رنو ساندرو استپ وی، قیمت، مشخصات و همه چیزی که باید بدانید


رنو ساندرو استپ وی، قیمت، مشخصات و همه چیزی که باید بدانید

قیمت استپ‌وی در این کلاس در حالی هنوز قابل قبول است که نزدیک‌ترین محصول کراس اروپایی قیمتی دو برابر ساندرو دارد و به غیر از طراحی و اندازه اتاق، تنها چند آپشن اضافه‌تر دارد و سطح قدرتی مشابه را نیز ارائه می‌کند.

تاریخچه سازنده
فروش جهانی
پایگاه‌های تولیدی
معرفی محصول
طراحی بدنه
نمای داخلی
ابعاد و گنجایش
وضعیت فنی
امکانات و ایمنی
تجربه خریداران
ارزش خرید
رنو ساندرو استپ وی، قیمت، مشخصات و همه چیزی که باید بدانید
فرادید| بعد از مدت‌ها انتظار برای پیش‌فروش دوباره مدل هاچ‌بک کراس ساندرو استپ‌وی، حالا مشخص شده خریداران این خودرو یا بایستی فعلا در صف انتظار برای این محصول قدیمی، اما محبوب قرار بگیرند و یا اینکه با اضافه پرداختی ۲۰ میلیون تومانی آن را از بازار تهیه کنند. استپ‌وی که هم‌اینک در نسل دوم خود با افزایش تیراژ در 7 کشور مختلف در 4 گوشه دنیا تولید و عرضه می‌شود، در کنار مدل ساندرو سالانه فروش خوبی را عاید گروه رنو-نیسان کرده و ضمن بهره گیری از طراحی بهتر، در بخش کیفیت ساخت، موتور و تجهیزات نیز با ارتقا و رشد همراه بوده است.
به گزارش فرادید، استپ‌وی که از زمان عرضه به بازار ایران به تنهایی و جدا از مدل ساندرو چیزی نزدیک به 25 هزار دستگاه فروش داشته،فعلا در بخش فروش قافیه را به مدل چینی چری X22 باخته است و مشخص هم نشده چرا پارس خودرو هیچ گاه مشکل عرضه این محصول را با افزایش تیراژ حل نمی‌کند. به بهانه کاهش تولید و افزایش شدید قیمت مجدد محبوب‌ترین محصول تولیدی رنو در ایران سراغ مدل ساندرو استپ‌وی رفتیم که اینروز‌ها به گزینه اول دلالان و البته خانواده‌ها تبدیل شده و قیمتی ۸۸ میلیون تومانی دارد. این خودرو علیرغم همه مشکلات، همچنان در رده خود محصولی درخور توجه بوده و مشتریان با آگاهی از کیفیت بالای خودرو به خرید آن اقدام می‌کنند.

تاریخچه سازنده
داچیا زیر برند اقتصادی و ارزان ساز گروه خودروسازی رنو - نیسان است که پس از اتحاد این دو برند مشهور از شرکای محلی خریداری شد یابقه تولیدی دیرین در بخش خودرو داشته و از سال ۱۹۶۶ به کار مونتاژ اتومبیل مشغول است. این شرکت که در سال ۲۰۰۶ توسط گروه رنو نیسان خریداری شد، به لطف مقیاس گسترده تولید و تخصص دو سهامدار اصلی‌اش در ساخت محصولات شهری، به خوبی مشتریان را بازار‌های نوظهور، کشور‌های کمترتوسعه یافته و مجامع فقیرتر جهان هدف قرار داده است. داچیا که مرکز اصلی آن در رومانی واقع در شرق اروپا است، پس از تاسیس در سال ۲۰۰۶، حالا سالانه سهم بازاری بالغ بر ۶۰۰ هزار دستگاه در اروپا (بیشتر از مزدا و تویوتا) داشته و سالانه در سرتاسر جهان برای چیزی نزدیک به یک میلیون مشتری خودرو تولید می‌کند.

فروش جهانی
محصولات خانواده ساندرو شرکت رومانیایی داچیا از سال ۲۰۰۸ در بازار اروپا حضور داشته و موفق شده‌اند تا پایان سال ۲۰۱۲ در دو نوع معمولی و استپ‌وی بیش از ۴۵۰ هزار دستگاه فروش داشته باشند. نسل دوم این خودرو نیز از سال ۲۰۱۳ تا پایان سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۷۷۰ هزار دستگاه فروش داشته و از ابتدای امسال نیز تا پایان ماه ششم بیش از ۹۳ هزار دستگاه فروش را عاید سازنده رومانیایی کرده است.
رنو ساندرو استپ وی، قیمت، مشخصات و همه چیزی که باید بدانید
جالب است که آمار سالانه فروش محلی این محصول در 6 تا 8کشور دیگر منتشر نشده است که اگر بخواهیم با یک حساب سرانگشتی تیراژ مونتاژ این خودرو در هر کشور را چیزی بین 20 تا 50 هزار دستگاه لحاظ کنیم، تولید سالانه رنو ساندرو / ساندرو استپ‌وی از مرز 250 -300 هزار دستگاه بالاتر خواهد رفت.

پایگاه‌های تولیدی
اگر فرض بگیریم که کلیه محصولات داچیا چه با برند اصلی و چه تحت برند رنو متعلق به شرکت رومانیایی است، ازینرو دامنه گسترده‌ای باید برای مونتاژ محصولات این شرکت در نظر گرفت. ترکیه یکی از کشور‌هایی است که قطب تولید محصولات داچیا بوده و انواعی از داستر و لوجی را تولید می‌کند. در مورد مدل‌های ساندرو و استپ‌وی هم دامنه بسیار وسیع‌تر است.
بیشتر بخوانید : طراحی رنو ساندرو 2020 لو رفت
این خودرو که به غیر از مرکز اصلی خود در کشور رومانی و شرق اروپا، در ایران، برزیل، مراکش، آفریقای جنوبی، روسیه و کلمبیا هم به شکلی گسترده مونتاژ شده و سالانه بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه در هریک از این بازار‌ها به فروش می‌رود. فروش این خودرو در ایران در سال گذشته خورشیدی حدود ۵۷ هزار دستگاه بوده که عمده آن مربوط به هاچ‌بک ساندرو و نزدیک ۳۵ درصد مابقی مربوط به مدل استپ‌وی می‌باشد.

معرفی محصول
محصول داچیا ساندرو که در برخی از بازار‌های با برند رنو تولید می‌شود، از پلت فرم سری B0 شرکت رنو استفاده کرده که قبلا سابقه به کارگیری در خودرو‌هایی مثل نسل سوم رنو کلیو، نیسان نوت، نیسان تیلدا، نیسان میکرا و رنو داستر را دارد. ساندرو استپ وی که نمونه کراس‌اوور و ارتقایافته هاچ‌بک داچیا ساندرو است و در بازار ایران با برند رنو به فروش می‌رسد، هم‌اینک از قیمتی معادل ۶۵ تا ۸۵ میلیون تومان بسته به خرید از بازار یا کارخانه برخوردار بوده و به دلیل سطح کیفیت ساخت مناسب، استهلاک و مصرف سوخت اندک و توانایی بالا در زمینه آفرود، به گزینه‌ای قابل قبول و محبوب بین ایرانیان تبدیل شده است.
این خودرو که هم‌اینک در پایان نسل دوم خود قرار دارد، در ایران فعلا در نمونه ۲۰۱۱ در سطحی مناسب مونتاژ شده و برمبنای قرارداد ۸۰۰ میلیون یورویی رنو با ایدرو و هلدینگ ناصح که در سال ۲۰۱۷ در ایران به سرانجام رسید، قرار شد تولید فیس‌لیفت دوم نسل دوم ساندرو در کارخانه بن رو ساوه به همراه دو محصول دیگر کوئید و داستر ظرف ۱۸ ماه عملیاتی گردد. این قرارداد فعلا به واسطه تحریم‌های آمریکا و کارشکنی‌های خودروسازان داخلی به سرانجام نرسیده و نتیجه مشخص نداشته است.
رنو ساندرو استپ وی، قیمت، مشخصات و همه چیزی که باید بدانید

طراحی بدنه
ایده رنو برای طراحی محصولات داچیا استفاده از کمترین خطوط با پایین‌ترین سطح هزینه و کمترین خم و قوس بوده ازینرو در طول دو نسل اخیر محصولات ارزان قیمت داچیا توسط رنو با پایین‌ترین سطوح طراحی به بازار عرضه شده‌اند. در مورد استپ‌وی نیز داستان به همین منوال است و توجه به جای جای بدنه نشان می‌دهد طراحان رنو در تکنیکال سنتر بارسلونا میلی به افزایش هزینه‌های تولید استپ وی نداشته‌اند!
ساندرو استپ‌وی که نمونه هاچ‌بک کراس مدل ساندرو است، در همه بخش‌های ظاهری مشابهتی صددرصدی با مدل ساندرو دارد. در عین حال با وجود شباهتی که به آن اشاره کردیم، تفاوت در نوع رنگ‌آمیزی سپر‌های عقب و جلو، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب خودرو در مدل استپ وی مشهود و چشم‌نواز است. باربند و اختلاف ارتفاع دو ماشین کاملاً حس بلندتر بودن ارتفاع استپ وی را به شما می‌دهد. جلو پنجره و نوع چراغ‌ها نیز در مرحله بعد توجه را به خود معطوف می‌کند.
تغییرات استپ وی نسبت به نمونه ساندروی معمولی بیشتر مربوط به نمای ظاهری است، ولی در زمینه فنی نیز شاهد بهبود ساختار سیستم تعلیق خودرو و همچنین بهینه‌سازی گیربکس در نوع دنده‌ای نیزهستیم. اصلاحاتی که باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین بهبود کشش در دنده‌های سبک‌تر شده و این امر باعث حرکت روان‌تر خودرو شده است.

