دفترموقوفه حاج میرزا«فتحعلی صاحب دیوان» در شیراز افتتاح شد


دفترموقوفه حاج میرزا«فتحعلی صاحب دیوان» در شیراز افتتاح شد

شیراز – دفتر موقوفه «حاج میرزا فتحعلی صاحب دیوانی» صاحب با 14 هزار رقبه تجاری، مسکونی و خدماتی افتتاح شد.


به گزارش خبرنگار مهر،مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس ظهر دوشنبه در مراسم افتتاحیه دفتر موقوفه «حاج میرزا فتحعلی صاحبدیوانی» با اشاره به اینکه این اداره کل، امین نیت موقوفات هست، گفت: امروز دفتر موقوفه مرحوم میرزا فتحعلی خان صاحب دیوانی بازگشایی شده است.

حجت الاسلام عباس موسوی با اشاره به اینکه این موقوفات از بزرگترین موقوفات کشور و فارس محسوب می شود و در سال ۱۳۰۵ قمری وقف شده است، یادآور شد: وسعت این موقوفه ۷۰۰ هکتار در شرق شیراز است و امکان افزایش رقبه تا ۱۷ هزار مورد را دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار هکتار اراضی موقوفات تعیین تکلیف شده است، اظهار داشت: اراضی محل اختلاف، در کارگروه منابع طبیعی، ثبت اسناد و اوقاف مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرکل اوقاف فارس با بیان اینکه نزدیک ۲ سوم شهر شیراز وقفی است و بخشی قدیم هزینه موقوفات را نمی دادند و بخش دیگری هم از قبل هزینه موقوفات را می دهند، اضافه کرد: موافقت نامه ادارات به وزارت خانه ها ارسال شده تا هزینه های ادارات به موقوفات، در قالب اوراق خزانه اسلامی، پرداخت شود.

در ادامه حجت الاسلام سید نورالدین صمدانی، رئیس ناحیه یک شیراز نیز با اشاره به اینکه نیت مرحوم قوام واقف موقوفه «قوام» روضه خوانی در دهه اول محرم بوده است، گفت: نیت مرحوم صاحبدیوانی هم که فرزند قوام بوده، دهه سوم محرم و دهه سوم صفر، تعزیه داری بوده است.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه «فتیحه» نجف اشرف توسط مرحوم صاحب دیوانی بنا شده که سر درب این حوزه هم اشعاری از سوی واقف نوشته شده است که از محل موقوفه، هزینه های اساتید، طلاب و ساختمان حوزه علمیه تامین می شود.

حجت الاسلام صمدانی با یادآوری این مطلب که موقوفه صاحب دیوان ۱۴ هزار رقبه تجاری، مسکونی و خدماتی با کاربری های مختلف دارد، تاکید کرد: اماکن خدمات زیادی از جمله مراکز و مدارس آموزشی، اماکن نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی، واحدهای تجاری و خانه های مسکونی از جمله رقبات این موقوفه هستند.

وی با یادآوری این مطلب که تعدادی سند منقضی شده است اما با ۱۴ هزار مستاجر در ارتباط هستیم، یادآور شد: این موقوفه سه سال و نیم است زیر نظر اوقاف اداره می شد که پس از آن بیژن صاحب دیوانی، حکم تولیت این موقوفه را گرفت، چهار تا پنج ماه طول کشید تا نیروها آموزش های لازم دیده و این موقوفه از اداره اوقاف به تولیت آن منتقل شود که ۲ ناظر دارد، نخسیت حجت الاسلام سید محی الدین دستغیب و اداره کل اوقاف و امور خیریه از ناظرین این مجموعه محسوب می شوند.

کد خبر 4354808

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!