نگاهی به وضعیت مس در بازار جهانی


نگاهی به وضعیت مس در بازار جهانی

قیمت مس پس از لمس کانال 7300 دلاری در هفته‌های اخیر عمدتا شاهد روند نزولی بوده است و آمارهای بنیادین منتشر شده نیز در ترکیب با نگرانی‌های تجاری سرمایه‌گذاران، کمکی به بهبود وضعیت نکرده است.

اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ قیمت مس در بازارهای جهانی از شروع هفته تاکنون شاهد کاهش 1.5 درصدی بوده است و در ماه جولای نیز تاکنون حدود 8 درصد از ارزش خود را از دست داده است. این کاهش ارزش در نتیجه انتظار کاهش تقاضا از جانب چین با تشدید تنش تجاری با آمریکا و همچنین تقویت ارزش دلار تحت تاثیر سخنان ژروم پاول رئیس فدرال رزرو مبنی بر چشم انداز روشن اقتصادی آمریکا بوده است.

با وجود آنکه نگرانی سرمایه‌گذاران از اثرات تعرفه‌های تجاری اعمال شده بر روی رشد اقتصاد جهانی معقول به نظر می‌رسد، اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر نگاه‌ها بیش از حد منفی شده است. همانطور که پیشتر گزارش داده بودیم، داده‌های اقتصادی چین در 6 ماه اول سال جاری عموما تصویر باثباتی را ارائه می‌کند و با وجود قطعی بودن اثرگذاری منفی درگیری تجاری چین با آمریکا بر روند تجارت، پکن آماده‌است تا با اتخاذ سیاست‌های حمایتی پولی و مالی به کمک اقتصاد در حال کند شدن چین بپردازند. در صورت تحقق این سناریو آنگاه می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران در مجموعه فلزات اساسی به خرید بپردازند که مس نیز از این امر سود خواهد برد.

در بازار جهانی کنسانتره، شاخص فرآوری کنسانتره به کاتد یا ضریب TC با رشد 6.3 دلاری به ازای هر تن به 86.1 دلار به ازای هر تن رسید که بالاترین میزان از اکتبر 2017 می‌باشد. زمانی که ضریب TC افزایش می‌یابد این امر به معنای افزایش حق العمل اسملترها یا واحدهای ذوب و فرآوری کنسانتره می‌باشد که این امر نیز خود ناشی از افزایش میزان عرضه فلزات در سطح بازار است. با توجه به اینکه تاکنون شاهد اختلال خاصی در عرضه معادن مس در سال 2018 نبودیم، در نتیجه میزان عرضه مس با افزایش مواجه شده است.

در بورس فلزات لندن نیز شاهد وضعیت کنتانگو در قیمت‌های نقدی به آتی می‌باشیم. زمانی که بازار در حالت کنتانگو قرار گرفته است، قیمت محموله‌های آتی نسبت به نقدی بیشتر است زیرا در حال حاضر میزان عرضه در بازار به میزان کافی می‌باشد و بازار نگرانی از این بابت ندارد. برعکس این حالت بکواردیشن نام دارد. در حال حاضر در LME شاهد تفاوت 36 دلاری قیمتی هر تن مس در محموله نقدی نسبت به3 ماهه هستیم در حالی که این قیمت در هفته گذشته معادل با 11.5 دلار به ازای هر تن در حالت کنتانگو بوده است.

با این حال لازم به ذکر است در معدن اسکوندینا در کشور شیلی که بزرگ‌ترین معدن مس دنیا محسوب می‌شود، مذاکرات نمایندگان کارگران و شرکت BHP که کارفرمای این معدن محسوب می‌شود، تاکنون به نتیجه نرسیده است. در صورت عدم توافق دو طرف تا پایان ماه جاری میلادی، اعتصاب کارگران قریب به یقین به نظر می‌رسد. در سال گذشته اعتصاب 44 روزه کارگران این معدن در ماه‌های ابتدایی سال 2017 منجر به جهش مس به قیمت‌های بالای 6100 دلار و همچنین ضرر بیش از 180 میلیون دلاری شرکت BHP شد. در صورت اعتصاب دوباره کارگران این معدن بسیار مهم، مجددا انتظار رشد قیمت‌ها از این محل خواهد رفت.

در زمینه موجودی بورس فلزات لندن، با وجود اینکه نسبت به سقف موجودی ثبت شده سال جاری در انتهای ماه مارس ما شاهد کاهش بیش از 100 هزار تنی موجودی انبار بورس فلزات لندن بوده‌ایم، اما هنوز نسبت به ابتدای سال با رشد بیش از 30 درصدی موجودی‌ها مواجه هستیم که این امر به خوبی نشان‌دهنده افزایش عرضه در بازار در سال جاری با توجه به عدم وقوع اختلال عرضه معادن می‌باشد.

نگاهی به وضعیت مس در بازار جهانی

در بورس شانگهای نیز موجودی‌ها تا انتهای هفته گذشته به 234،696 تن رسیده است که رشد 56 درصدی را نسبت به ابتدای سال جاری نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهایی نیز که گروه بین المللی مطالعات مس (IRCSG) منتشر کرده بود، بازار جهانی مس فرآوری شده در ماه مارس شاهد مازاد 55 هزار تنی بوده است که این مازاد برای چهارمین ماه متوالی رقم می‌خورد. در سه ماهه اول سال جاری ما شاهد مازاد 153 هزار تنی مس بودیم در حالی که مدت مشابه سال 2017 کسری 84 هزار تنی مس در بازارهای جهانی رقم خورده بود.

در پایان می‌توان گفت که در کوتاه مدت انتظار می‌رود که روند تضعیف در سراسر بازار فلزات پایه ادامه داشته باشد زیرا سرمایه‌گذاران عمدتا مشغول خروج به دلیل نگرانی‌های تجاری می‌باشند اما در بازه زمانی میان مدت انتظار می‌رود تا قیمت مس با روند صعودی جدیدی مواجه شود و فلز سرخ مجددا مورد اقبال معامله‌گران قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج