ضرورت تشکیل اتاق فکر ملی


ضرورت تشکیل اتاق فکر ملی

« بیستمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» با حضور دکتر عارف به بررسی مهترین مسائل اقتصادی کشور پرداخت.

قانون- « بیستمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» با حضور دکتر عارف به بررسی مهترین مسائل اقتصادی کشور پرداخت.

به گزارش قانون ،در ابتدای جلسه ، محمد صادق مشایخ ، ریاست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت : باید بجای نگاه یاس آمیز به بحرانهای اقتصادی ، با تدبیر و مدیریت راهبردی راهگشا ، از تبدیل بحران اقتصادی به سونامی اقتصادی جلوگیری نموده و به حل معضلات اقتصادی کشور و عبور از تحریمها پرداخت.

وی افزود : باید پاسخگوی مطالبات به حق نسل جوان جامعه باشیم و از قشر جوان کشور در بدنه اجرایی و تخصصی کشور حداکثر استفاده نمود.

رئیس کمیشسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد : متاسفانه عملکرد سیستم بانکی کشور نامطلوب است و در خلاف جهت حمایت از تولید و صنایع داخلی کار می کند که می توان یکی از دلایل تعطیلی کارخانجات داخلی و فعالیت کارخانجات با راندمان پایین را اقدامات ضد حمایتی بانکی دانست.مراجع عظام بخصوص حضرت آیت الله جوادی آملی بارها با اشاره به اینکه رباخواری جنگ با خداست ، وجود بهره بانکی را محکوم کردند و آنرا حرام اعلام کردند . از سوی دیگر در بانکهای خارجی علاوه بر آنکه به حسابهای بانکی بهره تعلق نمی گیرد ، از آنها کارمزد نیز کسر می گردد. با این تفاسیر عجیب است که همچنان بهره های بالای بانکی همچنان در کشور اسلامی ما حاکم است و در حال از پا درآوردن تولید و سرمایه گذاری داخلیست.

در ادامه جلسه ، محمد صادق مشایخ ، ضمن تشکر ویژه از زحمات دلسوزانه دکتر محمد رضا عارف ، چه در بنیاد امید ایرانیان که اتاق فکر ارشد جبهه اصلاحات است و چه در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس فراکسیون امید ، افزود : دکتر عارف ، خلاء بی اخلاقی در کشور را با اخلاق محوری در همه عرصه ها پر کردند.

محمد صادق مشایخ با اشاره به حسن خلق و وارستگی دکتر عارف ابراز داشت : عده ای که سوی حملاتشان همیشه به سمت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) بود ، حالا پیکان حملاتشان را به سمت دکتر عارف نشانه گرفته اند.

وی بنیاد امید ایرانیان را نهادی مولد امید برای ملت ایران خواند.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با تشریح اقدامات راهبردی و توسعه محور کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به تلاشهای مستمر اعضای دلسوز کمیسیون اشاره کرد و اضافه کرد : در راستای رفع موانع اقتصادی ، بهبود سطح معیشت مردم عزیز ، رونق فضای کسب و کار ، همچنین پاسخ به مطالبات به حق ملت با حمایتها و راهنمایی های آقای دکتر محمد رضا عارف و همکاریهای مجدانه مدیران ارشد اجرایی ، اقتصادی دولتی و بخش خصوصی ، اعضای برجسته اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران ، برخی اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جامعه علمی و فرهنگی کشور ، در کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان ، توانستیم به تولید ایده ها و راهکارهای عملیاتی ارزشمند و طرحهای شایسته حاصل سالها خدمت و تجربه در وزارتخانه ها و نهادها ، توسط همکاران گرامی دست یابیم که ان شاء الله به مرور شاهد ثمرات تلاشهای آنها خواهیم بود .

محمد صادق مشایخ ادامه داد : با توجه به بررسی موانع اصلی حاکم بر فضای اقتصادی و تجاری کشور یعنی :

1-عدم ثبت نرخ ارز و فاصله زیاد بین نرخ ارز رسمی و آزاد

2-قاچاق کالا

3-بهره بانکی

که در فاز اول اقدامات کمیسیون ، به آنها پرداخته شد ، می بایست مسوولان اقتصادی ضمن عزم راسخ در رفع موانع فوق ، راهکارهای به دست آمده حاصل نظرات کارشناسی اعضای کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان را پیشه برنامه ها و اقدامات خود نمایند تا آپارتاید اجتماعی و اختلاف افسار گسیخته طبقاتی و معضلات اقتصادی در کشور بر طرف شده ، همچنین ضمن جلوگیری از توسعه فقر و بیکار در کشور ، به رفاه و رونق اقتصادی و اشتغال پایدار دست یابیم.

وی در خاتمه گفت : می بایست قویا با تروریستهای اقتصادی برخورد صورت گیرد تا ضمن حذف مفاسد اقتصادی ، ایجاد شفافیت اقتصادی ، توسعه اقتصادی و ارتقاء سطح معیشت ملی را شاهد شویم.

در ادامه عابد مشایخ ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان ، ضمن اشاره به ده سال سوابق درخشان بنیاد امید ایرانیان و تشکر از زحمات و رهنمودهای خرد ورز ریاست بنیاد امید ایرانیان ، دکتر محمد رضا عارف ، در راستای اجرای برنامه های بنیاد امید ایرانیان و پاسخ به اولویت مطالبات مردم یعنی حل معضلات اقتصادی و معیشتی و رونق کسب و کار مختصرا توضیحاتی پیرامون اقدامات و خروجیهای کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان بشرح ذیل ارائه کرد:

تشکیل سه فاز تخصصی در کمیسیون :

فاز 1 : بررسی موانع اقتصادی ، صنعتی و تولیدی و ارائه راهکارهای رفع موانع

فاز 2 : تدوین سند سیاستگزاری بازرگانی داخلی کشور برای اولین بار در کشور جهت قانونمند سازی کلیه تراکنشهای اقتصادی و تجاری داخلی و یکپارچه سازی بازارهای داخلی در 6 بند

فاز 3 : ارائه برنامه های توسعه محور و راهبردی اقتصادی ، صنعتی و تجاری

که در نشستهای تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به 20 موضوع کلان تجاری و اقتصادی پرداخته ، خروجی جلسات در قالب بسته های پیشنهادی و اقدام سریع تنظیم و تقدیم شد.

و با تشکیل جلسات تعاملی و مشورتی با اعضای لیست امید و انتقال مطالبات مردمی و ارائه نظرات کارشناسی ، گامهای مثمر ثمری در این مسیر برداشته شد.

سپس دکتر محمد رضا عارف به ایراد سخنرانی پرداخت:

رئیس بنیاد امید ایرانیان به بیان تاریخچه‌ای از چگونگی تشکیل این بنیاد پرداخت و گفت: اواخر سال 83 بود که نگرانی‌هایی وجود داشت که ما در کنار گرفتاری‌ها و مشغله‌های دولت از راهبردهای درازمدت در خانواده اصلاحات غافل ماندیم.

وی ادامه داد: تشکیل یک اتاق فکر ملی را برای کشور ضروری دیدیم تا بتوانیم شعارهای انقلاب و اصلاحات را پیگیری کنیم که در همین راستا به تشکیل بنیاد باران رسیدیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این جهت‌گیری فعالیت بنیاد باران آغاز شد اما اشتباهی که در ابتدای امر انجام شد محدود کردن بنیاد باران به مدیران ارشد و میانی دولت اصلاحات بود که بعد از یکسال اول متوجه شدیم که این شیوه عضوگیری نمی‌تواند ما را به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برساند که بعد از انتخابات سال 86 به این نتیجه رسیدیم که باید بر محوریت نیروهای جوان تاکید بیشتری داشته باشیم و در این مقطع زمانی بود که به تاسیس بنیاد امید ایرانیان رسیدیم.

دکتر محمد رضا عارف با بیان اینکه در برخی رسانه‌های دیده می‌شود که بنیاد باران و بنیاد امید را رقیب یکدیگر می‌بینند، خاطرنشان کرد: حقیقتا بنیاد امید در همان مسیر بنیاد باران با رویکرد جذب حداکثری به خصوص در جذب جوانان فعالیت می‌کند. .رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه مهمترین مساله کشور اخلاق و مهمترین مشکل عدم پایبندی به اخلاق است، خاطرنشان کرد: در اساسنامه بنیاد امید به صورت شفاف مشخص است که تاکید دارد حرکت سیاسی به صورت حزبی صورت نگیرد چراکه نگران بودیم این تلقی صورت بگیرد که این بنیاد حزبی در کنار احزاب اصلاح‌طلب است اما بنا بر این بود که اتاق فکر باشیم، راهبردها را مشخص و پیشنهاد دهیم که بتوانیم در راستای رسیدن به حکمرانی مطلوب به اداره بهتر حکومت از نگاه اصلاح‌طلبانه برسیم.

دکتر عارف ادامه داد: نتیجه این مسیر پنج- شش ساله با وجود اینکه آن چنان رسانه‌ای هم نمی‌شد حضور جدی در انتخابات 92 بود، حضور حداکثری نه تنها در انتخابات بلکه در همه رویدادهای سیاسی مهم کشور به صورت فعال مورد تاکید ما بود و اتخاذ این راهبرد ابتدا در بنیاد امید مطرح و پیشنهاد شد، آن هم بعد از اتفاقاتی که در انتخابات مجلس سال 90 با آن روبرو شدیم و متوجه اشتباه اصلاح طلبان مبنی بر عدم حضور فعال در انتخابات شدیم و خوشبختانه این نگاه در جریان اصلاحات، کم کم جا افتاد و بنیاد امید در رویدادهای سیاسی نقش کلیدی و محوری را به عنوان اتاق فکر ایفا کرد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی که برای انتخابات ریاست جمهوری سال 92، انتخابات مجلس 94 و انتخابات شوراهای سال 96 ارائه دادیم طبیعتا برنامه جریان فکری ما بود و رویکردی که ما در دهه 90 گرفتیم رویکرد منطقی و درستی بود و علی‌رغم همه هجمه‌هایی که به ما صورت گرفت مردم حمایت خوبی از این رویکرد انجام دادند.

وی ادامه داد: در انتخابات شوراها علی‌رغم همه مشکلات و هجمه‌هایی که صورت گرفت اما مصمم تر شدیم که مسیر باید برنامه ای تر باشد و برای مشکلات کشور راه حل داشته باشیم و با این رویکرد در انتخابات شوراهای سال ۹۶ در کنار انتخابات ریاست جمهوری حضوری جدی و تاثیرگذار داشتیم.

دکتر عارف تصریح کرد: راهکاری که در بنیاد امید ایرانیان به آن رسیده‌ایم و این مساله در حال اجرایی شدن است تشکیل کارگروه‌های تخصصی بود .توقع ما از این کارگروهها این است که برای شرایط کشور با یک نگاهی امیدوارانه فکر کنیم و حق نداریم آیه یاس بخوانیم.

در جلسات رسمی برخی مقامات اجرایی ،افرادی از خود سلب مسئولیت می‌کنند

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای شده است که در جلسات رسمی برخی مقامات اجرایی ،افرادی از خود سلب مسئولیت می‌کنند در حالی که حق نداریم از خودمان سلب مسئولیت کنیم و باید امیدوارانه برای حل مشکلات ،بویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم چاره‌اندیشی کنیم.

وی با اشاره به ضعف‌های موجود در مساله مدیریت ارزی کشور اظهارداشت: در مسائل ارزی بد عمل شد و تجربه شکست خورده مدیریت ارز در سال 73، و سالهای 91 و 90 را دوباره به نوعی تکرار کردیم در حالیکه تجربیات موفقی در خصوص مدیریت ارزی در زمان دولت اصلاحات موجود است که می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که اکنون باید چه اقدامی انجام داد؟ تاکید کرد: مردم در همه سختی‌ها همراه نظام هستند ما مسئولین شاید تغییر کرده باشیم اما مردم همان مردم هستند و نظام هم همان نظام است و ما می‌توانیم، با وحدت و همدلی و میدان داری افراد متخصص از گردنه‌های سخت عبور کنیم به شرط آنکه به گونه‌ای عمل نکنیم که اعتماد مردم به مسئولین و حکومت سلب شود.

دکتر عارف با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی باید مبنای فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد و باید اقتصاد درون‌زا را مورد توجه قرار دهیم .ما باید برای مسائل اقتصادی و معیشتی برنامه محور باشیم و دچار روزمرگی نشویم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد:از کارگروه‌های بنیاد امید،دانشگاه ها و سایر نهادهای راهبردی و نخبگانی کشور انتظار داریم که برای رسیدن به شرایط مطلوب و عبور از مشکلات و مسایل امروز کشور ، راهکارهای خود را در اختیار نهادهای ذیربط از جمله دولت و مجلس شورای اسلامی قرار دهند.

در پایان دکتر محمد رضا عارف از زحمات محمد صادق مشایخ ، به عنوان مدیری دلسوز و اصلاح طلبی اصیل قدردانی کرد.

غلامعلی ریاحی گفت : دولت هر چه سریعتر می بایست ضعف تیم اقتصادی خود بر طرف کند و سیاستهای ارزی خود را اصلاح نماید تا بتواند اقتصاد کشور را از بحران خارج نماید.

فاطمه شعبانی گفت : نیاز به مدیریت به روش سیستماتیک منظم داریم تا بتوانیم تغییرات سیستمهای اکتیو اقتصادی را بخوبی کنترل کنیم.در این مسیر می بایست از جوانان و بانوان بیش از پیش استفاده نمود.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود : نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به آنچه که مردم هنوز دست نیافته اند به عنوان ابزار نظارتی بر فضای اقتصادی دست یابند تا به بهبود وضع اقتصادی کشور کمک کنند.

وی اضافه کرد : باید به تسهیل گری امور پرداخت ، نهادهای خصوصی و مدنی را مجددا احیا کرد ، تا با استمداد از این روش و دیپلماسی اقتصادی و سیاسی ، فاصله بین ابر ثروتمند و ابر فقیر کاهش یابد.

سید جلال ساداتیان گفت : در حال حاضر تجمیع مشکلات را داریم و این دوران با حضور ترامپ مصادف شده و فشارها مضاعف شده است. لذا می بایست با سرمایه های اجتماعی و همبستگی داخلی بر مشکلات داخلی و خارجی فائق آییم.

سفیر اسبق ایران در انگلستان افزود : یکی از نکات ویژه بحران کشور در حال حاضر مساله آب است که منجر به مهاجرت جمعیت از روستاها به شهرها و مرکز استانها ، به ویژه پایتخت شده است و بر معضلات اقتصادی کشور افزوده است ، لذا می بایست مشکلات حاکم بر بحران آب را مرتفع نماییم.

ایرج حسابی ضمن تشکر از دکتر محمد رضا عارف و همچنین محمد صادق مشایخ گفت : باید از شرایط گذشته کشور درس گرفت و خطاهای گذشته را تکرار نکنیم .باید از کار آفرینان و دانشمندان کشور حمایت کنیم.

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی افزود : می بایست از بزرگان کشور صیانت کنیم و همچنین از خدمتگزاران و دلسوزان کشور تقدیر و حمایت کنیم تا مشی خدمت به ملت و کشور را توسعه و ترویج دهیم.

فاطمه گودرزی گفت : به عنوان سفیر کودکان اتیسم ، تلاشهای زیادی کرده ام ، از نزدیک شاهد کمکهای خالصانه مردم هستم. در حوادث غیر مترقبه کشور روحیه نوع دوستی و انسجام را شاهد هستیم ، لذا همین روحیه می بایست در حل مشکلات اقتصادی بین مسوولان و مدیران ، حاکم باشد تا معضلات مرتفع گردند.

