دستگیر: هدفمان حضور در جام ملت‌های 2023 آسیاست/ کامبوج گربه سیاه افغانستان نیست!/ بازی جهانبخش را دوست دارم


دستگیر: هدفمان حضور در جام ملت‌های 2023 آسیاست/ کامبوج گربه سیاه افغانستان نیست!/ بازی جهانبخش را دوست دارم

گفتگوی صمیمی فارس با سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان

سایت افغانستان خبرگزاری فارس، زینب رحیمی: فوتبال در در همه جای جهان طرفداران زیادی داشته و از کشورهای کوچک در انتهای آفریقا تا کشورهای پهناور در قاره کهن علاقه زیادی به مستطیل سبز و توپ فوتبال دارند، به طوریکه می‌توان گفت امروزه همه چیز تحت تاثیر این ورزش است.

فوتبال یکی از ورزش‌هایی است که در کشورهای مختلف به عنوان سمبل ورزش و اقتدار ورزشی در جهان شناخته می‌شود و اسطوره‌های فوتبال الگوی دلچسبی برای نوجوانان و جوانان محسوب می‌شوند.

افغانستان یکی از کشورهایی است که مردمانش در طول تاریخ کهن خود ارادتشان را به فوتبال ثابت کرده‌اند. از تماشای پر شور و هیجان مسابقات لیگ افغانستان تا طرفداری دو آتشه در جام‌جهانی، همگی نشان می‌دهد که این ورزش در بطن افغانستان جاخوش کرده است.

بازی فوتبال برای اولین بار در سال 1302 خورشیدی و در زمان «امان الله خان» در مدرسه «حبیبیه» توسط آموزگاران خارجی رایج شد و اولین تیم فوتبال افغانستان که همگی از شاگردان دبیرستان حبیبیه کابل بودند در قلعه «حشمت خان» کابل تمرین می‌کردند.

با وجود تمامی مشکلات اما جوانان مستعد افغانستانی به دنبال پیشرفت فوتبال کشور خود بوده و در طول سالیان شاهد حضور بازیکنان مستعد این کشور در لیگ‌های فوتبال از ایران گرفته تا اروپا بوده‌ایم.

«انوش دستگیر» سرمربی جدید تیم ملی فوتبال افغانستان که به تازگی هدایت این تیم را برعهده گرفته است، خود در گذشته در این تیم توپ می‌زد.

دستگیر ٢٨ سال پیش در دیار مهاجرت در اسلام آباد پاکستان دیده به جهان گشود و دوران کودکی خود را با خانواده‌اش به دور از وطن آغاز کرد.

انوش ١٣ سال داشت که فوتبال را در باشگاه‌های آماتور آغاز کرد. با گذشت یکسال جذب تیم ان ای سی نایمخن در لیگ جوانان هلند شد و چهار سال در این تیم توپ زد و بعد از یکسال به عنوان کاپیتان تیم فنلو بازی کرد.

این سرمربی جوان افغانستانی که با فوتبال اروپا آشنایی دارد می‌گوید که بازی کردن با تیم‌های مطرح آسیایی می‌تواند رنکینگ افغانستان را در آسیا بالا ببرد.

وی عقیده دارد که فوتبال تاثیر مثبتی بر جوانان افغان گذاشته و موجب تشویق آنان به رشد خود و کسب افتخار برای کشورشان می‌شود.

دستگیر ایران را یکی از تیم‌های پیشرفته آسیا می‌داند و قصد دارد تا در سفری به تهران در خصوص جذب بازیکنان با استعداد افغانستانی برای تیم‌های ملی این کشور یعنی افغانستان اقداماتی را انجام دهد.

به همین بهانه با «انوش دستگیر» سرمربی جوان و خوش‌فکر تیم ملی فوتبال افغانستان به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

فارس: در طول تاریخ مردم افغانستان علاقه زیادی به فوتبال و تماشای آن داشته‌اند. آنچه از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی نیز مشاهده می‌شد این بود که مردم این کشور در طول جام جهانی مسابقات را با علاقه دنبال می‌کردند. شما این علاقه را چقدر می‌دانید؟

دستگیر: من از زمانی‌که بازیکن تیم ملی افغانستان بودم علاقه مردم را نسبت به فوتبال دیده‌ام. مردم افغانستان مردم فوتبال دوستی هستند، وقتی تیم ملی افغانستان وارد زمین بازی می‌شد و حتی اگر نتیجه‌ای نمی‌گرفت با این وجود باز هم از تیم ملی کشور خود بسیار حمایت می‌کردند. ما در ماه آگوست یک مسابقه دوستانه با تیم ملی فلسطین داریم و از همین حالا مردم افغانستان بی‌صبرانه منتظر این مسابقه هستند و بدون شک استادیوم پر از تماشاگر خواهد شد.

این بازی تاثیر مثبتی بر روی جوانان افغانستان دارد و باعث می‌شود زمانیکه آنها بازیکنان خود را در میدان مسابقه ببینند انگیزه بگیرند و تشویق شوند تا روزی خود را به سطح تیم ملی کشورشان رسانده و برای افغانستان افتخارآفرینی کنند.

فارس: تیم ملی فوتبال افغانستان چگونه می‌تواند به درجات بالای رده بندی‌ها دست پیدا کند؟ مثلا چگونه می‌تواند در جام ملت‌های آسیا بالا بیاید؟

دستگیر: با انجام دادن بازی‌های بیشتر و کسب پیروزی‌های بیشتر ما می‌توانیم به درجات بالای رنکینگ آسیا برسیم و در ضمن ما خواهان انجام بازی با تیم‌های قوی آسیایی هستیم.

دستگیر: هدفمان حضور در جام ملت‌های 2023 آسیاست/ کامبوج گربه سیاه افغانستان نیست!/ بازی جهانبخش را دوست دارم

فارس: به نظر شما از لحاظ افکار عمومی در افغانستان کریکت اول است یا فوتبال؟ چرا؟

دستگیر: برای من این مهم نیست که فوتبال افغانستان در جایگاه نخست باشد یا کریکت و یا هر ورزش دیگری. برای من مهم پیشرفت ورزش کشورم است و این پیشرفت باعث افتخار من و همه افغان‌ها است، اما فوتبال نسبت به دیگر ورزش‌ها علاقه‌مندان بیشتری در افغانستان دارد.

فارس: آیا شهرهای افغانستان بستر این را دارند که در ورزشگاه‌های آن مسابقات لیگ برگزار شود؟

دستگیر: این اواخر در افغانستان چندین استادیوم با استانداردهای جهانی ساخته شده و لیگ برتر افغانستان هم که فصل هفتم امسال برگزار می‌شود و فدراسیون فوتبال افغانستان در نظر دارد تا با احداث چندیدن استادیوم دیگر در آینده‌های نزدیک بتواند لیگ برتر را شکل یک لیگ حرفه‌ای در تمامی ولایات افغانستان برگزار کند.

فارس: نظر شما در مورد توجه AFC به توسعه فوتبال افغانستان چیست؟

دستگیر: کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشورهایی که فوتبال آنها پیشرفت زیادی نکرده توجه می‌کند و با برگزاری کلاس‌های مربیگری، داوری و غیره همواره به آنها کمک می‌کند.

دستگیر: هدفمان حضور در جام ملت‌های 2023 آسیاست/ کامبوج گربه سیاه افغانستان نیست!/ بازی جهانبخش را دوست دارم

فارس: تفاوت زندگی در افغانستان و اروپا چقدر است؟ این تفاوت چقدر موجب استعداد کشی (هدر رفتن استعدادها) شده‌است؟

دستگیر: زندگی در افغانستان و اروپا خیلی تفاوت دارد حتی ما نمی‌توانیم مقایسه کنیم چراکه کشورهای اروپایی بسیار پیشرفته هستند و افغانستان سالیان سال را در جنگ گذرانده، اما از لحاظ فوتبال ما در افغانستان استعدادهای زیادی داریم. اما باید توجه کرد مثلا در کشوری مانند برزیل که هم فقر زیاد است و هم موادمخدر و جنگ، اما بازیکنان فوتبال بسیار خوبی در این کشور ظهور کرده‌اند، زیرا دارای میادین فوتبال زیادی است و در تمام شهرهای آن مسابقات لیگ‌ برگزار می‌شود.

افغانستان نیز تلاش می‌کند تا ورزشگاه‌های زیادی را در تمام شهرها احداث کند تا امکانات بیشتری برای جوانان و نوجوانان فراهم کند، چراکه افغانستان سرشار از استعدادهاست و می‌توانیم در آینده فوتبال این کشور را فوتبال کشورهای درجه یک آسیا مقایسه کنیم.

فارس: وضعیت فوتبال بانوان افغانستان چگونه است؟ استعدادیابی در این زمینه چگونه است؟

دستگیر: من در مورد فوتبال بانوان اطلاع چندانی ندارم و باید از مسئولان فدراسیون فوتبال افغانستان این پرسش را بکنید.

فارس: نظر شما در مورد بازی پیش رو با فلسطین چیست؟

دستگیر: بازی افغانستان و فلسطین از نظر کسب نتیجه برای ما مهم نیست، اما از لحاظ اینکه ما بتوانیم به فیفا و «ای اف سی» میزان اعتبار خود را ثابت کرده و آن را نشان بدهیم که افغانستان می‌تواند از بازی‌های ملی خود میزبانی خوبی کند.

در مورد تیم ملی فلسطین باید بگویم که این تیم، تیم قوی است و چندین بازیکن از آمریکای جنوبی که تابعیت این کشور را کسب کردند در ترکیب آن حضور دارد و فلسطین دارای چندین مدرسه فوتبال در کشور آمریکای جنوبی نیز می‌باشد. تیم ملی فلسطین در 25 بازی آخر سه یا چهار بازی خود را به حریفانش واگذار کرده است.

بازی ما با فلسطین در روزهای مشخص فیفا یا FIFA Days برگزار نمی‌شود و ما چند بازیکن کلیدی خود را در اختیار نخواهیم داشت ولی هدف اصلی ما از برگزاری این مسابقه این است که می‌خواهیم ثابت کنیم که میزبان خوبی هستیم.

دستگیر: هدفمان حضور در جام ملت‌های 2023 آسیاست/ کامبوج گربه سیاه افغانستان نیست!/ بازی جهانبخش را دوست دارم

فارس: شما در یک برهه زمانی از بازیگری خود دچار آسیب‌دیدگی شدید که شما را از میادین فوتبال بعنوان بازیکن دور کرد. به نظر شما فاصله نیکمت تا داخل زمین بازی برای یک بازیکن فوتبال چقدر است؟

دستگیر: تفاوت بودن روی نیمکت به عنوان مربی و بودن در داخل زمین به عنوان بازیکن بسیار زیاد است، وقتی به عنوان بازیکن وارد میدان می‌شوی تمام هوش و حواس و تمرکزت به این است که باید در قامت یک بازیکن عالی طاهر شوی و یک بازی تمام عیار ارائه دهی ولی زمانیکه به عنوان مربی روی نیمکت هستی تمام فکرت پیش مردم کشورت است، پیش آنکه چگونه تکنیک‌های مربی‌گری را در زمین بازی مانند انتخاب بازیکن، سیستم بازی، تعویض بازیکن و غیره است و در کل تفاوت زیادی بودن در داخل زمین و نشستن روی نیمکت بسیار زیاد است.

فارس: شما زمانیکه بعنوان کمک مربی در تیم ملی افغانستان مشغول بودید، به ایران نیز سفر کردید. چقدر با این کشور و فوتبالش آشنایی دارید؟

دستگیر: کشور ایران یکی از کشورهای پیشرفته فوتبالی در آسیا است، آنها در فوتبال خود در بخش‌های جوانان و نوجوانان سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند. زمانیکه در ایران بازی‌های تیم ملی آغاز می‌شود بازی‌های لیگ متوقف می‌شود تا مربی بتواند
از تیم‌های قدرت‌مندی چون استقلال و پرسپولیس و دیگر باشگاه‌ها بازیکن جذب تیم ملی ایران کند.

فوتبال ایران بسیار پیشرفته است و مسئولان آن در این خصوص نقشه طولانی‌مدتی را برای این ورزش تهیه کرده‌اند تا بتوانند در آینده خود را به سطح کشورهای اروپایی برسانند.

فارس: آیا کاری که کارلوس کی‌روش در مورد فوتبال ایران انجام داد (دعوت از لژیونرهای ایرانی) را می‌پسندید؟خودتان قصد چنین کاری را دارید؟

دستگیر: دعوت از بازیکنان لژیونر تنها کار کارلوس کی‌روش نیست بلکه تمامی مربیان تیم‌های ملی چنین کاری انجام می‌دهند و هدف مربی‌ها نیز کسب نتیجه است و رسیدن به آن نیز نیازمند بازیکنان خوب چه در داخل و یا خارج از کشورهاست.

برای من نیز مهم نیست که بازیکنان خوب در داخل یا خارج افغانستان هستند، بازکنانی که افغان باشد و توانایی بازی در تیم ملی را داشته باشد دعوت خواهند شد.

دستگیر: هدفمان حضور در جام ملت‌های 2023 آسیاست/ کامبوج گربه سیاه افغانستان نیست!/ بازی جهانبخش را دوست دارم

فارس: برخی از بازیکنان افغانستانی در تیم‌های ایران توپ می‌زدند، فکر می‌کنید چقدر تجربه آنان در تیم ملی فوتبال افغانستان تاثیرگذار است؟

دستگیر: خوشبختانه خیلی از بازیکنان با استعداد افغانستانی در لیگ‌های ایران مشغول بازی فوتبال هستند که متاسفانه اجازه بازی در لیگ‌های معتبر این کشور را ندارند، اما من طرحی در این مورد دارم و قصد دارم در آینده سفری به این کشور داشته باشم و بتوانم از میان آنها بازیکنان خوب را برای تیم‌های ملی و امید جذب کنم و حتی در این خصوص با فدراسیون فوتبال ایران نیز در خصوص کسب اجازه برای بازیکنان افغانستانی در لیگ‌های معتبر ایران رایزنی تا پیشرفت بیشتری کنند و در آینده بتوانیم این بازیکنان را به تیم‌های جوانان و نوجوانان افغانستان دعوت کنیم.

فارس: شما در فوتبال هلند بودید، علیرضا جهانبخش بازیکن ایرانی، نیز آقای گل لیگ هلند شد، چقدر با وی و فوتبالش آشنایی دارید؟

دستگیر: زمانیکه من در تیم «ان ای سی نایمخن» بازی می‌کردم علیرضا جهانبخش هم در این تیم حضور داشت و در حال حاضر که من در بخش آنالیز و سایر با تیم ان ای سی همکاری می‌کنم، علیرضا هم حضور دارد، او بازیکن خوبی است و من بعضی از بازی‌های وی را تماشا می‌کنم.

فارس: سقف آرزوها در تیم ملی افغانستان چیست؟

دستگیر: آروزی من در تیم ملی این است که بتوانیم در جام ملت‌های سال 2023 که بعد از چهار سال برگزار خواهد شد حضور داشته باشیم.

فارس: پیامتان برای مردم افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند چیست؟

دستگیر: من ابتدا می‌خواهم از صمیم قلبم از مردم افغانستانی در ایران تشکر کنم زیرا زمانیکه ما برای انجام بازی‌های خود به ایران سفر می‌کردیم آنها ما را تشویق و حمایت می‌کردند.

حرفم برای جوانان افغانستانی که در ایران فوتبال بازی می‌کنند این است که به پیشرفت خود ادامه دهند و بدانند که من هدفم استفاده از بازیکنان جوانی است که در باشگاه‌های این کشور توپ می‌زنند و حتما برای چنین کاری به ایران سفر خواهم کرد.

دستگیر: هدفمان حضور در جام ملت‌های 2023 آسیاست/ کامبوج گربه سیاه افغانستان نیست!/ بازی جهانبخش را دوست دارم

فارس: آیا کامبوج گربه سیاه افغانستان به حساب می‌آید؟

دستگیر: نه کامبوج گربه سیاه افغانستان نیست! فوتبال واقعا غیرقابل پیش‌بینی است چراکه دیدیم برزیل هم در مقابل کره جنوبی شکست خورد و اگر 10 بار دیگر هم با کره بازی کند 8 بار پیروز خواهد شد و ما هم اگر 10 بار دیگر با کامبوج بازی کنیم، 9 بار کامبوج را شکست خواهیم داد و در کل کامبوج حریف سرسختی برای ما نیست.

فارس: در جام جهانی 2018 طرفدار کدام تیم بودید؟

دستگیر: من هیچگاه طرفدار تیم مشخصی نبوده‌ام بلکه هدف من از تماشای فوتبال آموختن علم این ورزش از تیم‌های مختلف می‌باشد و در جام جهانی هم طرفدار تیمی نبودم، اما اگر تیم ملی هلند در این جام شرکت می‌کرد بدلیل آنکه خانه و زندگی‌ام در این کشور است، از این تیم پشتیبانی می‌کردم.

فارس: و حرف آخر؟

دستگیر: از شما سپاسگذارم و امیدوارم که به یاری خداوند فوتبال افغانستان پیشرفت کند.

/انتهای پیام/

دستگیر: هدفمان حضور در جام ملت‌های 2023 آسیاست/ کامبوج گربه سیاه افغانستان نیست!/ بازی جهانبخش را دوست دارم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