چرخ اقتصاد اغذیه فروشان سیار مانند چرخ گاری احمد نمی‌چرخد/ باج‌های شبانه مرد 30 ساله برای کسب روزی حلال


چرخ اقتصاد اغذیه فروشان سیار مانند چرخ گاری احمد نمی‌چرخد/ باج‌های شبانه مرد 30 ساله برای کسب روزی حلال

اینجا نه رستوران است نه کافه ، هر شب ساعت ۱۲ شب به بعد حوالی میدان امام حسین ،شهدا، پیروزی ،میدان رسالت و پل پارک وی میزبان بساط افرادی است که کار خود را از ساعات پایانی روز کار بقیه مردم آغاز می کنند . به گزارش خبرنگار حوزه شهری...

چرخ اقتصاد اغذیه فروشان سیار مانند چرخ گاری احمد نمی‌چرخد/ باج‌های شبانه مرد 30 ساله برای کسب روزی حلالاینجا نه رستوران است نه کافه ، هر شب ساعت ۱۲ شب به بعد حوالی میدان امام حسین ،شهدا، پیروزی ،میدان رسالت و پل پارک وی میزبان بساط افرادی است که کار خود را از ساعات پایانی روز کار بقیه مردم آغاز می کنند .

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوالی میدان امام حسین، ۲۰ چرخ بساطی می ایستند، سیگار ، چایی و جگر می فروشند. چراغ های زنبوری روشن روی گاری دستی هایشان خودنمایی می کند.

حدود ۱۵ چرخ جگر فروش در کنار وانتی ای که سیگار و چایی می فروشند گوشه خیابان انتظار مشتریان را می کشند. سرعت هر ماشین که کم می شود بساطی ها به سویش می روند و تلاش می کنند هر طور شده طرف را به سوی چرخ دستی خود بکشند. مردی تقریبا ۳۰ ساله پشت بساطش ایستاده و با روی باز از مشتری هایش استقبال می کند و با آن ها خیلی گرم در حال صحبت است.

آن ها سیخ های دل و جگر را از او می گیرند و هر جا که بخواهند، از پشت میزی که آن جا برای مشتریان گذاشته شده است تا داخل خودرو و روی جدول می نشینند و میل می کنند.

به گفته مغازه دارها، کار جگرکی های سیار کاسبی هایشان را تا حدودی کساد کرده است. قیمت پایین و در دسترس بودن راحتر آن ها باعث کم شدن مشتری های مغازه های جگر فروشی شده است.

اغلب افراد از چرخی ها استقبال می کنند چرا که مغازه ها به دلیل آن که فضای زیادی برای ارائه خدمات ندارند زیاد مورد استقبال نیستند. روی یکی از صندلی ها نشستم تا سیخ جگری که گرفتم بخورم، جوانی کنارم نشسته بود، از قیمت به صرفه و کیفیت به نسبت خوب اینجا نسبت به جاهای دیگر می گوید. اولین بارش نبود از اینجا خرید می کرد، می گفت حتی با خانواده هم شب ها زیاد اینجا می آید.

مشتری هایش بیشتر می شوند، اغلب آن ها راننده تاکسی و راننده اتوبوس ها و افراد شبکار هستند. رفتم تا پولش را حساب کنم با اینکه سرش شلوغ بود از حال و هوای شب های کاری اش پرسیدم؛ گفت: قدیم کارگر یک کارخانه بودم در فشار مشکلات اقتصادی، کارخانه تعدیل نیرو کرد و چون سرمایه زیادی برای شروع کار تازه نداشتم مجبور به این کار شدم. در طول روز مغازه ها و اغذیه فروشی ها باز هستند و مردم رغبتی ندارند از ما خرید کنند. شب ها به دلیل اینکه رستوران ها و مغازه ها بسته اند بهترین زمان فروش ماست.

از وضعیت درآمدش راضی نبود؛ این را می شد از وسایل و ماشین اش که حال دکه ای شده بود برای کباب کردن جگرها فهمید. از او درمورد درآمدش پرسیدم و گفت: درسته که سرمان شلوغ است ولی تا الان حدود ۱۰میلیون تومان خسارت داده ام. از شهرداری بگیر تا نیروهای انتظامی. شبی حدوده ۱ میلیون تومان فروش دارم ولی تنها ۲۵۰ هزار تومان سودی است که نصیبم می شود.

شهرداری و پلیس را عامل به هم خوردن کسب و کارش می دانست؛ «شهرداری با ما مانند دست فروش ها رفتار می کند، بعضی از شب ها می آیند و بساطمان را جمع می کنند و می‌برند، تا حالا خودم ۱۰ باری کلانتری رفتم و تشکیل پرونده دادم» این جملات را گفت و ادامه داد: هر شب باید مقداری غذا به نیروی انتظامی بدهیم وگرنه اجازه ایستادن به ما نمی دهند. شب ها مشکلات زیادی دارد و هیچ کس تمایلی ندارد که صبح تا شب در سرما و گرما در باران و برف کنار خیابان بایستد، من ترجیح می دهم در مغازه کار کنم ولی واقعیت آن است که چنین چیزی امکان ندارد. چون هر چه کار کنم باید دو دستی تقدیم صاحب مغازه کنم و برای خودم چیزی نمی ماند.

دست فروش دیگری نزدیک شد و گفت: بارها برای گرفتن مجوز اقدام کردیم که به مشکل برنخوریم و به شهرداری نامه زدیم ولی گفتند چنین چیزی ممکن نیست.

همان طور که جگرهای غیر قابل مصرف را در ظرفی می ریخت گفت: شب های تابستان تعداد مشتریان بیشتر است چون مردم تمایل بیشتری برای بیرون ماندن دارند و هوا طوری است که هر کس می تواند چند دقیقه ای کنار خیابان بایستد و غذا بخورد. با این وجود، سختی کار در تابستان این است که گوشت و جگر زود خراب می شوند و در نتیجه اگر چیزی بماند باید دور انداخت و این موجب ضرر و زیان برای ماست. ‌در حالیکه ما هر روز از صبح در حال آماده کردن گوشت و جگرهای تازه هستیم تا شب به فروش برسد، دور انداختن اضافه آن ها ضرر زیادی برایمان دارد، رضایت مردم تاالان باعث نشده اداره بهداشت بخواهد برایمان مشکل ساز شود.

تمام صندلی ها پر شده بود روی جدول کنار خیابان، جوان ها نشسته بودند و کودکانی که هر لحظه منتظر آن بودند چیزی را که دوست دارند زودتر بخورند. دور تا دور دکه هایشان آدم هایی ایستاده بودند تا نوبشان شود. این روال تا نزدیکای صبح ادامه دارد. جگر فروش ها زمانی که دیگران در حال رفتن به محل های کار خود می‌شوند بساطشان را جمع می کنند و برای یک شب دیگر آماده می شوند.

شرایط برای اغذیه فروشان سیار مهیا می شود

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ‌با اشاره به اینکه زمان مهم ترین سرمایه بشر است گفت: بخش عمده ای از مردم به دلیل مشغله هایی که در طول روز دارند اعم از اینکه کارمند، مسئول و دانشگاهی هستند فرصت حضور در سطح شهر و تامین نیاز های خود و خانواده و یا حتی تفریح کردن ندارند و شب بهترین زمانی است که در اختیار دارند.

وی ادامه داد: در طول شب افرادی مانند رانندگان تاکسی و پرسنل برخی از نهادها و سازمان ها از خدمات پذیرایی در سطح شهر محروم هستند و به موجب یک قانون نانوشته برخی نهاد ها مانند اداره اماکن یا نیروی انتظامی و حتی شهرداری تهران از ارائه این خدمات در شهر جلوگیری می کنند.

سالاری افزود: خدمات پذیرایی در محدوده خیابان ۳۰ تیر مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. نهاد های مسئول باید ضمن نظارت بر نوع خدمات، قیمت خدمات و کیفیت ارائه آن ها، اجازه دهند تا این افراد بتوانند از این طریق کسب معیشت کنند.

عضو شورای شهر تهران گفت: در دوره پنجم شورای شهر تهران مجموعه ای از فعالیت ها را آغاز کرده ایم که در گام اول با همراهی رسانه ها و دیده بان های شهری بتوانیم این امر را به یک مطالبه افکار عمومی تبدیل کنیم و در گام بعدی بتوانیم با تعامل موثر با سازمان ها و نهادهای تصمیم‌گیر مراوداتی داشته باشیم و زمینه استفاده از این فرصت را برای مردم فراهم کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص