طرز تهیه انواع غذا با بادمجان (غذاهای جدید و مجلسی)


طرز تهیه انواع غذا با بادمجان (غذاهای جدید و مجلسی)

غذا با بادمجان یکی از خوراک های خوشمزه و مجلسی است که تنوع بسیار بالایی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با غذا با طرز تهیه انواع غذا با بادمجان از جمله بادمجان کبابی و ترکیبات دیگر آن با قارچ، گوجه، سیب زمینی، پنیر پیتزا، گوشت چرخ کرده و مرغ آشنا کنیم.

طرز تهیه انواع غذا با بادمجان (غذاهای جدید و مجلسی)
ستاره | سرویس آشپزی - بادمجان گیاهی گرمسیری است که در آشپزی ایرانی به طور گسترده‌ای کاربرد دارد. این گیاه علاوه بر اینکه خواص منحصر به فردی برای بدن دارد در تهیه بسیاری ازغذا‌های خوشمزه مانند حلیم بادمجان، رول بادمجان با گوشت چرخ کرده، بادمجان شکم پر، آش بادمجان و ... استفاده می‌شود. بافت و حجم این گیاه به گونه‌ای است که گاهی به عنوان جایگزین گوشت در برنامه غذایی گیاه‌خواران قرار می‌گیرد. گوشت بادمجان مانند گوجه فرنگی، نرم است و دانه‌ها و پوست آن نیز قابل خوردن است. در ادامه قصد داریم طرز تهیه چند نوع غذای مجلسی و خوشمزه با بادمجان را مرور کنیم.
در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر به موضوع دلخواه خود برسید.
غذا با بادمجان کبابی غذا با بادمجان، قارچ و مرغ غذا با بادمجان، گوشت چرخ کرده و سیب زمینی غذا با بادمجان و برنج

۱. غذا با بادمجان کبابی - کوکو بادمجان کبابی

غذا با بادمجان کبابی تنوع بالایی دارد. میرزا قاسمی، کال کباب گیلانی و سالاد نخود و بادمجان از جمله خوراک‌هایی هستند که با بادمجان کبابی درست می‌شوند. کوکو بادمجان کبابی غذایی ساده است که به راحتی درست می‌شود و اغلب به عنوان شام با سبزیجات تازه سرو می‌شود.
مواد لازم
بادمجان 1 کیلوگرم
آرد سیب زمینی 1 قاشق غذاخوری
پودر زیره 1 قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز 1/2 قاشق چایخوری
سیر 2 حبه
تخم مرغ 4-5 عدد
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری
نمک وفلفل به میزان لازم
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم

دستور تهیه:
بادمجان‌ها را کباب کرده و پوست بگیرید، سپس با آب سرد بشویید. کمی نمک روی بادمجان‌ها بپاشید و پس از نیم ساعت آن‌ها را در مخلوط کن یا غذاساز پوره کنید یا با گوشت کوب بکوبید تا له شوند. تخم مرغ‌ها را در ظرفی شکسته، نمک، فلفل، سیر له شده، پودر تخم گشنیز، آرد سیب زمینی و محلول زعفران را به تخم مرغ اضافه کنید و با چنگال هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. پوره بادمجان را به مایه تخم مرغ اضافه کرده و مخلوط کنید تا یکدست شوند. در تابه‌ی نچسبی کمی روغن ریخته و روی حرارت داغ کنید، سپس مایه کوکو بادمجان را در آن ریخته و به طور یکنواخت پهن کنید. حرارت را متوسط کنید تا یک طرف کوکو سرخ شود، سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

طرز تهیه انواع غذا با بادمجان (غذاهای جدید و مجلسی)

۲. غذا با بادمجان، قارچ و مرغ

مواد لازم
مرغ پخته و ریش ریش شده 300 گرم
قارچ ورقه شده 4 عدد
بادمجان متوسط 2 عدد
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
پنیر پیتزا 250 گرم
سس سفید به میزان لازم
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل و آویشن به میزان لازم

دستور تهیه:
فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. بادمجان‌ها را ورقه ورقه کنید، نمک بپاشید و یک ساعت در آبکش قرار دهید، سپس بشویید و خشک کنید. ورقه‌های بادمجان را سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز را در روغن تفت دهید، وقتی رنگ پیاز تغییر کرد سیر له شده را اضافه کنید و ۴-۳ دقیقه با هم تفت دهید. مرغ پخته ریش ریش را به آن اضافه کنید و ۶-۵ دقیقه با هم تفت دهید. قارچ ورقه شده را اضافه کرده و روی حرارت بالا ۳-۲ دقیقه تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود. نمک، فلفل، آویشن و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود، سپس حرارت را خاموش کنید. ورقه‌های بادمجان را کف ظرف پیرکس یا ظرفی که به حرارت مقاوم باشد، بچینید. سس مرغ را روی آن بریزید و روی سس مرغ را با سس سفید و سپس پنیر پیتزا بپوشانید. ظرف را در فر قرار دهید تا پنیر پیتزا ذوب شده و روی آن طلایی شود.

طرز تهیه انواع غذا با بادمجان (غذاهای جدید و مجلسی)

۳. غذا با بادمجان، گوشت چرخ کرده و سیب زمینی

مواد لازم
بادمجان 500 گرم
گوشت چرخ کرده 500 گرم
گوجه فرنگی خرد شده 1 پیمانه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
سیر له شده 3 حبه
تخم مرغ 3 عدد
پیاز متوسط 1 عدد
فلفل دلمه ای نگینی خرد شده 1 عدد
سیب زمینی متوسط 2 عدد
سس سفید، نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه:
فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. بادمجان‌ها را پوست گرفته، نمک بپاشید و نیم ساعت در آبکش قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود، سپس با آب سرد بشویید و کنار بگذارید تا خشک شوند. بادمجان‌ها را برش‌ طولی بزنید و در روغن سرخ کنید یا در فر گریل کنید. سیب زمینی‌ها را آبپز کرده و به صورت حلقه‌ای خرد کنید. پیاز را ریز خرد کرده و سرخ کنید، سیر را اضافه کرده و کمی با پیاز تفت دهید. سپس فلفل دلمه‌ای را بیفزایید و تفت دهید تا نرم شود. گوشت چرخ کرده را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، سپس گوجه فرنگی خرد شده را در تابه بریزید و صبر کنید تا مواد روی حرارت ملایم بپزند و آب گوجه کشیده شود. نمک، فلفل و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود، سپس حرارت را خاموش کنید. کف ظرف نچسبی را چرب کرده، از برش‌های بادمجان و مایه گوشت لایه به لایه در ظرف بچینید و در لایه آخر از مایه گوشت بریزید. روی لایه آخر یک لایه سیب زمینی حلقه شده بچینید، سس سفید را با تخم مرغ مخلوط کرده و روی سیب زمینی را با آن بپوشانید. روی ظرف فویل بکشید و به مدت ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید. سپس فویل را برداشته و گریل را روشن کنید تا روی آن طلایی شود.


طرز تهیه انواع غذا با بادمجان (غذاهای جدید و مجلسی)

۴. غذا با بادمجان و برنج

مواد لازم
برنج خیس خورده 4 پیمانه
گوشت راسته یا مغز ران نخودی خرد شده 400 گرم
پیاز ساطوری 1 عدد
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
بادمجان 4 عدد
زرده تخم مرغ 3 عدد
ماست چکیده 1 لیوان
زعفران ساییده 1/2 قاشق چایخوری
نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

دستور تهیه:
بادمجان را پوست گرفته، ورقه ورقه کنید، نمک بپاشید و یک ساعت در آبکش قرار دهید، سپس بشویید و خشک کنید. ورقه‌های بادمجان را سرخ کنید، کمی زردچوبه بپاشید و کنار بگذارید. ۴-۳ قاشق روغن روی حرارت ملایم داغ کنیدو پیاز را در آن تفت دهید تا طلایی شود. گوشت را روی پیاز بریزید و ۶-۵ دقیقه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. زردچوبه را همراه با ۲ پیمانه آب اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش آید. سپس حرارت را کم کرده، درب قابلمه را ببندید و حدود ۲ ساعت صبر کنید تا گوشت بپزد. ۱۵-۱۰ دقیقه قبل از پایان پخت گوشت، نمک و فلفل به آن اضافه کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا آب گوشت تمام شود و به روغن بیفتد. زرده تخم مرغ را در ظرفی بریزید و با چنگال هم بزنید، ماست چکیده، نمک و محلول زعفران را اضافه کرده و مخلوط کنید. برنج را بجوشانید و آب کش کنید. برنج آبکش شده را روی مخلوط ماست و تخم مرغ بریزید و با هم مخلوط کنید. نیم پیمانه روغن در قابلمه داغ کرده، نیمی از مخلوط فوق را ته قابلمه ریخته و با پشت قاشق فشار دهید. بادمجان سرخ کرده را روی برنج بچینید و گوشت پخته را روی سطح بادمجان بریزید. باقیمانده مخلوط برنج را روی گوشت بریزید و با پشت قاشق کمی فشار دهید. درب قابلمه را ببندید و زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید. پس از ۱۲-۱۰ دقیقه که بخار برنج بالا آمد، حرارت را کم کنید و نیم پیمانه آب روغن روی برنج بدهید. روی درب قابلمه دمی قرار دهید و ۹۵-۹۰ دقیقه صبر کنید تا ته چین آماده شود.

طرز تهیه انواع غذا با بادمجان (غذاهای جدید و مجلسی)


کدام یک از غذاهای گفته شده مد نظر شماست؟ آیا در این زمینه تجربه‌ای دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای این مقاله در قسمت "ارسال نظر" با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس