کشت بهاره در استان سمنان یک هزار و 134 هکتار کاهش داشته است


کشت بهاره در استان سمنان  یک هزار و 134 هکتار کاهش داشته است

شاهرود - رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه بهار امسال یک هزار و 134 هکتار کاهش کشت بهاره را در سطح استان شاهد بودیم، گفت: از این میزان 300 هکتار مربوط به شاهرود است.


به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن میرعماد ظهر چهارشنبه در ششمین جلسه شورای حفاظت آب استان سمنان به میزبانی فرمانداری ویژه شاهرود بابیان اینکه مدیریت کشت بهاره در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، ابراز داشت: بهار امسال یک هزار و ۱۳۴ هکتار کاهش کشت بهاره را در سطح استان شاهد بودیم که از این میزان ۳۰۰ هکتار مربوط به شاهرود است.

وی بابیان اینکه کاهش کشت بهاره دلیلی بر حداقل رسیدن تولید نیست، افزود: کشت بهاره از ۲۱ تن به ۲۳ تن در هکتار می‌رسد بنابراین با افزایش بهره‌وری نگران عملکرد کشاورزان نیستیم.

اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری در شش هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی شاهرود

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه از ابتدای شروع اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری در شاهرود شش هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی به این طرح مجهز شدند، ابراز داشت: سال گذشته یک هزار و ۱۲۹ هکتار سامانه نوین آبیاری در شهرستان اجرا شد.

میرعماد بابیان اینکه در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری دولت ۱۱.۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است، تصریح کرد: برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری هیچ محدودیتی در استان سمنان وجود ندارد.

وی با ابراز اینکه از ابتدای سال تاکنون در شاهرود بیش از یک هزار و ۵۰ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری اجراشده است، افزود: با توجه به استقبال بهره‌برداران و ارائه خدمات دولت جای هیچ نگرانی بابت تأمین منابع اجرای این طرح‌ها نیست.

کشت زعفران در شاهرود به ۲۵۰ هکتار رسید

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه ۱۴ کیلومتر انتقال آب در کانال‌های کشاورزی شاهرود انجام‌شده است، ابراز داشت: از میزان دو هزار و ۱۱ کیلومتر کانال آب کشاورزی تنها ۱۱۲ کیلومتر آن به اتمام رسیده است که نشان می‌دهد در این حوزه جای کار بسیاری وجود دارد.

میرعماد بابیان اینکه کشت محصولات کم آب بر، یکی از اقدامات در دستور کار جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: کشت زعفران به ۲۵۰ هکتار رسیده و ازنظر تولید کنجد، کندر و کلزا ظرفیت‌های خوبی در شاهرود وجود دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

وی بابیان اینکه کشت حفاظتی به کاهش تبخیر آب کمک می‌کند، افزود: طی سال گشته ۲۵ هزار هکتار در شاهرود کشت حفاظتی انجام شد لذا در این شهرستان به دنبال پیش برد کشت‌ها به‌سوی محصولات کم آب‌بر و کشت حفاظتی هستیم.

۲۸ رشته قنات در شاهرود احیا و مرمت شد

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه طی سال گذشته ۲۸ رشته قنات در شاهرود بااعتبار دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان احیا و مرمت شد، ابراز داشت: در احداث استخرهای ذخیره آب نیز در شهرستان حدود ۲.۲ میلیارد تومان هزینه شده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به استخر بیارجمند اشاره کرد که در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

میرعماد بابیان اینکه بحث الگوی کشت در شاهرود ارائه‌شده است، تصریح کرد: سند بهره‌وری آب در بخش کشاورزی تدوین‌شده و به دنبال کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی هستیم و این به معنای کاهش تولید نیست بلکه احتمال ۳۴درصد افزایش راندمان را خواهیم داشت و ضمن آن استفاده از سموم نیز به حداقل خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اجرای هر طرحی در بخش کشاورزی بدون پشتوانه دولت و مشارکت بهره‌برداران میسر نیست، افزود: به‌منظور نظارت بهتر بر بخش کشاورزی، استان را به ۱۰ پهنه تقسیم و برای هرکدام یک کارشناس نظارت خواهد داشت تا هیچ عرصه‌ای بدون مدیریت نباشد.

کد خبر 4350693

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه