تعمیر سیستم خنک کننده خودرو | فیلم


موتوری که دمای آن بیش از حد افزایش یابد به سرعت خراب می شود؛ بنابراین نگهداری از سیستم خنک کننده برای افزایش عمر موتور و عملکرد بدون نقص خود سیستم ضروری است. مهمترین آیتم در نگهداری از سیستم خنک کننده تخلیه و دوباره پر کردن مایع خنک کننده به صورت دوره ای است. اهمیت این کار به این خاطر است که ضدیخ ها حاوی افرودنی هایی هستند که از خوردگی...

موتوری که دمای آن بیش از حد افزایش یابد به سرعت خراب می شود؛ بنابراین نگهداری از سیستم خنک کننده برای افزایش عمر موتور و عملکرد بدون نقص خود سیستم ضروری است.

مهمترین آیتم در نگهداری از سیستم خنک کننده تخلیه و دوباره پر کردن مایع خنک کننده به صورت دوره ای است. اهمیت این کار به این خاطر است که ضدیخ ها حاوی افرودنی هایی هستند که از خوردگی سیستم خنک کننده ماشین جلوگیری می کنند. هنگامی که چند نوع فلز در یک سیستم با هم بکار گرفته شوند، فرایند خوردگی تسریع می شود. خوردگی در سیستم خنک کننده خودرو باعث جمع شدن پوسته های فلز در لوله های رادیاتور و مسدود شدن آنها می شود که نتیجه آن گرم شدن بیش از حد خودرو است. مواد شیمیایی ضدخوردگ موجود در ضدیخ که مانع از این اتفاق می شوند طول عمر محدودی دارند.

جدیدترین فرمولاسیون ضدیخ تا ۵ سال یا ۱۵۰۰۰۰ مایل نیاز به تعویض ندارد. این نوع ضدیخ ها معمولاً به رنگ قرمز هستند و روی آنها از واژه “طول عمر بالا” استفاده می شود. سالهاست که جنرال موتورز از این ضدی برای محصولاتش استفاده می کند؛ نام این محصول جنرال موتور Dex-Cool است.

اما ضدیخ هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، رنگ سبز دارند و باید هر دو سال یکبار یا هر ۳۰۰۰۰ مایل تعویض شوند. اگر قصد دارید نوع ضدیخ تان را تغییر دهید باید ابتدا ضدیخ موجود در رادیاتور را کاملاً خالی کنید. برای مخلوط کردن ضدیخ قرمز و سبز با هم باید دو نکته را رعایت کنید: اول اینکه باید روی هر دو محصول به امکان مخلوط کردن آنها اشاره شده باشد و دوم اینکه با انجام اینکار فاصله زمانی چرخه تعویض ضدیخ کاهش می یابد.

هنگام تخلیه آب رادیاتور دقت کنید که تمام رسوبات و جرم های داخل ان را کاملاً تمیز کنید. اگر ترموستات را هم جدا کردید، بهتر است آن را با یک ترموستات جدید عوض کنید.

برای نگهداری از سیستم خنک کننده خودرو، می توانید از این برنامه استفاده کنید که باید هر دو سال یکبار انجام شود و هفت بخش دارد. این برنامه هفت بخشی برای شناسایی هر نوع ایراد احتمالی در سیستم خنک کننده طراحی شده است:

بررسی کلی همه اجزای سیستم خنک کننده

بررسی درب رادیاتور برای اطمینان از بالا نبودن سطح فشار

بررسی ترموستات برای اطمینان از بازو بسته شدن درست

تست فشار سیستم برای آگاهی از نشت خارجی احتمالی اجزای سیستم شامل رادیاتور، پمپ آب و لوله ها

تست نشت داخلی برای آگاهی از نشت احتمالی گازهای ناشی از احتراق در داخل سیستم

بررسی فن موتور برای اطمینان از عملکرد مناسب

تخلیه و پرکردن درست و اصولی مایع خنک کننده

(۲۸۱)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...