اضافه گردید که قدرت تولیدی را به ۱۳۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور را به ۲۸۵ نیوتون متر رساند.

علاوه بر موتورهای بنزینی، پیشرانه‌های دیزلی مختلفی نیز مانند موتورهای ۳.۰ لیتری، ۳.۲ لیتری، ۳.۴ لیتری، ۳.۶ لیتری و ۴.۰ لیتری گازوئیلی نیز برای نسل سوم تویوتا لندکروزر موجود بود که نیرویی مابین ۸۵ تا ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاوری مابین ۱۹۱ تا ۲۴۰ نیوتون متر را تولید می‌نمودند. این مدل نیز در گونه‌های مختلف ۲ در و ۴ در با سقف پارچه‌ای و فلزی و همچنین استیشن واگن کشیده و وانت بار تولید گردید و علاوه بر قابلیت‌های خارج از جاده، با فنربندی نرم‌تر راحتی بیشتری را نیز برای سرنشینان فراهم می‌نمود.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی کیا سراتو مدل سال ۲۰۱۸

نسل چهارم: سری J60

از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ میلادی

برای کسب بازار خودروهای شاسی بلند خانوادگی با قابلیت‌های خارج و داخل جاده‌ای هماهنگ، سری J60 لندکروزر در سال ۱۹۸۰ معرفی گردید که با فضای بیشتر در داخل کابین مانند سیستم تهویه مطبوع، راحتی سواری و کاربری این خودروی ۴ چرخ متحرک را به سطح بالاتری ارتقا داد. البته متولدین دهه ۶۰ علاوه بر مشاهده این نمونه به عنوان خودروی فرماندهی در جنگ و امدادی، خاطرات تلخ دیگری از آن را با نام مستعار ۴WD نیز به یاد دارند…

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

این شاسی بلند سایز بزرگ، اولین نمونه نسبتا لوکس در تاریخچه تویوتا لندکروزر بوده و با استفاده از پیشرانه‌های ۶ سیلندر ۴.۰ لیتری و ۴.۲ لیتری بنزینی و ۴ سیلندر ۳.۴ لیتری گازوئیلی، قدرت بیش از ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۷۱ نیوتون متر، یکی از بهترین خودروهای آفرود تاریخ به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی مزدا ۳ مدل سال ۲۰۱۸ میلادی

نسل پنجم: سری J70

از سال ۱۹۸۴ میلادی تا کنون

سری J70 لندکروزر ابعاد کوچک‌تری نسبت به J60 داشته و می‌توان آن را به نوعی جد تویوتا پرادو فعلی قلمداد کرد. این خودرو هنوز با همین ظاهر و با امکاناتی مدرن‌تر و نمایی بهینه‌تر در برخی کشورها مانند پرتغال و ونزوئلا تولید می‌گردد. به دلیل روابط نامناسب ایران با مجامع جهانی، تنها نمونه‌هایی محدود از این مدل در ایران وجود دارد.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

پیشرانه‌های موجود برای این شاسی بلند سایز متوسط شامل نمونه‌های ۶ سیلندر ۴.۰ لیتری با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۳۰۳ نیوتون متر، ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتون متر و نمونه‌های دیزل می‌گردید.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی رنو مگان مدل سال ۲۰۱۸ میلادی

نسل ششم: سری ۸۰

از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ میلادی

ابعاد بزرگ‌تر و راحتی و امکانات بالاتر از وجوه تمایز این نسل از تویوتا لندکروزر با نسل قبلی J70 بودند. استفاده از مواد اولیه مرغوب و سیستم‌های مدرن ایمنی و کمکی رانندگی، این خودرو را به جد شاسی بلندهای لکسوس سری LX امروزی تبدیل نمودند. این خودرو در بازار ایران نیز موجود بود و طرفداران ماجراجویی در بیابان‌ها و مسیرهای کوهستانی خاطراتی خوبی را از آن به یاد دارند.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

این شاسی بلند ۴.۸ متری با استفاده از پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی ۴.۰ لیتری با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و سیستم ۴ چرخ متحرک تمام وقت و قفل دیفرانسیل بخ موفقیت‌های زیادی در مسابقاتی مانند رالی داکار (Dakar Rally) دست یافت. در سال‌های بعد موتور قدرتمند ۴.۵ لیتری ۶ سیلندر با قدرتی در حدود ۲۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۳۸۰ نیوتون متر نیز به مجموعه پیشرانه‌های این خودرو اضافه شد و سطح جدیدی را به تاریخچه تویوتا لندکروزر اضافه نمود.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی تویوتا کرولا مدل سال ۲۰۱۸ میلادی

نسل هفتم: سری ۹۰

از سال ۱۹۹۶ میلادی تا کنون

در پی رشد تقاضای مشتریان برای خرید خودروهای شاسی بلند سایز متوسط با قابلیت آفرود در کنار راحتی بالا و لوکس بودن کابین، تویوتا در سال ۱۹۹۶ سری ۹۰ را معرفی نمود که با نام پرادو (Prado) به فروش رسید. مدل‌های سری RX لکسوس را می‌توان از وارثان پرادو قلمداد کرد.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

این شاسی بلند سایز متوسط لوکس بر پایه مدل‌های J70 ساخته شده و با استفاده از پیشرانه‌های ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر DOHC تا ۳.۴ لیتری ۶ سیلندر عرضه گردید. این مدل نیز با توجه به روابط نسبتا دوستانه ایران با جوامع جهانی در سال‌های پس از جنگ موقف به حضور در بازار داخلی گردید.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی شورولت بلیزر نسل جدید مدل سال ۲۰۱۹ میلادی

نسل هشتم: سری ۱۰۰

از سال ۱۹۹۸ میلادی تا کنون

سری ۱۰۰ لندکروز در سال ۱۹۹۸ جایگزین مدل‌های سری ۸۰ گردید. همانند مدل سری ۸۰، کیفیت ساخت و امکانات در این مدل بسیار بالا بود و این نمونه به چایه‌ای برای تولید لکسوس LX470 تبدیل گردید.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

از پیشرانه‌های موجود برای این خودرو می‌توان به مواردی مانند موتورهای ۶ سیلندر خطی ۴.۵ لیتری با قدرت ۲۴۱ اسب بخار و گشتاور ۴۱۰ نیوتون متر و موتور ۸ سیلندر خورجینی قدرتمند ۴.۷ لیتری با قدرت ۲۷۵ اسب بخار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی تویوتا کرولا مدل سال ۲۰۱۹؛ نسخه هاچ بک پرفروشترین خودروی تاریخ

نسل نهم: سری ۱۲۰

از سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون

سری ۱۲۰ تویوتا لندکروزر، نسل جدید تویوتا پرادو بود که در سال ۲۰۰۲ راهی بازارهای جهانی گردید و همانند مدل‌های قبلی ترکیبی هماهنگ از تجمل، راحتی، امکانات متعدد ایمنی، سرگرمی و کمکی رانندگی را در کنار توانایی‌های آفرود در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌داد.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

موتورهای قدرتمند ۶ سیلندر و ۴ سیلندر، نیروی کافی را برای حرکت این خودرو در مسیرهای جاده‌ای و کوهستانی با بالاترین سطح آسایش به سرنشینان و راننده می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و X5 مدل سال ۲۰۱۸ میلادی

نسل دهم: سری ۲۰۰

از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون

این نمونه، آخرین مدل در تاریخچه تویوتا لندکروزر تا کنون بوده که مدل پایه لکسوس LX570 به حساب می‌آید. کابین بسیار بزرگ و فوق العاده لوکس حتی در مدل‌های استاندارد تحت نام تویوتا، فاصله زیاد از سطح زمین و پیشرانه‌های قدرتمند، سری ۲۰۰ را به یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند و آفرود لوکس موجود در بازار تبدیل نموده است.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

این خودرو که مدل بهینه سازی شده سری ۱۰۰ به حساب می‌آید، از موتورهای قدرتمند ۶ سیلندر ۴.۰ لیتری تا ۸ سیلندر خورجینی با قدرتی مابین ۲۴۰ تا ۳۸۰ اسب بخار و شتاب اولیه کمتر از ۷ ثانیه یکی از اولین ابرشاسی بلندهای بازار نیز به حساب می‌آید و علاوه بر رقابت سخت با حریفان آمریکایی و اروپایی خود مانند آئودی، ب ام و، مرسدس بنز، جمس و دوج و بلیزر، آخرین برگ در تاریخچه تویوتا لندکروزر به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و X6 مدل سال ۲۰۱۸ میلادی

تویوتا FJ Cruiser

از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ میلادی

بیست سال پس از خروج سری F40، شرکت تویوتا یک نمونه مفهومی با نام تویوتا اف جی کروزر (FJ Cruiser) در در نمایشگاه خودروی دیترویت (یا نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی) در سال ۲۰۰۳ به معرض نمایش عمومی قرار داد.

تاریخچه تویوتا لندکروزر (Land Cruiser)؛ از جیپ بیابانی تا SUV فوق لوکس

این شاسی بلند سایز متوسط که با الهام از نسل سوم لندکروز ساخته شده بود در سال ۲۰۰۶ به صورت گسترده تولید و با نمایی کلاسیک، امکاناتی مدرن را به راننده و سرنشینان عرضه می‌نمود. تویوتا اف جی کروزر به بازار ایران نیز راه یافت.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی هاوال H2؛ کراس اوور جدید بهمن موتور در سال ۹۷

گالری تصاویر تاریخچه تویوتا لندکروزر

بیشتر بخوانید:

واردات خودرو به ایران ؛ نگاهی به فساد در بالاترین سطوح مدیریتی اقتصاد کشور! معرفی و بررسی بهترین خودروهای سال ۲۰۱۸ میلادی از نگاه مجله Car and Driver معرفی بهترین خودروهای لوکس ۲۰۱۸؛ رانندگی لاکچری با امکانات پروازهای فرست کلس! نگاهی به شرکت های وارد کننده خودرو با ارز دولتی : ۶۰۰ میلیارد تومان واردات اتومبیل معرفی و بررسی سریع ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۸ با سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت بهترین و سریع ترین خودروهای نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ ؛ فستیوال اسب بخار و نیوتون متر!

منبع: Toyota

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»