هاله مشکی رنگ اطراف چراغ استپ وی، خودرو را بسیار جذاب‌تر از ساندرویی معرفی می‌کند که در برابر استپ وی ناتوان و خسته به نظر می‌رسد. اما در مورد آینه‌ها و زه‌های جانبی کاملاً به نوع سلیقه مشتری بستگی دارد که کدام را انتخاب کند، ساده یا رنگارنگ. برای تشخیص ساندرو استپ وی دستی و اتوماتیک بهتر است بدانید زه جانبی، دستگیره و آینه در مدل اتوماتیک همرنگ بدنه بوده و در مدل دستی بی‌رنگ است که البته از لحاظ زیبایی کاملا بستگی به سلیقه خریدار دارد.
تفاوت های یاد شده باعث شده استپ وی بسیار متفاوت با خودرویی باشد که از آن متولد شده است؛ در هر حال، اختلافات اگرچه ساده هستند، اما تاثیر زیادی روی ظاهر خودرو گذاشته و توقعات را به عنوان خریدار یک‌هاچ بک ارزان قیمت غیر چینی کاملاً برآورده می‌سازد. همچنین یکی از مهمترین نکته‌ها به تغییر رینگ‌های استپ وی مربوط می‌شود که در کنار حذف لبه زیرین سپر جلو، باعث تفاوت ظاهری خودرو شده است. همچنین استپ وی درمقایسه با نوع معمولی آن ۱۰ سانتیمتر بلند‌تراست و تغییراتی نیز در سپر‌های جلو وعقب انجام گرفته است. در بخش بیرونی، ضربه گیر روی در‌ها حذف شده ورکاب اسپورت نیزبه آن اضافه شده است.

نمای داخلی
داخل اتاق این کراس‌اوور اروپایی همچنان همان کیفیت و چیدمان ساندروی معمولی را دارد هر چند که در نوع اتوماتیک استپ وی امکان تنظیم ستون فرمان هم نسبت به نوع دنده‌ای آن وجود دارد. پس از گشودن درب خودرو ساندرو استپ وی، هیچ تغییری نسبت به نسخه هاچ بک ساندرو دیده نمی شود جز اینکه ابعاد کابین این دو خودرو با هم متفاوت بوده که با توجه به اندازه بزرگتر ساندرو استپ‌وی، کاملا طبیعی است که فضای کابین استپ‌وی بزرگتر و جادارتر باشد. با کمی تیزبینی نیز می توان متوجه شد که ساندرو هاچ بک دارای شاسی بوق در کنار فرمان می باشد، در حالی که در ساندرو استپ وی بوق خودرو بر روی سینه فرمان منتقل شده است.
بیشتر بخوانید: 5 رقیب برای شکست ساندرو استپ‌وی
یک نگاه کلی به اتاق ساندرو یا ساندرو استپ‌وی نشان می‌دهد رنو علیرغم کیفیت بالای مونتاژ هرگز نتوانسته زیبایی را به فضای داخلی این محصولات تزریق کند. استفاده از روکش‌های تزئینی نقره‌ای رنگ یا به کارگیری پارچه در رودری‌ها نیز به واسطه هم‌رنگ بودن با پوشش عمومی خاکستری رنگ اتاق کارایی چندانی نداشته و فضایی سرد، یکنواخت و فاقد هیجان را پدید آورده است.
رنو ساندرو استپ وی، قیمت، مشخصات و همه چیزی که باید بدانید
ابعاد و گنجایش
ساندرو استپ وی که در طول و عرض و ارتفاع نسبت به نمونه‌هاچ‌بک با افزایش روبه‌رو شده در بازار ایران رقبای چندان قدری ندارد و تنها می‌توان به لیفان X۵۰ و دو محصول دیگر اشاره کرد که نه در زمینه سواری و هندلینگ و نه دوام و ماندگاری خوشنامی رنو را ندارد. استپ وی که نمونه مرتفع خودروی رنو ساندرو است که تنها از نظر ارتفاع آن هم به صورت جزئی با نمونه‌هاچ‌بک تفاوت دارد.
ساندرو استپ وی باطول ۴.۰۲، عرض ۱.۷۴ (بدون آ‌ینه‌های عرضی) وارتفاع ۱.۵۳‌متر در حالت عادی یک سر و گردن از خودرو‌های سدان و‌هاچ‌بک تولید داخل بلندتر به نظر می‌رسد؛ حال آنکه ارتفاع خودروی استپ وی به ۱۵۷۸ میلی‌متر می‌رسد که از باقی رفقای خود کوتاه‌تر است بنابراین ساندرو استپ وی حدود ۴.۵ سانتی‌متر نسبت به مدل معمولی، افزایش ارتفاع را تجربه کرده است که البته شامل وجود باربند روی سقف خودرو می‌شود و ظاهرا تغییر ارتفاع کف خودرو از سطح زمین حدود دو سانتی‌متر عنوان شده است. این خودرو همچنین کمی‌از نظر ظاهری با رنو ساندرو معمولی متفاوت است و با ایستادن کنار نمونه‌های هر دو خودرو حس خشونت و هیجان با نگریستن به استژ وی کاملاً به شما القا خواهد شد.
رنو ساندرو استپ وی، قیمت، مشخصات و همه چیزی که باید بدانید

وضعیت فنی
استپ وی در زمینه موتور و گیربکس با ال ۹۰ و ساندروی معمولی یکسان بوده و دارای موتور ۶۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۵۹۸ سی سی با استاندار آلایندگی یورو چهار است که با کد k۴m شناخته شده و دارای قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کلیومتر بر ساعت این خودرو برای مدل‌های اتوماتیک و دستی به ترتیب ۱۰.۵ و ۱۱.۵ ثانیه برای موتور خودرو‌های تولید داخل ثبت شده که اندکی با آمار سایت‌های رسمی‌دیگر متفاوت است. از جمله معدود تغییرات فنی استپ وی نسبت به مدل‌های عادی ساندرو می‌توان به استفاده از کلاچ هیدرولیکی به جای کلاچ سیمی و تغییرات جزئی گیربکس در راستای رفع مشکل روغن‌ریزی از ناحیه نزدیک به پلوس‌ها اشاره کرد که اشکالی متداول برای خانواده تندر ۹۰ به حساب می‌آید.
رنو ساندرو استپ وی، قیمت، مشخصات و همه چیزی که باید بدانید
امکانات و ایمنی
رینگ‌های اسپورت ۱۵ اینچی، ظاهر خشن و متناسب با یک خودروی کراس در کنار به‌کارگیری چند آپشن جذاب مثل صفحه نمایش لمسی و دوربین دید عقب هم به دلچسب‌تر کردن استپ‌وی برای خریداران کمک شایانی نموده است. این امکانات گرچه برای بازار ایران مناسب به نظر می‌رسد اما به لطف لیست‌های بلندبالای برندهای چینی اینروزها دیگر چندان به چشم نمی آید. رنو در توجیه عدم تجهیز ساندرو یا ساندرو استپ‌وی اعلام کرده فلسفه وجودی این محصولات بیش از آپشن با کیفیت ساخت، دوام بالا و کارایی مناسب عجین شده ازینرو نباید انتظار داشت لیست آپشن‌های رفاهی یک خودرو 6 تا 10 هزار دلاری مثل یک محصول 30 هزار دلاری کامل و جامع باشد. در بخش ایمنی هم، گرچه نسل تازه ساندرو یا ساندرو استپ‌وی ارتقا خوبی را تجبه کرده، اما نسل اول که در ایران نیز مونتاژ می‌گردد در سطح کاملا متوسطی قرار داشته و در سال 2010 تنها موفق به کسب 3ستاره ایمنی از موسسه اروپایی یورو انکپ شده است.

رنو ساندرو استپ وی، قیمت، مشخصات و همه چیزی که باید بدانید

تجربه خریداران
اغلب کسانی که تجربه رانندگی با مدل استپ‌وی و کارکردی بالغ بر 20 هزار کیلومتر را با این خودرو دارند از دو مورد به شدت گلایه‌مندند. خریداران خودروهای استپ وی مشکی معتقدند رنگ این نمونه به شدت دچار مشکل است و با قرار گرفتن خودرو زیرپوشش آفتاب، می‌توان رگه‌هایی از ناهماهنگی، عدم توازن و خش را در بدنه دید. پارس خودرو در پاسخ به خریداران اما اعلام کرده این مورد به پولیش مرحله آخر خودرو مربوط می‌شود که فرآیند خاصی داشته و به غیر از زمان تابش نور شدید آفتاب، ابدا دیده نمی‌شود.
در عین حال برخی از خریداران اتپ‌وی شکایت می‌کنند که اتاق استپ‌وی در چند بخش مشکل افت کیفیت عایق گیری یا مونتاژ داشته و این مورد به فاصله چند ماه پس از استفاده بیشتر و بدتر می‌شود. برای نمونه جعبه دنده خودرو با هر بار تعویض، برخی صداهای ناموزون تولید می‌کند ضمن اینکه داشبورد خودرو هم با برخی صداهای ناهنجار مخصوصا هنگام عبور از مناطق صعب و سخت همراه است.

ارزش خرید
خب حرف و حدیث راجع به استپ وی زیاد است. عمده خریداران این خودرو با رویای داشتن یک کراس‌اوور غیرچینی دست به خرید رنو ساندروی کراس می‌زنند، اما به نظر نمی‌رسد در استفاده روزمره از استپ‌وی چندان خوشحال و راضی باشند یا حداقل از زرق و برق خودرویی که خریده‌اند چشم‌های‌شان براق شود. فضای داخلی اتاق آشکارا از بیماری استفاده بیش از حد از پلاستیک رنج می‌برد در حالی که امکانات و آپشن‌های چندانی هم جهت رفاه حال سرنشینان تدارک دیده نشده است.
مونتاژکننده وطنی نیز که بی خبر از عطش بازار نیست و از تقاضای بالای خریداران برای محصولات جدید خبر دارد، با تولید قطره‌چکانی استپ‌وی پیوسته بر عطش بازار افزوده و این خودروی اقتصادی را به محصولی بی‌رقیب در رنج خود تبدیل نموده که خریدار استپ‌وی را علاوه بر کیفیت و ایمنی مناسب، به سود بالا و خاص بودن رهنمون می‌کند! عمده نکته منفی استپ‌وی نیز به همین مقوله برمی‌گردد و اخیرا هم آزاردهنده شده، اما خب با توجه به اقتضائات بازار ایران، واقعا این‌ها اموری بدیهی هستند و استپ‌وی نکات مثبت بسیاری دارد که به عامل اصلی فروش بالای این مدل منجر شده است.

نخست اینکه استپ‌وی خودرویی اروپایی با برند رنو است که قیمتی کمتر از ۹۰ میلیون در بازار دارد و در این زمینه تقریبا در میانه گروه قرار دارد. اگر فکر می‌کنید رنو ساندرو استپ‌وی خودرو گرانی است، پس نظرتان را به قیمت ۸۸ میلیونی لیفانX ۵۰، بهای ۸۹ میلیونی چری X۲۲ و قیمت ۷۸ میلیونی برلیانس کراس C جلب می‌کنیم. قیمت استپ‌وی در این کلاس در حالی هنوز قابل قبول است که نزدیک‌ترین محصول کراس اروپایی یا کره‌ای قیمتی سه برابر ساندرو داشته و به غیر از طراحی و اندازه اتاق، تنها چند آپشن اضافه‌تر دارد و سطح قدرتی مشابه را نیز ارائه می‌کند.

بدنامی رقبای چینی به عاملی مهم برای محبوب شدن این خودروی اقتصادی است که در نمونه‌های هم‌خانواده‌اش از قبیل: ساندرو و تندر، پیوسته سطحی قابل قبول از کیفیت را نشان داده که همین مورد توانسته برای قانع کردن خریداران ایرانی به پرداخت ۸۸ میلیون تومان پول برای استپ‌وی کافی به نظر می‌رسد.

این نکته وقتی اثر روانی خود را بهتر نشان می‌دهد که می‌بینیم یکی از محصولات هم‌رده استپ‌وی مثل چری X۲۲ در حین رانندگی پدالش از جای خود خارج می‌شود یا اینکه در حین تست و بررسی توسط خبرنگاران چپ شده و سطح پایداری بسیار ضعیفی دارد. در چنین شرایطی، خریدار قطعا ریسک نمی‌کند و تنها به واسطه رنگ و لعاب بهتر محصولات چینی، به سراغ آن‌ها نمی‌رود. هم اکنون با اینکه در رده استپ‌وی حدود ۴ خودروی مختلف اعم از لیفان X۵۰، برلیانس C کراس و دانگ فنگ H۳۰ کراس وجود دارد، اما کمتر خریداری است که ترجیح می‌دهد اعتبار برند رنو و کیفیت آن را فدای چند آپشن اغواگر مثل سانروف و کروز کنترل نماید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا