سلام به دوستان قدیمی و جدید

همراهان عزیز هنربازار که آموزشهای خیاطی مارو دنبال میکنند و انقدر لطف داشتند که این چندماه تاخیر مارو تحمل کردند. خیلی پرحرفی نمیکنم میرم سر آموزش امروز ?

فقط خدمت دوستان عزیزی که تازه به جمع ما پیوستند عرض کنم که آموزشهای خیاطی هنربازار مثل کلاس خیاطی که تشریف میبرید به ترتیب گفته شده و لازمه که حتما شما هم به ترتیب مطالعه کنید. در هر آموزش بی نهایت نکته وجود دارد که باید با دقت مطالعه کنید و نکته برداری کنید. خیلی از سوالاتی که براتون پیش میاد ممکنه در آموزشهای جلوتر توضیح داده شده باشد پس کامل همه آموزشهارو بخونید و اگر دیدید سوالتون جواب داده نشد در قسمت دیدگاه ها بپرسید. درضمن تیم هنربازار درصدد است که فیلم های آموزشی هم آماده کنیم تا شما عزیزان بتونید آموزشگاه خیاطی را به خانه بیاورید و خیلی راحتتر سیرتاپیاز خیاطی را یاد بگیرید.

خب بریم سراغ آموزش امروز که مخصوص سایز بزرگای عزیزه

نقص اندامی باسن بزرگ یعنی چی؟ باسن بزرگ به خودی خود نقص اندامی محسوب نمیشه، درسته اندام فرد نرمال نیست ولی ممکنه برای یک فرد با باسن بزرگ اصلا نیازی به دستکاری الگو و استفاده از روشهای رفع نقص اندامی نباشد.

منظور از نقص باسن بزرگ یعنی فردی که اختلاف مقدار دور کمر و دور باسنش زیاد است. یعنی وقتی به اندام فرد نگاه میکنید حس میکنید که بدن مانند یک ساعت شنی یا گلابی در قسمت کمر باریک شده و در قسمت باسن به شدت عریض شده.

به شکل زیر دقت کنید. تقریبا میشه اندام هارو به این چهاردسته تقسیم کرد. در دو مدل اول یعنی اندام ساعت شنی و گلابی، اگر گردن گلابی نسبت به پایینش خیلی باریکتر باشه یا وسط ساعت شنی خیلی باریکتر از دو طرفش باشه قطعا در رسم الگو نیاز به رفع نقص پیدا میکنیم. ولی در مدل خط کشی و سیبی، حتی اگر فرد درشت اندام باشه الگو نیازی به رفع عیب باسن بزرگ پیدا نمیکنه.

اندام خط کشی با اینکه اندام زیبایی نیست ولی ما خیاطا عاشقشیم چون هیچ رفع عیبی نیاز نداره. برعکس اندام ساعت شنی که با اینکه زیباترین نوع اندامه ولی دردسر خیاط رو زیاد میکنه. پس اگه یه مشتری خط کشی براتون اومد حسابی تحویلش بگیرید ?

رفع نواقص اندامی 1 (باسن بزرگ)

نوع دیگر نقص اندام باسن بزرگ، افرادی هستند که وقتی از روبرو به آنها نگاه میکنیم شبیه ساعت شنی یا گلابی نیستند ولی وقتی از پهلو به آنها نگاه میکنیم برجستگی باسن در پشت آنها به وضوح دیده می شود. به این نوع باسن، باسن برزیلی گفته می شود ولی به قول مامان بزرگا باسن طاقچه داره ?

برای این افراد هم موقع رسم الگو به مشکل خواهیم خورد که در ادامه توضیح می دهم که مشکل چجوری خودش را نشان می دهد!

تشخیص نیاز به رفع نقص اندامی باسن بزرگ

با توضیحاتی که دادم حتما متوجه شده اید که یک خیاط باید به اندام فردی که می خواهد برای او لباس بدوزد کاملا دقت کند و از روی اندام شخص ایراد بدن او را بفهمد و کنار اندازه هایش یادداشت کند که در زمان رسم الگو انتظار به مشکل خوردن را داشته باشد. مثلا اگر خانم کیم کارداشیان اومد پیشتون تا برایش لباس بدوزید (ایشون رو در تصویر زیر می بینید)، در یک نگاه شما متوجه میشید که ایشون یک گلابی به تمام معناست و درنتیجه آهی از نهادتون برمیخیزه که دردسر وارد شده ?

رفع نواقص اندامی 1 (باسن بزرگ)

حالا سوال اینه که چه مشکلی در رسم قراره به ما بفهماند که نیاز به رفع نقص اندامی باسن بزرگ داریم؟

وقتی رسم الگو به مرحله آخر یعنی نقاط ۳۹ تا ۴۳ میرسد، می بینیم که فاصله ۷ به ۴۲ بسیار زیاد می شود به طوری که وقتی آن را در نقاط R و P اعمال میکنیم و خط پهلو را کامل می کنیم میبینیم شیب خط پهلو از کمر تا باسن به شدت زیاد شده (مثل شکل زیر) و درنتیجه چنین الگویی پس از دوخت در پهلوها دچار کشیدگی و بدفرم شدن لباس خواهد شد. و بدین ترتیب ما متوجه میشویم که باید به سراغ رفع نقص اندامی باسن بزرگ برویم.

رفع نواقص اندامی 1 (باسن بزرگ)

رفع نقص اندامی باسن بزرگ

خب حالا که متوجه شدیم مشکل کجاست باید با تغییرات مناسب روی الگو شیب پهلو را کم کنیم.

۱) اگر مقدار P به J و مقدار R به S خیلی زیاد نبود به طوری که نهایتا با کم شدن یک سانت از آنها شیب پهلو مناسب می شد بهترین روش این است که این مقدار را از نقطه ۷ خارج شویم.

برای اینکه بهتر متوجه شوید یک مثال میزنم. فرض کنید مقدار ۷ به ۴۲ برابر ۶ سانت شده است. پس مقدار P به J و مقدار R به S هرکدام برابر ۳ سانت می شود. همین امر باعث می شود که شیب پهلو در قسمت باسن زیاد شود ولی میبینیم که اگر مقدار P به J و مقدار R به S هرکدام برابر ۲ سانت باشد شیب پهلو مناسب می گردد. پس پهلوها را به ۲ سانت کاهش می دهیم و ۲ سانت باقیمانده (از ۶ سانت) را از نقظه ۷ خارج شده و به نقطه ۸ وصل می کنیم (به صورت هلال کم). در شکل زیر میتوانید این روند را مشاهده کنید.

رفع نواقص اندامی 1 (باسن بزرگ)

در این روش بهتر است که وسط پشت برش داشته باشد ولی به همان روشی که قبلا آموزش دادم بدون برش هم میتوان آن را دوخت.

۲) حالا اگر اختلاف کمر و باسن خیلی زیادتر بود باید چه کنیم؟

در این حالت حتما باید ما در پشت لباس برش داشته باشیم تا بتوانیم از قسمت برش، پشت لباس را فون کنیم.

به عنوان مثال، پس از رسم الگو متوجه شیب خیلی زیاد پهلو شده ایم و این شیب به قدری زیاد است که با روش اول حل نمیشود، پس یک برش سرشانه، فینانگو و یا هر برش دیگری در پشت لباس طراحی می کنیم و پس از جدا کردن قطعات الگو از هم، با کم کردن شیب پهلو، مقدار اضافی را از قسمت برش خارج می شویم و به خط کمر وصل می کنیم.

در این تصویر من دوتا ساسون پشت را تبدیل به یک ساسون کرده ام و برش سرشانه را طراحی کرده ام.

رفع نواقص اندامی 1 (باسن بزرگ)

حالا قطعات را از هم جدا کرده ام و خطوط جدید (صورتی رنگ) را رسم کرده ام. نقطه چین ها خطوط ابتدایی پهلو هستند که شیبشان زیاد است، در جهت فلش ها شیب را کم کرده ایم و به همان مقدار از قسمت برش پشت جبران کرده ایم.

رفع نواقص اندامی 1 (باسن بزرگ)

نکته پایانی: دقت داشته باشید روش دوم نسبت به روش اول نتیجه زیباتری را به ما میدهد پس هر زمانی که شما در پشت لباستان برش داشتید می توانید از روش دوم استفاده کنید حتی اگر شیب پهلو خیلی زیاد نباشد.

فکر میکنم دیگه همه نکات را گفته باشم. بازم اگر سوالی بود بپرسید تا اگر نکته خاصی از قلم افتاده بود به آموزش اضافه کنم.

مرسی که هستید ?

لطفا اگر آموزش براتون مفید بوده ۳ صلوات برای سلامتی و شادی آقا امام زمان هدیه بفرمایید تا ان شاالله ایشون هم برای عاقبت بخیری ما دعا بفرمایند.

اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم