تهدیدی به نام خشکی آبخوان‌ها در استان البرز


تهدیدی به نام خشکی آبخوان‌ها در استان البرز

کرج - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز بر لزوم احیای آبخوان‌ها در استان تأکید کرد و گفت: 80 درصد آب شرب البرز از طریق آبخوان‌ها تأمین می‌شود


به گزارش خبرنگار مهر، داوود نجفیان ظهر سه‌شنبه در نشستی میزان مصرف آب در استان را ۲۵۰ لیتر اعلام کرد و گفت: لازم و ضروری است که قنات‌های استان احیا شوند، قنات‌هایی که امکان احیای آن‌ها وجود دارد لایروبی و دستورات لازم برای حفاظت از آن‌ها اتخاذ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد مردم استان البرز شهرنشین هستند، گفت: اگر تا چهار سال آینده اقدامی برای احیای آبخوان‌های البرز انجام نشود، امکان بازگشت این منابع وجود ندارد زیرا ۸۰ درصد آب شرب استان از طریق آبخوان‌ها تأمین می‌شود.

باید ۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با تأکید بر اینکه اقدامات لازم برای ذخیره آب در سد طالقان انجام‌شده است، گفت: مصرف آب در استان ۷۰ میلیون مترمکعب بیشتر از میانگین مصرف جهانی است و بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب طی ۱۷ سال گذشته در البرز آب مصرف‌شده است.

نجفیان در بخش دیگری میزان حجم آب سد کرج را ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: حجم آب سد طالقان نیز ۷۹ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش دارد.

حدود ۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان البرز وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به باغ و ویلاها استوی به وضعیت تالاب‌های استان نیز اشاره کرد که مشکلاتی مواجه هستند و گفت: مهم‌ترین دغدغه استان البرز خشکی آبخوان‌ها است، به همین منظور اکیپ‌هایی برای نظارت بر آبخوان‌ها تشکیل‌شده تا با انجام برنامه‌ریزی‌ها ۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شود. رودخانه کُردان در این طرح ۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز وجود چاه‌های غیرمجاز را یکی دیگر از دغدغه استان برشمرد و گفت: حدود ۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان البرز وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به باغ و ویلاها است.

نجفیان بابیان اینکه اولویت ما مسدود کردن چاه‌های آبی است که بیشترین تأثیر را بر آبخوان‌ها دارند، گفت: برخی از چاه‌های استان بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند به همین منظور کنترل هوشمند میزان مصرف در دستور کار قرار دارد زیرا برخی از صاحبان چاه‌ها آب فروشی می‌کنند.

لزوم انتقال پساب از پایتخت به البرز

وی در بخش دیگری به انتقال پساب از پایتخت به البرز اشاره کرد و گفت: این مهم باید عملیاتی شود تا بتوانیم از آب حاصل از پساب در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به ساخت برخی شهرک‌ها در استان و بی‌توجهی به تأمین آب این مناطق، گفت: مقرر است پس از تکمیل واحدهای مسکونی در شهر جدید هشتگرد ۷۰۰ هزار نفر ساکن شوند همین مسئله ما را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

نجفیان با تأکید بر اینکه با اختصاص هشت میلیون مترمکعب آب به شهر جدید هشتگرد بخشی از مشکل کم‌آبی حل‌شده است، گفت: با موافقت وزارت نیرو پنج میلیون مترمکعب آب از سد طالقان به شهر جدید هشتگرد اختصاص‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه فاز بعدی پروژه انتقال آب به هشتگرد اواخر هفته آینده بهره‌برداری می‌شود، گفت: با افتتاح این پروژه مشکلات کم‌آبی این منطقه مرتفع می‌شود.

کد خبر 4349613

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس