سالانه ده ها چاه در اسلامشهر به دلیل فرونشست از مدار خارج می شود


سالانه ده ها چاه در اسلامشهر به دلیل فرونشست از مدار خارج می شود

اسلامشهر- مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب غربی تهران با بیان این که سالانه ده ها چاه آبی در اسلامشهر به دلیل فرونشست ازمدار خارج می شود، گفت: فاجعه زیست محیطی در دشت اسلامشهر در حال رقم خوردن است.


به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل صدرائیه پیش از ظهر دوشنبه در جمع مدیران و مسئولان ادارات اسلامشهر طی سخنانی گفت: در اسلامشهر با حدود ۱۰۰هزار انشعاب، در هر ثانیه ۱۸۰۰ لیتر آب در شرایط پیک مصرف می شود، از این ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه حدود ۱۲۰۰ لیتر آن از منابع زیرزمینی اسلامشهر تامین می شود.

وی با بیان این که دشت اسلامشهر، جزو دشت های ممنوعه است، گفت: با این میزان برداشت آبی در اسلامشهر در حال رقم خوردن یک فاجعه زیست محیطی است، با برداشت های بی رویه از آبخوان ها سالانه ده ها چاه به دلیل فرونشست از مدار خارج می شود.

صدرائیه گفت: ما در حال حاضر در حال از دست دادن آبخوان ها هستیم و در صورت تخریب سفره های زیرزمینی در آینده امکان ذخیره آب بارندگی وجود ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران گفت: سال آبی جاری یکی از خشک ترین سال های آبی است، که تاکنون تجربه کرده ایم، بارش های امسال نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و به طور کلی کشور ما در اقلیم گرم و خشک قرار دارد و ما در همه سال ها بحث کم آبی را داشتیم.

وی با بیان این که در ۵۰ سال گذشته کشور ما ۲ درجه گرم تر شده است، گفت: به ازای هر درجه گرم تر شدن هوا ۱۰درصد از منابع آبی کاهش می یابد، از طرف دیگر میزان آب تجدیدپذیر به ازای هر نفر در سال ثابت است، اما در ۵۰ سال گذشته جمعیت کشور ما ۲ برابر شده است و این رشد جمعیت به رشد صنعت، کشاورزی و دیگر موارد مصرف کننده آب منتج شده و امروز باید بدانیم تنها راه چاره عبور از بحران کم آبی باید شیوه مصرف را اصلاح کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران گفت: شرایط خشکسالی کشور به یک باره ایجاد نشده و به یک باره نیز مرتفع نمی شود، باید همه ذی نفعان آب کشاورزی، شرب و صنعت به سوی اصلاح الگوی مصرف بپردازند، می توانیم شرایط موجود را بهبود بخشیم، باید فرهنگ مناسب نحوه مصرف را ایجاد کنیم.

وی با بیان این که چکه کردن آب در روز از هر شیر آب سبب هدر دادن ۱۵ لیتر می شود، گفت: اگر حمام کردن خود را به زیر ۵ دقیقه کاهش دهیم، به ازای هر نفر در ماه ۴ هزار لیتر صرفه جویی می شود، لذا اگر در بحث کلان نگاه اصلاح الگوی مصرف را داشته باشیم، همین میزان آب در کشور برای ما کفایت می کند.

صدرائیه با اشاره به شرایط گرما و نیز کاهش بارندگی ها گفت: مشکل قطعی برق یکی از نتایج کم آبی ها است، صنعت ما نیز خسارات فراوانی از کم آبی متحمل شده است، در همین شهرستان اسلامشهر بیش از ۸۰ درصد آب از منابع زیرزمینی و با برق تامین می شود، قطعی برق به قطعی آب نیز منجر می شود.

وی گفت: مطالعه آمایش سرزمینی نشان می دهد، در برخی از استان ها ۸۰ درصد جمعیت و صنعت در ۲۰ درصد فضای استان مستقر شده است، در جنوب غربی استان تهران نیز نقاطی را داریم، که بدون مطالعه تمرکز جمعیتی را بدون فراهم کردن زیرساخت ها شاهد بودیم.

کد خبر 4348166

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی