نمی شود کسی منتظر باشد اما با دشمنان حضرت(عج) دشمنی نکند


نمی شود کسی منتظر باشد اما با دشمنان حضرت(عج) دشمنی نکند

مگر می شود کسی دم از خدا و دین و پیامبر(عج) و امام زمان(عج) بزند ولی با دشمنان اینان، روابط حسنه و دوستی و همدلی داشته باشد؟! مگر می شود کسی منتظر امام زمان(عج) باشد، ولی با آنان که دشمن آن حضرت(ع) اند، دشمن نباشد؟

به گزارش گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان: کلمه نخست مسلمانی «لا اله الا الله» است، یعنی نفی معبودهای دیگر و اثبات معبود راستین یعنی خدا.

این نفی و اثبات، سنگ زیربنای اسلام و توحید است. در آیة الکرسی می خوانیم: «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُۆْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ»(1) «کسی که به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکم و استوار، چنگ زده و تمسک کرده است».

در زندگی همه پیامبران و امامان و اولیای الهی، تولی و تبری بوده است، یعنی با دوستان خدا دوستی کردن و با دشمنان خدا دشمنی کردن و از آنان برائت و بیزاری جستن. ما در برابر حق و باطل، عدالت و جور، مومنان و کافران، دوستان و دشمنان نمی توانیم برخورد یکسان داشته باشیم. باید با جناح حق و افراد خود و با خدا و دین اولیای الهی، همبستگی و پیوند داشته باشیم و یاری و حمایت کنیم (ولایت) و از کفر و نفاق و ظلم و افراد بد و دشمنان دین، اظهار تنفر و بیزاری کنیم و موضع ما در برابر آنان روشن باشد(برائت).

تولی، مطیع و حامی (ولی خدا) بودن است و تبری، جبهه گیری در برابر باطل و ضلالت جباران است.

امام رضا(ع) فرمودند: «کمالُ الدّینِ وِلایَتنا وَ البَرائة مِن اَعدائنا»(2) «کمال دین، ولایت ما و برائت و بیزاری از دشمنان ماست».

به امام صادق(ع) گفتند: فلانی دوستدار شماست اما در بیزاری و برائت از دشمنان تان ضعیف است و ناتوان. حضرت(ع) فرمودند: «هیهات! دروغ می گوید کسی که مدعی ولایت ماست، ولی از دشمنان ما برائت نمی جوید.»(3)

این تولی و تبری، تنها در مرحله قلبی و اظهار زبانی نیست. موضع عملی شیعه باید جانبداری و حمایت و نصرت از امام حق و جبهه حق و مبارزه و تقابل با ستمگران و اهل باطل باشد. در حادثه عاشورا، آنان که اهل تولی نسبت به حضرت(ع) و تبری از دشمنانش بودند، کناری ننشستند که تنها دعا کنند، به یاری او شتافتند و در این راه جان فدا کردند و شهید شدند. شب عاشورا، سخن یاران حضرت(ع) این بود: «نُوالی مَن والاکَ و نُعادی مَن عاداکَ»(4) «با هر که دوستدار تو باشد دوستی می کنیم و با دشمن تو دشمنی می کنیم».

زیارت نامه هایی که خطاب به ائمه(ع)، به ویژه امام حسین(ع) می خوانیم، پر از اظهاراتی است که تولی و تبری را نشان می دهد. این خط در زیارت عاشورا واضح تر تبیین شده است. با گفتن «سِلم لمن سالَمکم و حَرب لِمَن حارَبکم»؛ این موضع را نشان می دهیم. در زیارت دیگری نسبت به امام حسین(ع) می خوانیم: «اِنّی اَتَقَربُ اِلَی الله بزیارتکم و بمحبّتکم وَ اَبرَءُ اِلَی الله مِن اَعدائکم»(5) «من با زیارت و محبت شما، به آستان خدا تقرب می جویم و در پیشگاه خدا از دشمنان تان بیزاری می جویم».

نیز خطاب به اهل بیت(ع) می گوییم: «فَمَعکم مَعَکُم، لا مَعَ عَدوّکم»(6)، «با شمایم، با شمایم، نه با دشمنان تان».

اظهار همبستگی با اولیای خدا و جدا کردن خط خود از دشمنان دین و ائمه(ع)، تجلی تولی و تبری است. مگر می شود کسی دم از خدا و دین و پیامبر(عج) و امام زمان(عج) بزند ولی با دشمنان اینان، روابط حسنه و دوستی و همدلی داشته باشد؟! مگر می شود کسی منتظر امام زمان(عج) باشد، ولی با آنان که دشمن آن حضرت(ع) اند، دشمن نباشد؟ پس تکلیف واجب «تولی و تبری» که از فروع دین است چه می شود؟ از کجا یک شیعه واقعی و شیعه ظاهری را می توان شناخت؟

ولایت با امام زمان(عج) و برائت از دشمنانش در زندگی یک شیعه باید ظهور و بروز داشته باشد. وقتی خطاب به حضرت مهدی(عج) می گوییم: «اَنا وَلی لکَ، بَری مِن عَدُوک؛ من با تو ولایت و همبستگی را دوست دارم و از دشمن تو بیزارم» (7)، باید بدانیم امروز، دشمن آن حضرت(ع) چه کسانی اند و برائت ما از آنان چگونه تحقق و نمود پیدا می کند؟ آنکه با دشمنان دین و اهل بیت(ع) دوستی کند قطعا از ولایت خاندان پیامبر(ص) و ولایت خدا دور می شود.

ولایت و دوستی با اهل حق و اهل دین، راه رسیدن به دوستی خدا و رضای پروردگار است، کسی که از مدار تولای این خاندان خارج شود، از ولایت خدا هم بیرون رفته است. امام زمان(عج) در یکی از نامه ها و توقیعاتش نوشته است: «اشهِدکم اَن کلَّ مَن نَبرَا مِنهُ فاِنَّ اللهَ یَبرا مِنهُ و مَلاکتهُ وَ رُسُلَهُ وَ اولیائَهُ»(8) «شما را گواه می گیرم که هر کس ما از او برائت و بیزاری بجوییم، خدا و فرشتگانش و پیامبران و اولیائش از او بیزاری می جویند.»

ولایت ائمه(ع)، معیار است، پس با این خاندان تولی داشته باشیم.

پی نوشت ها:

1.سوره بقره، آیه256

2.بحارالانوار، ج27،ص58

3.همان

4.عنصر شجاعت، ج1، ص164

5.مفاتیح الجنان، زیارت امام حسین(ع) در نیمه رجب

6.مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره

7.زیارت آل یاسین8.معادن الحکمه، ج2، ص283

*برگرفته از «زندگی مهدوی؛ اخلاق و اوصاف منتظران»، جواد محدثی

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس