بدنسازی بانوان در افغانستان؛ ورزش در برابر سختی‌ها


بدنسازی بانوان در افغانستان؛ ورزش در برابر سختی‌ها

یک گروه سه نفری بانوان در غرب کابل، مجتمع ورزشی «حوریانا» را ایجاد کرده اند که در حال حاضر بیشتر از 200 تن از زنان در آن، به ورزش های چون فیتنس و موی‌تای می پردازند. سکینه محمدی مسوول این مرکز ورزشی در مورد دلیل ایجاد این باشگاه می‌گوید: «یگانه دلیلی که سبب شد من این کلپ ورزشی را ایجاد کنم این بود که خودم خیلی علاقه داشتم تا به...

یک گروه سه نفری بانوان در غرب کابل، مجتمع ورزشی «حوریانا» را ایجاد کرده اند که در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ تن از زنان در آن، به ورزش های چون فیتنس و موی‌تای می پردازند.

سکینه محمدی مسوول این مرکز ورزشی در مورد دلیل ایجاد این باشگاه می‌گوید:

«یگانه دلیلی که سبب شد من این کلپ ورزشی را ایجاد کنم این بود که خودم خیلی علاقه داشتم تا به تمرینات ورزشی خود ادامه بدهم ولی جای مصوون برای ورزش خانم‌ها وجود نداشت و من به کمک مالی شوهرم توانستم که این مرکز برای برای زنان ایجاد کنم.

به گفته خانم سکینه محمدی این ورزش تنها آرایش اندام برای زنان نیست بلکه به آنان کمک میکند تا از بیماری‌هایی چون فشار بلند خون، گرفتن وزن زیاد و فشارهای روحی نجات یابند.

به گفتۀ خانم محمدی زنانی‌که به در این کلپ ورزشی تمرین میکنند تعداد شان به ۲۰۰ تن میرسد که از مناطق مختلف کابل چون مکروریان‌ها، شهرنو، کارته سه و چهار و دیگر گوشه‌های شهر، به اینجا می‌آیند:

«بیشترین شاگردان این کلپ را بانوان محصل تشکیل می‌دهد. کلپ ویژۀ زنان بوده و هیچ مردی اجازه داخل شدن به این کلپ را ندارد. زنانی نیز به اینجا می‌آیند که اجازۀ فامیل شان را ندارند و به نام درس خواندن در کورس به اینجا برای ورزش می‌آیند».

محمدی می‌گوید که همسرش نخستین تشویق‌کنندۀ وی بوده و بخش مهمی از موفقیت‌های وی، حاصل تشویق و حمایت همسرش است.

بدنسازی بانوان در افغانستان؛ ورزش در برابر سختی‌ها
هزینۀ تمرین ماهانه در این کلپ یک هزار افغانی بوده و برای دانشجویان بیست درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

شکریه یکی از ورزشکاران این مجتمع ورزشی و شاگرد یکی از مکتب‌های کابل است:

«با وجود این‌که من در مسیر آمدن به این ورزشگاه مشکلات زیادی دارم اما از سوی خانوادۀ خود زیاد تشویق می‌شوم تا به ورزش ادامه بدهم. هیچ چیز مانع ما شده نمی‌تواند».

او از حکومت افغانستان درخواستی دارد:

«از حکومت افغانستان میخواهم تا برای افزایش ورزشگاه‌های بانوان تلاش کند تا بانوان بتوانند در یک جای مصون به تمرینات خود ادامه بدهند، زیرا از این‌که کشور ما مذهبی است برای زنان اجازه داده نمی‌شود در جایکه مردان تمرین می‌کنند با آن‌ها یکجا تمرین کنند پس کاش برای زنان جاهای مخصوصی ایجاد شود تا به تمرینات خود ادامه بدهند».

حفیظه بهمنی، یکی از اعضای تیم ملی موی‌تای است که در هفته دو بار به این کلپ ورزشی آمده و در کنار این‌که شماری را تمرین موی‌تای می‌دهد، خودش نیز تمرین فتنس میکند. او می‌گوید:

«ورزش زنان یک نیاز است، بدون ورزش زنان و زنان سالم، جامعۀ سالم نخواهیم داشت».

بانوان به این باشگاه تنها با هدف ورزش نمی‌آیند بلکه جایی برای گردهمایی و گذراندن سالم زمان شان نیز است.

مریم رحیمی در درون این باشگاه آرایشگاهی برای بانوان دارد و همزمان تمرین ورزشی می‌کند:

«زمانیکه در مورد این ورزشگاه شنیدم و دیدم که یک فضای کاملاً زنانه است، خواستم که هم در این ورزشگاه تمرین کنم و هم یک آرایشگاه باز کنم که حالا هم من و هم مشتریان و شاگردان کلپ راضی استند».

مریم امیدوار است که ‌خانواده‌ها به دختران شان اجازۀ ورزش در چنین فضاهایی را بدهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید