بازگشت‌ نوری‌ها به سیاست


بازگشت‌ نوری‌ها به سیاست

آرمان- یاسمین طالقانی: نوری‌ها به عرصه بازگشتند! ناطق نوری و عبدا... نوری؛ دو نوری که سکوت وجه اشتراک آنها در سال‌های گذشته بود. دو نوری که هرگاه سخنی بر زبان می‌آورند به مثابه نقشه...

آرمان- یاسمین طالقانی: نوری‌ها به عرصه بازگشتند! ناطق نوری و عبدا... نوری؛ دو نوری که سکوت وجه اشتراک آنها در سال‌های گذشته بود. دو نوری که هرگاه سخنی بر زبان می‌آورند به مثابه نقشه راه گروه‌های سیاسی است. دو نوری که همیشه سیبل هجمه آنانی بودند که منافع شخصی و گروهی برای‌شان در درجه اولی اهمیت است. دو نوری که سر بزنگاه نیاز کشور روزه سکوت را می‌شکنند و به آنچه تکلیف می‌دانند عمل می‌کنند. مخاطبان ناطق نوری وسیع‌تر از عبدا... نوری هستند که بر همین اساس او سخنان خود را خطاب به همه اقشار جامعه بیان می‌کند. البته نباید از تاثیرگذاری او در عرصه سیاست غافل بود.

ناطق نوری، شیخ مصلحت

ورود ناطق نوری در عرصه سیاست سال‌هاست که در پشت پرده اتفاق می‌افتد و سال‌هاست که نام او در لیست‌های انتخاباتی مانند مجلس نیست. اما ساده‌انگاری است که او را در عرصه سیاست و تصمیمات سیاسی تاثیرگذار ندانست. بزرگان اعتدالگرا همواره نقش مهمی در انتخابات‌ مختلف داشته‌اند و آنگاه که سیاسیون در تصمیم نهایی با بن‌بست مواجه می‌شوند در آن هنگامه است که نقش امثال ناطق نوری برای کنار زدن بن‌بست مشاهده می‌شود. چندی پیش که تصویری از گفت‌وگوی ناطق نوری و حداد عادل در مجمع تشخیص منتشر شد برخی سایت‌ها نوشتد: «اگر علی لاریجانی خود را برای انتخابات 1400 و مجلس یازدهم آماده می‌کند به میزان قابل توجهی مستظهر است به حمایت‌های همیشگی شیخ نور». فارغ از آن نمی‌توان از نقش او در انتخاب روحانی به عنوان رئیس‌جمهور عبور کرد و نمی‌توان از این گمانه هم عبور کرد که شیخ نور گزینه مناسبی برای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری است. ناطق نوری سال‌هاست که با رفتار و گفتارش تبدیل به یکی از شخصیت‌های مورد وثوق جریان اصلاحات هم شده است و پربیراه نیست مورد حمایت انتخاباتی این جریان سیاسی باشد.

روایت ناطق نوری از یک انتخاب

ناطق نوری در این برهه دایره سخنان خود را در دو حوزه تعیین کرده است. یکی جلوگیری از اتهام زنی به خود و دیگری هدایت جامعه برای گذر از مشکلات. چند روز پیش که بحث پس گرفتن خانه‌های مصادره‌ای مطرح شد او درباره زمین حوزه علمیه لواسان که مدیریت آن را بر عهده دارد، توضیح داد که زمین آن اهدایی یک معلم بازنشسته است و اهدایی نهادهای دیگر و مصادره‌ای نیست. پس از آن هم روز یکشنبه به موضوع مذاکره با آمریکا که بحث روز کشور است ورود کرد و گفت: «پیشنهاد برخی برای مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی ممکن است عملی و به مصلحت کشور نباشد. نسبت به درایت رهبر انقلاب برای عبور از بحران اعتماد کنیم. پیشنهاد برخی فعالان سیاسی برای مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی ممکن است عملی و به مصلحت کشور نباشد ولی به هر حال اینکه کسانی از سر دلسوزی پیشنهادی را مطرح کنند حرام نیست و بدیهی است که تصمیم‌گیری و صلاحدید در چنین مواردی به عهده رهبری معظم انقلاب است که خوشبختانه اشراف کامل بر سیر تحولات دارند» و دیروز در مراسمی که به مناسبت چهلمین روز درگذشت حجت‌الاسلام احمد احمدی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه تهران برگزار شد، حضور یافت و گفت: «آنچه که امروز در اداره کشور مورد نیاز است، تخصص و تعهد در کنار اخلاق و داشتن فرهنگ برخورد مناسب با مردم بر اساس عقلانیت است. اگر در جامعه‌ای مدیری هم تخصص و تعهد داشته باشد و هم از اخلاق خوب برخوردار باشد بر اساس عقلانیت آن جامعه رشد و پیشرفت خواهد کرد.» وی با اشاره به تاکیدات شهید بهشتی درباره ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر، خاطرنشان کرد: «شهید بهشتی معتقد بود که مدیر کسی نیست که زیاد بدود و کار کند، بلکه مدیر فردی است که بیندیشد، فکر و برنامه‌ریزی کند و از انسان‌های متخصص و متدین در جای خود استفاده کند. یکی از مشکلات امروز کشور نیز مربوط به حوزه مدیریتی است». ناطق نوری افزود: «گاهی برخی از مدیران آنقدر سرگرم مسائل خرد می‌شوند که به برنامه‌ریزی، فکر کردن و استفاده بهینه از نیروها نمی‌رسند و گاهی نیز بر این بی‌برنامگی مسائلی از جمله گرایش‌های سیاسی، جناحی و باندی اضافه می‌شود.» ناطق نوری با تاکید بر اینکه تخصص، تعهد و اخلاق از ویژگی‌های شایسته‌سالاری است، به بیان خاطره‌ای از روند انتخاب رئیس صداوسیما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: «در ابتدای انقلاب هنوز اینگونه نبود که رئیس صداوسیما را امام یا رهبری تعیین نمایند و به این صورت بود که شورای انقلاب فردی را در این زمینه انتخاب می‌کرد. در آن ایام من که مسئولیتی در جهاد سازندگی داشتم برای انجام کاری نزد آیت‌ا... بهشتی در دیوان عالی رفتم. هنگامی که در کنار آیت‌ا... بهشتی بودم، برای ایشان لیستی از اسامی افراد دارای صلاحیت برای ریاست بر صداوسیما ارسال کرده بودند و ایشان نیز آن لیست را بررسی و در کنار برخی اسامی علامتی به نشانه تایید قرار داده بودند. آیت‌ا... بهشتی لیست مذکور را به من نشان دادند و از من نیز خواستند که راجع به آن نظر خود را بیان کنم، هنگام مشاهده لیست به نام فردی بر خوردم که آیت‌ا... هاشمی در کنار نام او علامتی به نشانه تایید قرار داده بود. این در شرایطی است که آن فرد نسبت به ایشان بی‌مهری‌های بسیاری ابراز کرده بودند.» وی افزود: «موضوع را با آیت‌ا... بهشتی در میان گذاشتم، اما ایشان فرمودند «خوب آقای نوری، ممکن است ایشان با شخص بهشتی مشکل داشته باشد و از چهره من خوشش نیاید، اما مدیر لایقی است».

پایان سکوت عبدا... نوری؟

نام عبدا... نوری هم مانند ناطق نوری این روزها زیاد شنیده شده است که دلیلش هم پیشنهاد ریاست عبدا... نوری برای ریاست پارلمان اصلاحات بود که از سوی برخی اصلاح‌طلبان مطرح شد. برخی این پیشنهاد را منتسب به غلامحسین کرباسچی کردند تا از آن برای شکاف‌اندازی در جریان اصلاحات بهره ببرند، اما دبیرکل حزب کارگزاران با توضیحی مانع این سوءاستفاده شد و گفت‌: «موضوع این بود که مصاحبه‌کننده پرسید اگر قرار باشد شورای عالی تغییر کند ممکن است افرادی جای آقای عارف را بگیرند؟ من گفتم این موضوع به انتخاب شورا بستگی دارد. خود شورا ممکن است افرادی را به عنوان رئیس، منشی و... انتخاب کنند. دوباره پرسید ممکن است افرادی مثل آقای عبدا... نوری به عنوان رئیس شورا مطرح شود. من گفتم بله ایشان هم می‌تواند مطرح شود.» اما بدون شک جریان اصلاحات نمی‌تواند به راحتی چشم از قدرت سازمان‌دهی عبدا... نوری بردارد، چرا که او بارها و در مقاطع مختلف نشان داده قدرت سازمان‌دهی و به اجماع رساندن نیروهای اصلاح‌طلب را دارد. طرح نام ریاست عبدا... نوری شاید بهانه‌ای برای پایان دادن به سکوت او بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !