از ورزش موی تای (Muay Thai)؛ مشت‌زنی تایلندی چه می دانید؟ +تصاویر


از ورزش موی تای (Muay Thai)؛ مشت‌زنی تایلندی چه می دانید؟ +تصاویر

ورزش های رزمی که بیشتر در مناطق آسیایی و به ویژه شرق آسیا رواج دارند از تنوع خاصی برخوردارند.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ورزش های رزمی که بیشتر در مناطق آسیایی و به ویژه شرق آسیا رواج دارند از تنوع خاصی برخوردارند و هر کدام به نوبه خود می توانند ورزشکاران حرفه ای و با استقامتی را پرورش دهند.

یکی از این ورزش های رزمی موی‌تای یا مشت زنی به سبک تایلندی هاست که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد در این مطلب اطلاعاتی را در خصوص این ورزش در اختیار شما قرار دهد، پس با ما همراه باشید.

از ورزش موی تای (Muay Thai)؛ مشت‌زنی تایلندی چه می دانید؟ +تصاویر

ورزش Muay Thai

موی‌تای؛ به معنای مشت‌زنی تایلندی است و به همین جهت تای‌بوکس نیز خوانده می‌شود.

موی به معنی مبارزه و تای نیز یعنی تایلند این رشتهٔ ورزشی دارای قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال در کشور‌های تایلند و میانمار و کامبوج و مالزی می‌باشد موی‌تای ورزش ملی تایلند و یکی از مهم‌ترین سمبل‌های فرهنگی این کشور است روز ۱۷ مارس در این کشور روز موی‌تای نامیده شده‌است.

بیشتر بخوانید: ورزش‌هایی برای کاهش وزن + جدول کالری سوزی

موی‌تای یکی از سبک‌های آزاد ورزش‌ های رزمی است مبارزات آن به صورت برخورد کامل و در رینگ برگزار می‌شود و به همین دلیل این ورزش به عنوان قوی‌ترین و خشن‌ترین' و زیباترین رشته رزمی دنیا نیز یاد می‌شود.

تکنیک‌های مشت در موی‌تای شباهت زیادی به بوکس غربی دارند و وجود فنون گلاویزی این رشته را به کیک بوکسینگ و ساندا نزدیک ساخته است و به دلیل این شباهت‌ها بسیاری از ورزشکاران موی‌تای در مسابقات کیک بوکسینگ و کی ۱ و ساندا نیز شرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه ورزش رزمی جودو

درسال ۱۳۶۸ موای تای توسط «محمد توحیدی» کاپیتان اسبق تیم ملی کاراته ایران به کشور آورده شد.

از ورزش موی تای (Muay Thai)؛ مشت‌زنی تایلندی چه می دانید؟ +تصاویر

وی دورهٔ آموزش ورزش رادر کشور هلند به پایان رسانده و به ایران برگشت.

بیشتر بخوانید: تاریخچه پیدایش بازی به نام فوتبال / آیا فوتبال ایرانی است؟!

این ورزش از سال ۱۳۷۳ به صورت رسمی از سوی فدراسیون ورزش‌ های رزمی به رسمیت شناخته می‌شود و تیم ملی موای تای زیر پوشش وزارت ورزش به مسابقات گوناگون برون مرزی اعزام می‌شود.

موی تای به عنوان بخش ضروری فرهنگ تایلند از دوران کهن بر جای مانده است و افرادی که تای بوکسور بودند یا در این رشته مهارت داشتند، اغلب لقب «مردان شریف» را می‌گرفتند.

از ورزش موی تای (Muay Thai)؛ مشت‌زنی تایلندی چه می دانید؟ +تصاویر

در دوران قدیم افرادی که می‌خواستند به فرمانروایی و حکومت دست یابند، مجبور بودند که از بین هجده سبک موی تای، چهار سبک آن را بیاموزند. این چهار سبک شامل «کانیکا» (Kanika) هنر حرکات بدن، «آتیاسا» (Atihasa) تاریخچه‌ی اجداد قهرمان، «مایا» (Maya) هنر مشت‌زنی و «مونتا» (Munta) دانستن طلسم افسانه‌ای بود و به همین علت موی تای یکی از مهارت‌های پادشاهان در زمان‌های قدیم بوده است.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید تفاوت بین فیتنس و بدنسازی در چیست؟

این هنر رزمی در دوره قبل از آیودهایا «سبک چای یوت» (Chaiyuthstyle) «روش مبارزه چند وجهی» نامیده می‌شد و از آن زمان که کشور سیام (Siam) نام خود را به تایلند تغییر داد، این ورزش هم «موی تای» (Muaythai) نامیده شد و باید توجه داشت که تلفظ صحیح نام این ورزش در زبان دری، «موی تای» است و اگر به شکل دیگری تلفظ گردد، معنی آن تغییر خواهد یافت.

از ورزش موی تای (Muay Thai)؛ مشت‌زنی تایلندی چه می دانید؟ +تصاویر

موی تای در قرن اخیر مورد توجه نقاط مختلف جهان قرار گرفت و در نقاط مختلف جهان به خصوص کشور‌های اروپایی مکرراً مسابقه‌های آن برگزار شد.

از این رو از دو دهه‌ی اخیر به بعد، اداره‌ی تربیت بدنی کشور تایلند مصمم گرفت ورزش موی تای را به طور جدی و در سطح بین‌المللی گسترش دهد و فعالیت خود را از سال ۱۹۸۵ با تأسیس «انجمن موی تای آماتور تایلند» و با نام اختصاری (AMAT) آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: 8 ورزش‌ که بیشترین کالری را می‌سوزانند

در سال ۱۹۹۹ در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیته المپیک آسیا در کشور کویت برگزار شد، اعضای کمیته‌ی المپیک آسیایی با درخواست کمیته‌ی ملی المپیک تایلند، مبنی بر پیوستن ورزش موی تای آماتور به المپیک آسیایی موافقت نمودند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری متهمانی که برای تقلب در کنکور، رمز ارز می‌گرفتند