این فعال صنعت سینما خواستار شد : در مباحث اقتصادی از مدیران سالم و خدوم بیش از گذشته استفاده شود ، در برابر مفاسد اقتصادی ایستادگی شود و جلوی خروج سرمایه مادی ، علمی و اجتماعی با مدیریت شفاف و سالم گرفته شود تا شاهد بهبود شرایط اتقصادی کشور باشیم.

حسین ابوئی مهریزی گفت : فساد سیستمی در بخش اقتصادی علت العلل همه مشکلات اقتصادی کشور است . باید با مبارزه با فساد اقتصادی ، اعتماد عمومی را جلب کرد .

سید محمد هاشمی اصفهانی گفت : پس از انقلاب بیشترین هزینه ها و ایثارها رخ داده است ، لذا برای صیانت از جایگاه رفیع ایثارگران و شهدای جنگ تحمیلی ، باید با فساد مبارزه کرد . نباید انتقاد از شرایط را نشر نا امیدی تلقی کرد.

مشاور اسبق وزیر نفت افزود : باید تعدادی از مدیران اقتصادی تغییر کنند تا شاهد بهبود و تحول در فضای اقتصادی کشور باشیم.

سادینا آبائی گفت : بازرگانان و کارآفرینان کشور محکوم به تصمیم گیریهای سیاسیون هستند.

می بایست از ظرفیت الیتهای جامعه در محافل تصمیم گیری و تصمیم سازی استفاده شود.

رئیس شورای روایط تجاری ایران و اوکراین افزود : در حال حاضر ، 10 در صد مشکلات خارجیست ، 90 در صد مشکلات داخلیست و آنهم به این دلیل است که از ظرفیت الیتهای جامعه به خوبی در محافل تصمیم گیری استفاده نمی شود.

وی ادامه داد : الان فرصت سعی و خطا نداریم. باید از مدیران مجرب بهره بگیریم . آموزش ویژه به مدیران لازم است.همچنین باید با تعامل ، مسائل بین المللی را به نفع خود حل و فصل کنیم. همچنین در داخل ، جهت بهبود و رونق اقتصاد کشور ، باید بانک مرکزی مستقل باشد . استقلال بانک مرکزی بسیار حائز اهمیت است.

غلامرضا طالقانی گفت : در محیط دانشگاه ، بسیاری از مطالبات دانشجویان بی پاسخ می ماند.باید از دانشجویان و دانشگاهیان جهت رشد و تعالی جامعه حمایت نمود.

استاد مدیریت دانشگاه تهران افزود : ایجاد بانکها و موسسات مالی متعدد ، بسیار مضر است.باید موسسات و بانکها محدود شوند و از سوی دیگر با شفافیت مدیریتی ، معضلات بانکی و اقتصادی مرتفع گردند.

محمد مهدی رئیس زاده گفت : بحران کنونی اقتصادی کشور به فعالیتهای بخش خصوصی و اقتصادی کشور ضربه می زند. در حال حاضر با بحران مدیریت مواجه ایم و در این مسیر باید از مشورت مدیران و صاحبنظران بهره برداری کرد.

مشاور امور بانکی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران افزود : ایجاد بازار ثانویه ایراداتی دارد و راهگشا نیست .ارز دو نرخی در کشور ، مسبب فساد شده است.

دبیر کل اسبق انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد : در اجرای رفع موانع تولید ، تشکلهای اتاق بازرگانی ایران ، راهکارهای خوبی را پیشنهاد دادند و باید به آنها عمل نمود.

دولت باید به مشورت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ، توجه و عمل کند

فریده اولاد قباد گفت : فساد سیستماتیک باید مرتفع گردد.الگو پذیری در کشور باید رواج یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود : باید به همه سلایق و دیدگاهها احترام گذاشت.باید با وحدت و انسجام بر مشکلات فائق آییم.همانطور که در جنگ تحمیلی اعتقادات و اتحاد ملی بود که ما را در جنگ پیروز کرد.

فائزه توکلی گفت : باید جهت حل مشکلات داخلی با اصلاح سیاستهای بین المللی و تعامل با کشورها به جذب سرمایه گذاری خارجی بپردازیم و با استفاده از مدیران برجسته و مجرب به رونق اقتصادی کشور کمک کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک